Az EU 2010-ig kivonja a veszélyes tankhajókat

Vágólapra másolva!
Közel egy éve, 2002. november 13-án futott zátonyra Spanyolország partjai közelében a Prestige nevű olajszállító hajó, Európa egyik legnagyobb környezeti katasztrófáját okozva. A szabályok szigorítását illetően azóta is folyik a tengerészeti nagyhatalmak alkudozása.
Vágólapra másolva!

A hajó gyomrában lévő 77 ezer tonna nehézolaj azonnal elkezdett szivárogni, s amikor hat nappal később az időközben a partoktól távolabb vontatott Prestige kettétört majd elsüllyedt, hatalmas olajszőnyegek keletkeztek a baleset színhelyén. Az olaj nemcsak Spanyolország és Portugália partvidékén pusztított, de elérte a francia partokat is. A teljes károkat még csak becsülni sem lehet, de azt tudni, hogy egyedül Spanyolországban a szennyezett partvidék megtisztítási költségei meghaladják az egymilliárd eurót.

Bár a Prestige ma már mozdulatlanul hever az Atlanti-óceán fenekén 3500 méteres mélységben, belsejében még mindig nagyjából 15 ezer tonna olajat rejt, s csak idő kérdése, hogy ez mikor szabadul ki a tartályokból.

Uniós lépések

Az Európai Unió már az Erika nevű tartályhajó 1999. decemberi balesete után intézkedéseket hozott az ilyen típusú hajók ellenőrzésének szigorítására, a Prestige esete pedig még szigorúbb lépésekre késztette a szervezetet. Ennek eredményeként az európai uniós tagországok kikötőiből október közepétől kezdve kitiltották az egytörzsű (azaz viszonylag könnyen léket kapó, sérülékeny) tartályhajókat, ha azok nehézolajat, kátrányt vagy bitument szállítanak: ez utóbbiak jelentik ugyanis a legnagyobb veszélyt a környezetre. Az Egyesült Államok már korábban ugyanilyen tiltást léptetett életbe.

A brüsszeli rendelet nem szünteti meg a veszélyforrásokat, hiszen nem tiltja, nem tilthatja, hogy a külföldi, egytörzsű tankerek az Európai Unió körüli nemzetközi vizeken hajózzanak. Az új EU-szabályozás mindazonáltal igyekszik példát mutatni: előírja a tagállamok lobogója alatt közlekedő egytörzsű tartályhajók használatának fokozatos felszámolását, bármi legyen is a rakományuk. Ezek közül a legrégibbeket és legsérülékenyebbeket (ilyen volt a több mint 23 éves Erika vagy a hasonló korú Prestige) 2005-ig ki kell vonni a forgalomból. Az ennél fiatalabbaknál a határidő 2010-ig tart, de ha koruk már meghaladta a 15 évet, akkor rendszeresen igen szigorú ellenőrzéseket hajtanak végre e hajókon, hogy felfedezzék az esetleges anyagfáradásokat.