A világ egyik legsikeresebb játékának új részét akarták bemutatni, de hatalmas botrány lett belőle

halo infinite xbox windows 10 videojáték
Halo Infinite
Vágólapra másolva!
A világ egyik legsikeresebb játéksorozatának új része, a Halo Infinite lett volna a Microsoft idén megjelenő új konzoljának legnagyobb húzócíme. A bemutató azonban nevetségesen sikerült, a megjelenést pedig jövőre halasztották. Hogyan jutottunk idáig, és mi lehet ezek után?
Vágólapra másolva!

Egy kis visszatekintés

Történetünk kezdeti és egyik legfontosabb állomása, hogy a Microsoft a kétezres évek elején be szeretett volna lépni a konzolpiacra. Alapvetően több oka volt a vállalat lépésének, de ezek közül az egyik legfontosabb, hogy az irodákat és az otthoni dolgozószobákat ugyan uralták a Windowszal, az Office-szal és egyéb, munkára szánt termékeikkel, azonban nem igazán tudtak ebből kikerülni, és ami a legfontosabb, nem tudták megszólítani a fiatalokat.

Márpedig a fiatalok nem a dolgozószobában töltötték a képernyő előtt az idejüket, hanem a nappaliban a tévé előtt, a Sony, a Sega vagy a Nintendo egyik játékkonzolját nyúzva. A Microsoft pénzt és paripát nem kímélve 2001-re elkészült első saját konzoljával és piacra került az Xbox. Azonban minden konzolnak szüksége van olyan húzónevekre, exkluzív játékokra, amik máshol nem érhetőek el, és amik ellenállhatatlan vétellé teszik az adott masinát.

Óriási sorok a Halo 2 éjféli premierje előtt. Forrás: Origo

Mivel a Microsoft akkor sem éppen szűkölködött a pénzben, nekiállt fejlesztőcsapatokat felvásárolni, melyek közül egy volt az akkorra már közepes sikereket elérő, de nagyon ígéretesnek tűnő Bungie. A stúdió mindössze pár utcányira működött az óriáscég seattle-i központjától, ráadásul éppen egy ígéretesnek hangzó lövöldözős játékon dolgoztak Halo néven. Ez eredetileg az Apple számítógépeire jelent volna meg, azonban a felvásárlás után gyorsan Xbox-exkluzív lett belőle, a többi pedig már történelem. A Halo-sorozat azóta is az Xbox-konzolok legnagyobb húzóneve, ráadásul egy időben még a világ legkelendőbb játékának is számított, mielőtt elkezdett iszonyatosan feljönni a Grand Theft Auto és a Call of Duty.

Sőt, a 2004 novemberében megjelent Halo 2 egy nap alatt 125 millió dollár bevételt termelt, amivel akkor minden szórakoztatóipari rekordot megdöntött - filmeket, zenéket, játékokat, mindent.

Kényszerű átadás-átvétel

A teljes boldogság azonban nem tartott örökké, és a két fél 2007-ben szakított egymással. A pontos okokat valószínűleg sosem tudjuk meg, de vélhetően a Bungie nem szeretette volna örökre egy Halo-gyár maradni egy gigavállalat ernyője alatt, és inkább a saját útját szerette volna járni. A szakítás után a Halo tulajdonjogai a Microsoftnál maradtak, a Bungie pedig immár függetlenként egy új franchise-t indított el Destiny néven, amivel szintén hatalmas sikert ért el.

Persze a Microsoft nem hagyhatta parlagon heverni legnagyobb húzónevét, így még abban az évben egy új stúdiót alapított 343 Industries néven, már a névvel egyértelművé téve, hogy innentől kezdve ez a csapat lesz a felelős a világ egyik legnagyobb szórakoztatóipari márkájának tovább viteléért (a Halo-sorozat egyik ikonikus szereplője 343 Guilty Spark, innen a név).

Hamar hatalmas csapattá hízott a 343 Industries. Forrás: 343 Industries

Az anyacég ezúttal is tágra nyitotta a pénztárcáját, rengeteg iparági veteránt csábított az új stúdióhoz, például több mint két tucat alkalmazottat vettek fel az akkoriban csődbe ment Pandemic nevű csapattól, akik olyan játékokon dolgoztak mint a klasszikus Star Wars: Battlefront.

