Teleshop: akciós boldogság

Vágólapra másolva!
A teleshop-műsorok nem ígérnek keveset, akciós áron megváltoztatják az életünket. De honnan jön ez a műfaj, és miért nem tűnt már el régen?
Vágólapra másolva!

"Miben változott meg az életed? - Őszintén szólva nagymértékben. Minden nap megyek sétálni, pedig erre korábban nem is mertem gondolni." Egészséget, boldogságot kínál, és ha mást nem is, de vidámságot és banális beszélgetéseket nyújt a teleshop műfaja azoknak, akik valamiért nem tudják komolyan venni. Nehéz is.

Az eladásnak ez a módja ismerős a nagyáruházak folyosóiról vagy a piacról, de a portékáikat alighanem hasonló módon kínálták és dicsérték az árusok már a középkorban is. A tévében látható teleshop-műsorok (a tele előtag egyaránt utal a telefonra, illetve a televízióra) valószínűleg senkit meg nem lepő módon Amerikából származnak.

Az első, klasszikusnál hosszabb, másfél-két perces reklámok a hetvenes évek végén jelentek meg, ezekben már a későbbi, félórás műsorok elemeinek nagy része jelen volt az ismeretterjesztő szövegtől a telefonálásra buzdító feliratokig. A műfaj nagy ugrása nyolcvannégy után következett be, amikor Reagan elnök egy döntésének köszönhetően elindultak az első kábeltévék és helyi adók.

Hogy mi az összefüggés az MTV és a tévés marketing ezen formája között? Az új adók sok és az addiginál olcsóbb adásidőt kínáltak, az űrt pedig meg lehetett és meg kellett tölteni valamivel. A reklám szempontjából olcsónak számító délelőtti és éjszakai műsorsávban feltűntek az első teleshop-műsorok, vagy ahogy hazájában ezeket hívják, az "infomercial"-ok. A szó az information (információ) és a commercial (kereskedelmi) szavak összehegesztése, és a műfaj két fontos jellegzetességét jelöli, azt, hogy ismeretterjesztő és reklámelemek keveredésével hat.

Magyarországra a kilencvenes évek elején, még az országos kereskedelmi adók elindulása előtt beszivárgott a műfaj. Védtelenek voltunk még az effajta támadások ellen, az ügynököknek és a csomagküldő szolgálatoknak igazi aranykor volt a végre fogyasztani vágyó magyarok igényeinek teljesítése. A teleshop-szolgáltatás olcsósága abban rejlik, hogy az általában Amerikában leforgatott anyagokat később bármely tévében le lehet adni, csak más árcédulát és telefonszámot kell ráakasztani, és a több millió ember életét már boldoggá tevő termék új piacon bizonyíthat. A kelet-európai piac megnyílásával alighanem kisöpörhették az amerikaiak raktáraikat, mert a náluk már rég megunt filmeket és termékeket fogyasztottuk boldogan vagy éppen fejcsóválva, netán morogva. Sokat nem változott a műfaj a kezdetek óta, hiszen ami működik, azt csak elrontani lehet, ilyesmivel legfeljebb néhány magyar változat készítői próbálkoznak több-kevesebb sikerrel.

A magyar celebek közül van, aki arcát adta teleshoptermékhez. Pontosabban testét: Horváth Éva egy fogyókúrás vagy alakformáló bogyót reklámoz, annak ellenére, hogy a célközönségnek előbb jut eszébe róla egy edzőpad és egy műtőasztal, mint tabletták. De a derékfájásra panaszkodó Csollány Szilveszter sem a betegesség megtestesítője, az ő szavainak hitelességéért a szemüveg felel, amit ráadtak. Mert a hitelesség a kulcsa a hatásos teleshopos szereplésnek, állítja VV Leó, aki már harmadik éve arca a Top Shop című műsornak. Saját elmondása szerint még mindig van mit tanulnia beszédtechnikában, de ennél fontosabb, hogy megbíznak benne, hogy személye képvisel egyfajta hitelességet. És ahhoz is kell tehetség, hogy a másodpercre megadott idő alatt természetesen, könnyedén előadjanak minden fontosat egy termékről, állítja, ez több megbeszélés és próba után jó esetben másodszorra, máskor csak kilencedik nekifutásra szokott sikerülni a kamera előtt. Felkészült médiafiguráknak és tévébemondóknak meg sokszor egyáltalán nem, nem egy rutinos próbálkozót látott elvérezni castingok alkalmával.

Leó a spontaneitást, barátságosságot emeli ki magyar jellegzetességként, szemben az amerikaiak kizárólag az eladásra buzdító, "vegyél azonnal még hármat" mentalitásával. Erre szerinte mi nem vagyunk vevők, a hazai néző érdeklődését kell felkelteni, és azt bizonyítani, hogy értéket képvisel, amit lát. Közgazdász és marketinges végzettséggel nem érzi cikinek, hogy elment egy ilyen műsor castingjára, egyrészt jó tapasztalat ez számára a médiában, másrészt kihasználása annak az ismertségnek, amit valósághősként szerzett. Ráadásul úgy érzi, a műfaj még fejlődés előtt áll Magyarországon, jelenleg önálló főzőshow-ra készülnek.