Jogában áll hallgatni

Vágólapra másolva!
Két szerény sztárügyvéd ragadta meg legjobban a tévénézők figyelmét a 80-as években: az ízes beszédű magyar, dr. Erőss Pál és egy olasz-amerikai, Tony Petrocelli. Utóbbi január elején visszaköltözött lakókocsijába a Viasaton. Torgyán doktor csodavillája ma már senkit se buzerál: Petrocelli újra építkezik az arizonai sivatagban!
Vágólapra másolva!

Ha valaki már járt magyar törvényszéken, joggal lehet zavarodott (szó szerint). A magyar jogban a törvények betűje jobban számít, mint a törvény szelleme, az igazságszolgáltatás pedig unalmas és bürokratikus folyamat. Az amerikai precedens-jog ellenben legalább annyira színház, mint igazságszolgáltatás. Talán ezért is hajlamosabbak az amerikaiak mindenért pert indítani, világviszonylatban pedig ezért messze a legmagasabb egy főre eső ügyvédek száma az USA-ban. Alapanyag tehát van bőséggel a bírósági drámákhoz.

A filmekből tucatnyi tárgyalás ugrik be mindenkinek: Ne bántsátok a feketerigót, Egy becsületbeli ügy, Zavaros vizeken, Ha ölni kell, Erin Brockovich, A legbelsőbb félelem, Philadelphia, A vád tanúja, Törvényszéki héják, Vinnie, az 1ügyű és sorolhatnánk. Bizonyos értelemben már Shakespeare Velencei kalmár-ja is bírósági színjáték és Kafka A per-e is erre az alaphelyzetre épül.

Nem csoda, hogy a médiából jobban ismerhetjük az amerikai jogrendet, mint az európait. Ismerős a díszlet, a dráma szerkezete, és ismerősek a főszereplők: a bíró az érces hangú narrátor, aki mederben tartja a folyamatot. A sorban érkező, eskü alatt valló tanúk és szakértők fokozatosan feltárják a konfliktus részleteit. A sorsfordulót megélő vádlott többnyire csak néma statiszta, csakúgy, mint az első számú közönség: a csendben figyelő esküdtek. (Kivéve a 12 dühös embert, ők persze beszélnek.) Az ügyész az intrikus, az igazi sokszövegű főszereplő, a bonviván: az ügyvéd.

A tévé ügyvédjei

Sorozatok tekintetében a csúcstartó kétségtelenül Perry Mason, aki 1957-től 17 éven át, összesen 254 epizódban szerepelt. Hazánkban egy-két részt láthattunk, a 60-as években készült The defenders-ből egyet se, a 70-es évekből is csak kevés lehet ismerős.

Ügyvédek (The Practice) a kereskedelmi tévékkel együtt érkeztek Magyarországra. A Viasaton nemrégiben újraindult Ally McBeal inább a főszereplő magánéletében lejátszódó vicces-romantikus-tanulságos epizódok miatt népszerű, csakúgy, mint a második szezon után csúnyán félbehagyott Ed. (Stuckeyville-t vissza!)

Persze a bírósági krimisorozatok az igaziak: Matlock a tipikus fifikás fiskális, aki valami trükkel epizódról epizódra nyeri a pereket. A realista ügyvéd-sorozatok legjobbja a Hallmarkon látható Law & Order (Esküdt ellenségek), amely több önálló, párhuzamos szériában mutatja be a New York-i igazságszolgáltatás összes szereplőjét. Márpedig a való világban az igazság nem mindig győz.