Azonban valahogy csak nem akart ez az egész összállni. A 343 Industries elkészítette még Xbox 360-ra a Halo 4-et, majd már Xbox One-ra a Halo 5-öt, de egyik sem aratott osztatlan sikert a rajongók köreiben, és a korábbi részek bevételeit sem tudta produkálni. Objektíven nézve nem voltak rosszak ezek a játékok, csak kicsit úgy látszott, mintha az új csapat nem igazán tudná megfogni a Halo lényegét. A Bungie-korszak szellemiségét csak nyomokban tudták megidézni, a saját új ötleteik pedig többször nem jöttek be, mint igen. Nehéz helyzet ez persze: valahogy egyszerre kéne megfelelni a keményvonalas rajongótábornak, akik minden apró újdonságra háklisak, és tartani a lépést a folyamatosan fejlődő játékipar elvárásaival.

Ijesztő jelen

Vélhetően ezért döntött úgy a Microsoft és a 343, hogy a következő résszel végre igazán megmutatják, miként képzelik el a Halo jövőjét. A fejlesztésnek már 2015-ben nekiálltak, hatalmas tervekkel és elvárások mellett. A Microsoft idén ősszel jelenteti meg ugyanis a minden idők legerősebb konzoljaként reklámozott új generációs masináját, az Xbox Series X-et, ami mellett bizony ott a helye a Halo folytatásának, mint legerősebb nyitócímnek.

A 343 Industries teljesen új technológiai alapokat is készített a játékhoz Slip Space Engine néven, és tavaly leleplezték, hogy az új rész Halo Infinite néven érkezik, a számozás elhagyásával egyértelműen jelezve, hogy itt egy új útra lép a széria. A rövid bemutatkozó videó nem sokat mutatott, de a látvány meggyőzőnek tűnt és mindenkit megfelelően felcsigázott.

Aztán jött a nagy pofon: néhány héttel ezelőtt végre több percen keresztül akció közben mutatták meg a játékot, és senki nem értette, hogy mégis mit lát. Ezen a felvételen a Halo Infinite ugyanis nem csak, hogy új generációs grafikát nem villantott meg, hanem úgy nézett ki, mint egy többéves elavult játék, technológiai és művészeti színvonalát tekintve is silány megjelenéssel, fantáziátlan játékmenettel.

Kicsit olyan volt, mintha valaki telefonon keresztül mondta volna el a 343-nak, hogy milyen volt a közel húsz éves első Halo, ők pedig ez alapján megpróbáltak volna csinálni valami hasonlót.

Rengetegen szörnyülködtek azon, hogy ennek a láthatóan félkész játéknak elvileg legkésőbb novemberben, az Xbox Series X-szel együtt meg kellene jelennie. A Microsoft és a 343 Industries először magyarázkodott és ködösített (ez egy régi verzió volt, a végleges jobb lesz, senki ne aggódjon stb.), de ezt senki nem hitte el, valószínűleg ők sem, mert pár nappal később bejelentették, hogy elhalasztják a Halo Infinite megjelenését 2021-re.

Ez hatalmas blama, hiszen így az Xbox Series X rajtja mellől kihullott az egyik legnagyobb húzócím. Viszont valószínűleg kevésbé káros, mintha ebben a formában kiadták volna ezt a borzadályt és örökre lejáratták volna a Halo nevét. Valószínűleg mindenki érzi, hogy a 343-nak már csak egy dobása van.

De hol ment félre ez az egész?

Különböző beszámolók szerint a Halo Infinite már most a világ egyik legköltségesebb videójátéka: állítólag eddig közel 500 millió dollárt költött el rá a Microsoft, de ha ennek csak a fele igaz, az is elképesztően sok, még a mai csúcskategóriás játékok világában is. Hogy a világ egyik legnagyobb vállalatának a legnagyobb stúdiója miért nem tudott 5 év alatt összehozni valami értékelhetőt, arra pontos válaszaink valószínűleg sosem lesznek, de a különböző belsős források és szivárogtatások alapján nagyjábóli képünk azért lehet róla.

