Összeakadt az X-Faktor és a Sztárban sztár

Ilyés Jenifer, X-Faktor
Vágólapra másolva!
Az X-Faktor a hétvégén már szombaton és vasárnap is ment, a Sztárban sztár-ral is összeakadt, így találkozott idén első alkalommal az RTL Klub és a TV2 legnézettebb műsora.
Vágólapra másolva!

A két műsor nézettségét amiatt nem egyszerű összehasonlítani, mert nem teljesen egy időben mentek, a a Sztárban sztár 19.00-tól 21.40-ig, az X-Faktor pedig 20.00-tól 21.55-ig tartott október 5-én.

Ha időponttól függetlenül, az egyes műsorok teljes játékidejét vizsgáljuk, a teljes lakosságban a Sztárban sztár, a 18-49-es, kereskedelmileg fontos célcsoportban pedig az X-Faktor teljesített jobban. A Sztárban sztár-ra 1 millió 468 ezren voltak kíváncsiak, míg az X-Faktor 1 millió 307 ezer nézőt vonzott - a 18-49 éves korosztályban azonban fordult a sorrend, az X-Faktor-t 615 ezer, a Sztárban sztár-t pedig 523 ezer ilyen korú néző követte. A beöltözős, sztáros show öregesebb tehát, az RTL-es tehetségkutató pedig fiatalosabb műsor a számok alapján.

Ilyés Jenifer, X-Faktor Forrás: RTL Klub

A műsorok nézettségét percenkénti bontásban mutató grafikonon az látszik, hogy a Sztárban sztár nagyjából a műsor kétharmadáig meg tudta tartani a nézőket a teljes lakosság esetében, előtte csak a reklámblokk idejére kapcsoltak át többen az X-Faktor-ra - ezután azonban szétnyílt az olló, egyre többen pártoltak át az RTL Klub tehetségkutatójához.

Az X-Faktor és a Sztárban sztár harca október 5-én - közönségarány a teljes lakosságban Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

"A Sztárban sztár nem csupán ebben remekelt, de saját műsorsávjában a 18-59-es célcsoport közönségarányát tekintve is kiváló eredményt ért el. Itt a Sztárban sztár 27,7%-os piaci részesedést ért el, saját műsorsávjában az X Faktor pedig 27,1%-ot hozott" - közölte a TV2-csoport.

A 18-49-es korcsoportban az látszik, hogy a Tények verte az RTL-es Híradót, majd a Sztárban sztár magabiztosan vezetett nagyjából este negyedik kilencig, amikor egyre többen kapcsoltak át megnézni, kiket válogat ki Szikora Róbert vagy Tóth Gabi a "mentorok háza" című szakaszra. Az X-Faktor este 8-as indulása után 15 perccel már utolérte a rivális show-t, majd verte is végig, mint az alábbi ábrán látható. A képre kattintva megnézheti nagyban is.

Forrás: Nielsen

Pár fontosabb fogalom

Közönségarány (SHR)

Azt mutatja, hogy az éppen tévézők hány százaléka nézte az adott műsort. Minél nagyobb ez a szám, annál büszkébb a csatorna.

Nézőszám (AMR)

Ez a tévéműsorok jellemzésére szolgáló talán a legfontosabb mutató. Azt meséli el nekünk, hogy az elejétől a végéig összesen mennyi nézője volt az adott műsornak.

GRP (Gross Rating Point)

Egy reklám GRP értéke nem más, mint annak a percnek a nézettsége (AMR%), amelyben a hirdetés elkezdődött. Azt mutatja, hány kontaktust ért el az adott kampány.

Nyáron már több volt a reklám

Az előző év tárgyalási időszakában eldől, hogy a hirdetők mely csatornát preferálják annak érdekében, hogy kommunikációs céljaikat a lehető legnagyobb hatékonysággal teljesítsék. Azaz lehetnek hirdetők,akik csak a Sztárban sztár, és lehetnek reklámozók, akik az X-Faktor környezetében fellelhetőek.

"Minden évben akad olyan hirdető, aki csak az egyik, vagy másik, vagy mindkét nagy csatornát használja. Néhány hirdető, inkább a kisebb médiaköltéssel rendelkezők, néhány esetben teljesen elhagyják a kereskedelmi csatornákat a televíziós mixből" - mondta az Origo megkeresésére Nink László, az Initiative Media kereskedelmi igazgatója.

"2014 nyarán a televíziós piac 30 másodperc alapú GRP kibocsátása a 18-49 éves célcsoporton 10% körüli emelkedést mutat a 2013 azonos időszakhoz viszonyítva, mely teljes mértékben a kábeltelevíziók kibocsátás-növekedésének köszönhető. A két kereskedelmi csatorna értékesített 30 másodperc alapú GRP változása 8%-os mínuszban zárt a két nyár összehasonlításában. Összességében a nézők 17%-kal több reklámspottal találkoztak idén nyáron, mint tavaly" - jelezte.

Több szpot került képernyőre szeptemberben is

"A kibocsátás növekedése és az értékesített spotok száma gyarapodásának tendenciája szeptemberre sem állt meg. A kereskedelmi televíziók közönségaránya 2013-as év azonos időszakához viszonyítva a következőképpen néz ki a 18-49 éves korosztályban egész napot vizsgálva: TV2 12%-os növekedést mutat, míg az RTL klub 2%-os csökkenést. Az RTL Klub egész napos közönségaránya 18-49-es célcsoporton 29%-kal magasabb idén szeptemberben, mint a TV2-é" - jelezte.