Újszerűen harcolnának az iskolai zaklatás ellen

Girl getting bullied in high school hallway High School Building Adolescence Student High School Student Portrait Wisdom Females Group Of People Responsibility Locker Bullying 14-15 Years Intelligence Persistence Learning Expertise Conquering Adversity Tr
Girl getting bullied in high school hallway
Vágólapra másolva!
Még az elfajulásuk előtt detektálnák a súlyos eseteket.
Vágólapra másolva!

A mesterséges intelligencia a megfelelő adatok birtokában elméletileg hatékonyan használható lehet az emberi viselkedés előrejelzésére, hiszen az emberek állandó, ciklikusan jelentkező, továbbá bizonyos körülmények létrejöttekor jellemzővé váló viselkedési minták alapján működnek. A Japánban található Otsu város illetékesei indirekt formában hamarosan tesztelni kezdik az elképzelést, méghozzá az iskolai zaklatások hatékonyabb kezelése érdekében.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/Christopher Futcher/Fatcamera

A kezdeményezés előzménye, hogy 2011-ben országos botrányt kavarva öngyilkos lett a városban egy 13 éves fiú, miután egy ideje intenzíven zaklatták az iskolatársai. A diák próbált segítséget kérni, azonban az osztályfőnökét nem érdekelték a panaszai, a tragédia után pedig az iskolájának vezetése a bőrét menteni próbálva tagadta, hogy összefüggés lenne az állítólagos zaklatás és az öngyilkosság között. A nyomozók viszont alaposan kikérdezték a fiú iskolatársait, és egyértelmű lett, hogy közvetlen okozati összefüggés volt a zaklatás és az öngyilkosság között.

A botrány hatására egész Japánban törvényekben kötelezték az iskolákat a zaklatások megelőzésére és kezelésére szükséges protokollok kidolgozására.

Otsu városa most új megoldást talált ki az iskolai zaklatások hatékonyabb felismerésére és kezelésére: egy gépi tanulást használó rendszerbe felvittek körülbelül kilencezer dokumentált iskolai zaklatásos esetet az elmúlt hat évből, amelyek alapján a rendszer megpróbálja kitalálni, hogy az újonnan felvitt esetek milyen módon alakulnak majd.

Ehhez az ügyek szereplőinek a korát, a nemét, a hiányzásainak számát, a tanulmányi eredményeit, továbbá a zaklatások helyét és idejét elemzi a rendszer.

Koncepcionális szinten a megoldás nagyon hasonló a prediktív bűnmegelőzési eszközökhöz, de a hatékonysága persze nem csak a működési modelljének helyességétől, hanem a bevitt adatok pontosságától is függ. Amennyiben a tanárok továbbra is legyintgetnek az iskolai zaklatásos esetekre, és hanyagul dokumentálják azokat, vagy nem is veszik a fáradtságot az adatok rögzítésére, akkor a rendszernek esélye sincs a működésre.

A rendszer végső célja, hogy még az elfajulásuk előtt sikerüljön detektálni a komoly eseteket.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!