Több forrásból is azt lehetett hallani, hogy a Halo Infinite fejlesztésének jelentős részét kiszervezték külsős vállalatoknál. Ez önmagában nem ördögtől való dolog, sőt, alapvetően bevett gyakorlat a játékiparban, csak éppen az információk szerint ebben a projektben már annyi volt a kiszervezett részfeladat, hogy a menedzsment egy idő után képtelen volt összehangolni a munkát, betartatni a határidőket és emellé megkövetelni a szükséges minőséget. Jegyezzük meg, hogy a 343 Industries egy közel 500 főt foglalkoztató stúdió, az ilyen mértékű kiszervezés (külső szemmel legalábbis) érthetetlennek tűnik.

Forrás: Microsoft

A Microsofthoz közel álló dolgokban mindig megbízható belsős infókat szállító Paul Thurrott szerint a 2019-ben bemutatott rövid előzetes például azért nézett ki annyival jobban, mint amit nem olyan rég az éles játékból láthattunk,

mert a kettőnek gyakorlatilag semmi köze nem volt egymáshaz: a trailer elkészítését is kiszervezték gyorsan valakinek, hogy legalább valamit tudjanak mutatni.

Ahhoz még belsős információk sem feltétlenül szükségesek, hogy egyértelművé váljon a különböző részlegek közötti disszonancia, a menedzsment alkalmatlansága, az egyes részlegek elképzeléseinek és munkamódszereinek összeférhetetlensége. 2019 augusztusában ugyanis távozott Tim Longo, a játék kreatív igazgatója, akinek a helyét Mary Olsen töltötte be, nem túl sokáig: még abban az évben októberben ő is inkább lelépett.

Thurrott szerint a legnagyobb feszültség a játék technológiáján dolgozó mérnöki csapat és a marketingesek között alakult ki. Az előbbiek azt akarták, hogy egy ideig még ne mutassanak semmit a játékból, amíg az nem kerül eléggé meggyőző állapotba, az utóbbiak azonban ennek ellenére szórták ki az anyagokat és információkat. És ez még akkor is ment, amikor szinte teljesen egyértelművé vált, hogy a Halo Infinite egyszerűen nem tud megjelenni idén.

Az utolsó döfés: a koronavírus

Az már az utóbbi két évben rendszeresen felmerült a stúdión belül, hogy a játék nem biztos, hogy elkészül idén novemberre. Maga Phil Spencer, a teljes Xbox-részleg nagyfőnöke is megemlítette, hogy egy ideig még az egy- és többjátékos módok szétválasztása is felmerült, hogy legalább a Halo Infinite valamelyik szelete kijöhessen idén, ezt azonban vagy előbb, vagy utóbb, de elvetették.

Ezen kívül úgy tudni, hogy a menedzsmentet a játékon kívül túlságosan lefoglalta az élőszereplős Halo-sorozat tető alá hozása is.

Halo Infinite Forrás: 343 Industries / Microsoft

Még 2013-ban jelentette be a 343, hogy a Showtime segítségével belevágnak egy sorozat forgatásába, és akkor még úgy tűnt, hogy Steven Spielberg lesz a producer, Neill Blomkamp pedig rendező. Azonban a projekt több mint öt évig nem jutott egyről a kettőre, és ugyan jelenleg 2021-re tervezik a bemutatását, az előzmények fényében ez erősen kétségesnek tűnik.

Thurrott információ szerint aztán a koronavírus-járvány jelentette a végső döfést. A stúdió nagyon nehézkesen tudott átállni az otthoni munkára, ami ráadásul növelte az egyébként is elég nagy káoszt nem csak a belsős munkatársak között, hanem a rengeteg kiszervezett munka kapcsán is.

A 343 és a Microsoft jelenleg a 2021-es éven kívül nem közölt még pontosabb megjelenési dátumot, azonban ha feltételezzük, hogy egy teljes esztendőt csúszik a játék, és csak jövő ősszel jelenik meg, a jelenlegi helyzetet és a stúdió által mutatott eddigi inkompetenciát tekintve közel sem biztos, hogy ez elég lesz.