Honnan jött elő ennyi sorozatgyilkos?

The Following, Gyilkos hajsza
Vágólapra másolva!
Azt tudjuk egy ideje, hogy a zombik az új vámpírok a tévében, de mostanában már a sorozatgyilkosok is kezdik leelőzni számban a szimpla bűnözőket a krimikben, horrorszériákban, thrillerekben. A tévétársaságok szerint a sorozatoknak jelentős szerepe van a másság elfogadásában (például rokonszenves, mély érzésű és humoros meleg szereplők bemutatásával), de amikor a túlzott brutalitással támadják őket, akkor úgy vélik, nem tehetnek róla, ha a tévében látott kínzást vagy darabolós gyilkosságot próbálja ki valaki a valódi életben.
Vágólapra másolva!

Egyre több sorozatgyilkos tűnik fel tévészériákban, a mostanság véget ért televíziós évadban már húsz tevékenykedett a képernyőn – csak a nagyobb amerikai csatornákon. Mivel ezen főműsoridős sorozatok jelentős része különféle csomagokban megérkezik a magyar tévécsatornákhoz, itthon is jó eséllyel belefuthatunk hosszan tartó televíziós vérengzésbe.

Mostanában az American Horror Story, a Dr. Csont, a True Blood, a Dexter, a Following, a Gyilkos elmék, a Bates Motel, a Hannibal is felvonultatott sorozatgyilkost, és a szériák egy része egyenesen főszereplőnek teszi meg őket. A Hollywood Reporter gyűjtése szerint 35 százalékkal nőtt a krimikben, thrillerekben tevékenykedő pszichopaták száma. Kevin Bacon például hosszabban nem is játszott tévében, de idén a Gyilkos hajsza főszereplője lett, ebben egy kiégett, cinikus, alkoholista ügynököt alakít, akinek legfőbb ellenfele a James Purefoy által alakított Joe Carroll: a sorozatgyilkos ragyogó elméjű, szuperintelligens, sármos, karizmatikus bűnöző, akit egy komplett – szintén gyakran öldöső tagokból álló - szekta követ. A történetben a főgonosz sokszor erősebb és karakteresebb figura, mint a jó, akinek elvileg drukkolni kéne.

The Following, Gyilkos hajsza Forrás: FOX

A Bates Motel sem ítéli el az ifjú sorozatgyilkost, inkább alaposan bemutatja tipródását, lelki tusáit, míg eljut az első áldozatig. A világszerte ismert Psycho előzménysorozatáról van szó, amely arra fókuszál, hogy az eredetileg Anthony Perkins által hozott Norman Bates miképp őrült meg szép csendben az elnyomó, uralkodó személyiségű anyja és a kényszer hozta, inkább önvédelmi vérengzések közepette. Nem heroizálja a főhőst, de a nézővel szinte megpróbálja megszerettetni a zavarodott tinédzsert.

Bates Motel Forrás: AXN

Természetesen az itthon is évek óta látható Dexter vezet a gyilkolásban, ami nem is csoda, mert a nyolcadik évadjánál tart. Ő 125 embert tett el láb alól a sorozatban, és ennek bemutatása csak azért is aggályos, mert a lap szerint három brutális gyilkosságot inspiráltak a képernyőn látottak, és egy gyilkossági kísérlet is köthető a Showtime (itthon Viasat6) műsorához. Nem állítható, hogy a valódi gyilkosságok nem történetek volna meg, ha nincs Dexter, de az elkövetés módjára tippeket adhat egy ilyen pszichothriller. 2012-ben például San Diegóban egy nő ölt meg és darabolt fel egy másik nőt: „Azt hittem, hogy olyan egyszerű lesz az egész, mint a Dexterben volt” – vallotta a nő.

A Gyilkos elmék egyik főszereplője, Mandy Patinkin szó nélkül kilépett a sikersorozatból, veszni hagyva egy halom pénzt és a biztos szerződést, és 2012-ig nem is nagyon beszélt távozás okairól, de végül a New York Magazine-nak elárulta, hogy karrierje egyik legnagyobb hibája volt, hogy beszállt, nagyon megbánta: "Azt hittem, hogy valami más lesz. Soha nem hittem, hogy estéről estére, hétről hétre, éveken át újabb és újabb nőket fogunk megölni, megerőszakolni a sorozattal. Ez nagyon rombolóan hatott a lelkemre, a személyiségemre. Utána úgy éreztem, hogy nem fogok már visszatérni a televíziózás világába" – mondta akkor.

Dexter, Michael C. Hall Forrás: Showtime

A CBS elnöke, Nina Tassler, NBC szórakoztató tartalmaiért felelős Robert Greenblatt és Kevin Reilly a FOX-tól mindenestre megvédik a sorozataikat, szerintük a tévés fikció csak a valóságra reflektál, és ténylegesen megtörtént eseményeket építenek be a forgatókönyvírók a történetbe. A tévés vezetők úgy látják, hogy ők csak reflektálnak a társadalmi drámákra, de nem alakítják azokat.

Van felelős?

A Hollywood Reporter tanulmánya azonban egy ellentmondásra hívja fel a figyelmet, mert vannak olyan esetek, amikor a sorozatok bizonyíthatóan változtatnak a nézőik gondolkodásmódján. Példaképp azt hozzák fel, hogy a homoszexualitás elfogadása nőtt azon fiatal tévézők körében, akik követik a több meleg szereplőt is felvonultató Modern család és Glee sorozatokat (mindkettő ment vagy megy itthon is). Egy közvélemény-kutatás szerint a válaszadók 27 százaléka azt vallotta, hogy ezen sorozatok követése tette őket melegházasság-elfogadóvá, amúgy korábban ellenezték volna ezt. (A Modern családban két férfi él együtt, egy ázsiai kislányt nevelve, és állandó téma a melegek helyzete).

Dan Gainor az amerikai Culture and Media Institute elnökhelyettese mindenesetre élesen beszólt a tévésorozatoknak: úgy látja, hogy Hollywood ünnepli magát, mert úgy véli, hogy a Glee- és Modern család-szerű szériákkal sokakat nyitottá és toleránssá tett, ugyanakkor nincs meg a stúdiókban és a csatornákban a bátorság és becsületesség, hogy akkor is feltegye a kezét, ha felelősöket keresnek az iskolai vérengzések után.

Az itthon is népszerű Gyilkos elmék hét évad alatt száznál is több sorozatgyilkost mutatott be (jelentős részüket el is kapták), tehát a produkció által sugallt kép alapján minden nagyobb városban akad egy ilyen – ugyanakkor az FBI szerint nagyjából 35-50 ilyen bűnöző lehet összesen az Egyesült Államokban. Amíg azonban nagy nézettséggel, komoly profitot termelve mennek a véresebb krimik, thrillerek, nem is nagyon várható változás a képernyőn.