A hajpótlás forradalmian új módszere

Az égési sérülések és a kopaszság hatékonyabb kezeléséhez nyithat utat az a felfedezés, amely szerint az egérbőr hajnövesztő hatású őssejteket tartalmaz - nyilatkozták amerikai kutatók.

A jövő gyógyászatának egyik legígéretesebb területe a sejtterápia, az őssejtek alkalmazása. A bizonyos fejlődési irányokba még nem, vagy csak kevéssé elkötelezett sejtek szaporításával és fejlődésük irányításával számos betegség válhat kezelhetővé és gyógyíthatóvá a sérült vagy hiányzó sejtek pótlásával. A jövő gyógyászatának e legígéretesebb területét sejtterápiának is nevezik, s az elmúlt években már néhány klinikai tapasztalat is született a területen. A legfrissebb kutatási eredmények szerint a felnőtt egerek bőre olyan őssejteket tartalmaz, amelyek elősegítik a bőr és a haj regenerálódását. Remélhetőleg a felfedezés elősegíti az emberi kopaszság és az égési sérülések gyógyulásának kezelését is.

Elaine Fuchs és a New York-i Rockefeller Egyetem kutatócsoportja az egerek bőrének szőrtüszőiből izolálta az őssejteket, amelyek valódiságát a bennük lévő speciális proteinek és gének kimutatásával sikerült bizonyítaniuk. A kutatók egyetlen sejtből indultak ki, ezt több százezer példányban szaporították, majd beültették a sejtcsoportot egy szőrtelen egér hátán lévő sebbe. A sejtek hatására az egér bőre megújult, foltokban szőr nőtt rajta. A kinőtt szőr ugyanolyan dúsnak bizonyult, mint az egészséges egerek normális szőrzete, sőt, az új bőr faggyúmirigyeket is tartalmazott.

Ez az első olyan kísérlet, amelyben bizonyítást nyert, hogy a szőrtüszőből elkülönített egyetlen sejt szaporítható, és a beültetés után többféle szövetet tud létrehozni, tehát őssejtként funkcionál - adta közre a Cell című szaklap.

Siker - foltokban

George Cotsarelis, a philadelphiai orvosi egyetem szakértője - aki már elkülönített hasonló sejteket - valószínűsíti, hogy a felfedezés a továbbiakban hasznosítható lesz az emberi bőrrel kapcsolatban is. Ha az emberi szervezet ilyen tekintetben hasonlít az egerekéhez, akkor a továbbiakban hasonló módszerekkel izolálhatunk emberi őssejteket, amelyek szaporíthatók, majd visszaültethetők például a kopasz fejbőrbe vagy egy sebbe. A tapasztalatok alapján valószínű, hogy a beültetés eredményeképpen az emberi bőr, illetve haj is megújulna.

Amennyiben beválik, a módszer sokkal hatékonyabb lenne a kopaszsággal és az égésekkel szemben, mint bármilyen eddigi kezelési metódus. Az eddig ismert hajbeültetések esetében (mikor is a meglévő haj tincseit transzplantálják a kopasz részekre) a végeredmény sokszor foltokban növő haj lett, a gyógyszeres kezelés pedig - amely a férfi nemi hormonok szintjére hat - csupán csak lassítja a hajhullást. Az égések esetében jelenleg alkalmazott megoldás, hogy az égett felületre az egészséges bőr felső rétegének egy darabját illesztik be, amely azonban nem tartalmaz szőrtüszőket és verejtékmirigyeket, ezek ugyanis a bőr mélyebb rétegeiben foglalnak helyet. Mindkét problémára megoldást jelentenének az őssejtek, amelyek beültetve képesek lennének újra előállítani a bőr valamennyi sejttípusát.

E + B