Monitortól a milliókig: így lesz valaki híres e-sportoló

league of legends esport versenyzo videojatek
Aki ügyes, megél belőle
Vágólapra másolva!
Már javában benne vagyunk az e-sport-bummban: a versenyszerűen űzött videojátékok népszerűbbek, mint valaha, az e-sport szép csendben milliárdos üzletté vált. Biró Balázzsal, az Egymillióan a magyar e-sportért (Esportmilla) mozgalom alapítójával arra kerestük a választ, miként edzenek a versenyzők, és hogyan válhat e-sportolóvá egy magyar játékos.
Vágólapra másolva!

Kétrészes cikksorozatunk első részében az e-sportok jövőjéről és olimpiájáról beszélgettünk. Gyakran felmerül azonban az e-sportok kapcsán a kérdés, hogy egy e-sportoló valódi sportolónak tekinthető-e. Miben különbözik egy e-sportoló felkészülése egy hagyományos sportolóétól, vagy éppenséggel miben hasonlít rá?

Az első és legalapvetőbb különbség érthetően a fizikai edzés mennyisége. Hagyományos sportok esetében az ember fizikai teljesítménye határozza meg az eredményeit, kisebb részben a mentális felkészültsége. Az e-sportban ez pont fordítva van.

ebbe van belesűrítve az egyéni és a csapatjáték gyakorlása, a stratégiai megbeszélések, videós elemzések egyaránt. Bővíteni kell a játékismeretet, elsajátítani új stratégiákat és fejleszteni a reflexeket, a kézügyességet vagy a percenkénti kattintásszámot.

Főleg stratégiai játékok esetében számít sokat az, percenként hányat kattint egy játékos Forrás: AFP/Patrik Stollarz

Van rendszeres fizikai edzés is,

ez segít elérni a csúcsteljesítményhez szükséges mentális állapotot. Egy profi meccs akár négy-öt óráig is tarthat, ez alatt végig 110 százalékot kell nyújtani. Számos csapat alkalmaz külön szakácsot is, hogy a játékosoknak megfelelő étrendjük legyen, és be van építve napirendjükbe a konditerem, a kardióedzés is.

Amikor minden kattintás számít

Az e-sportolók teljesítményét az akció/perc mértékkel (APM) számszerűsítik, azaz hogy egy perc alatt hány akciót tud végrehajtani a sportoló egy adott játékban, billentyűzettel és egérrel. Ebbe beletartozik egy parancs kiadása, az egységek vezérlése egyik helyről a másikra, és minden más, játékban végzett művelet. A kezdők átlagosan ötvenet tudnak végrehajtani, a profik teljesítménye 300 akció/perc körül mozog, de a különösen intenzív meccsek esetében ez négyszázra is kúszhat.

Mennyire megterhelő egy verseny? Úgy olvastam, hogy az e-sportolók pulzusa verseny alatt épp annyira felszökik, mint mondjuk a futóké.

Magam is olvastam a Német Sportegyetem kutatásáról szóló híreket, nem szokványos kutatási terület ez. Mindenképp figyelemreméltó, hogy az orvos- és sporttudomány terén is

egyre nagyobb fókuszt kapnak a videojátékos versenyek élettani hatásai.

Összességében a versenyek inkább mentális terheléssel járnak: a koncentrációról, figyelemről és észlelésről szólnak, csak másodsorban az állóképességről és a fizikai megterhelésről.

A testmozgásra és a táplálkozásra is odafigyelnek Forrás: AFP/Guillaume Souvant

Mennyit keresnek ebből a legjobbak, vannak „celeb” e-sportolók? Nemrég hallhattunk arról, hogy egy brazil focista inkább a FIFA-ra váltott az igazi futball helyett, ez jelenthet valamit.

Vannak celebek, de őket nem feltétlenül az határozza meg, hogy mennyit keresnek. Vegyük például a színészeket: egy egyszeri sorozatszereplő attól még, hogy egy évadban nagyot alakított, és sokat kaszált, nem feltétlenül lesz világszinten ismert celeb. Míg az, aki már 15 éve a szakmában van, és folyamatosan kiemelkedő szerepei vannak: na, az már valami. Így van ez az e-sporttal is.

A különböző játékokhoz fűződő versenyek díjazása eltér, a Dota 2 játékról szóló The International 6 összdíjazása idén átlépte a 20 millió dollárt (5,7 milliárd forint), aminek körülbelül felét az első helyezett csapat vitte haza,

Viszont Dotából egy évben három nagyobb pénzdíjazású verseny van még, és ennyi.

Ehhez képest a CS:GO játékhoz szinte minden hónapban van egy százezer–egymillió dolláros összdíjazású verseny. A League of Legends pedig arról híres, hogy a saját bajnokságában szereplő játékosai a fejlesztő cégtől kapnak fizetést azért, hogy versenyezzenek, ez szezononként körülbelül 12 ezer dollár (körülbelül 3,3 millió forint).

Aki ügyes, megél belőle Forrás: AFP/Robyn Beck

Ezen felül vannak még a csapatok szerződései a játékosokkal, a szponzorpénzek, a Twitchen való streamelésből befolyó reklámbevételek,

A mai e-sport-világ egyik leghíresebb alakja a kétszeres világbajnok Lee „Faker” Sang-Hyeok, aki négy éve tűnt fel a profik között, és azóta is a League of Legends világának trónján ül. Most volt 20 éves.

De hogy közelebbi példát is mondjak: Magyarország egyik legismertebb e-sport-arca Török „Kodiak” Balázs, veterán Counter-Strike-játékos, aki nemzetközi sikereivel és edukációs anyagaival hosszú évek óta nagy tiszteletnek örvend a hazai CS-közösségben.

Török „Kodiak” Balázs, a magyar e-sport egyik legismertebb arca Forrás: Kodiak Facebook-oldala

Úgy hallottam, hogy a versenyszerű játékosok pár év után visszavonulnak, nem lehet sokáig teljes gőzzel űzni az ipart. Meddig tart ki a versenyzők karrierje, és mihez kezdenek utána?

A játékosok 18–26 évesen vannak karrierjük csúcsán, de ez nyilván egyénként változik. CS:GO-ban jelen pillanatban is akadnak harmincon felüli, aktív profik. Maga az e-sport teljes embert kíván, így a profi e-sportolók nemegyszer feladják a tanulmányaikat. Vannak olyan játékok, amelyek azt igénylik, hogy

A kiöregedett játékosok egy része az e-sportban marad: csapatmenedzser, edző, kommentátor, médiamunkás lesz. A másik része a civil életben boldogul, folytatja tanulmányait, vagy próbálja a megszerzett tapasztalatait más téren kamatoztatni.

Mennyi időt kell beleölni egy kompetitív játékba, hogy valaki igazán jó játékossá váljon? Csak annak van esélye komoly eredményeket elérni, aki napi minimum nyolc órát tud szánni a felkészülésre?

Játéktól függ, mennyi időt igényel a felkészülés egy-egy versenyre. Ráadásul a játékok időről időre változnak, ennek megfelelően a hatékony játékstílus is változik, ehhez alkalmazkodni kell. A gyakorlás és a nyitottság az alapja mindennek.

Ha jók akarunk lenni egy e-sportágban, nem csak a felkészülés mennyisége, de minősége is számít.

Ha tudatosan az edzésterv és stratégia mentén építjük fel magunkat, csapatunkat, és konkrét, elérhető célokat tűzünk ki, követjük a trendeket, a topjátékosok, csapatok meccseit kielemezve próbálunk építkezni, akkor a fejlődés is garantálható. De tegyük hozzá, hogy nem mindenkiből lesz,

nem mindenkiből lehet dollármilliókat bezsebelő profi játékos.

Ez nyilván a személyes adottságok és tehetség kérdése is. De hogy konkrétabb példát mondjak: Emil „HeatoN” Christensen a világ első olyan játékosa, aki bekerült az Esport Hall of Fame-be, az e-sport játékosok halhatatlanjai közé.

Amikor már világelső volt, még akkor is kétszer annyit edzett, mint a mögötte kullogók.

Ha egy magyar fiatal hivatalos e-sportolóvá szeretne válni, hol kezdje? Meddig lehet jutni magyarként, ki nyújthat neki segítséget?

Először is érdemes felderítenie és követnie a legfontosabb e-sport-információforrásokat a neten. Nem árt, ha konkrét elképzelése van arról, milyen játékot szeretne játszani. Emellett hosszú távon is ki kell tartania, mert csak így szerezhet elég tapasztalatot a versenyzéshez.

Rengeteg gyakorlással lehet érvényesülni Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Marius Becker

Ha ezt eldöntötte, és tisztában van az e-sportban rejlő lehetőségekkel, akkor érdemes csapattársakat keresni, tudatosan készülni a versenyekre és szüntelenül gyakorolni. Emellett a testedzésre és a helyes táplálkozásra is érdemes figyelni.

Segítséget, inspirációt a különböző hazai e-sport-csapatok, YouTube-csatornák üzemeltetői, magyar streamerek (Magyar Esport TV, Magyar Lol TV, Esport1, Esportmilla) nyújthatnak. Akinek lehetősége van pénzt áldozni az e-sport-tanulásra, választhatja a Magyar Esport Akadémiát is.

Mi az az Esport Akadémia?

A Magyar Esport Akadémia egy nagyon bátor befektetés. A cél az volt, hogy egy olyan szellemi műhely jöhessen létre, ahol a magyar e-sportban szerzett tapasztalatokat összegyűjtik, és továbbadják a következő nemzedékek számára.

Tandíj fejében e-sportokról tanulhatnak a fiatalok, többek közt játékmechanikát, csapatszervezést, kommunikációt.

Hogyan halad a magyar játékosok felzárkózása? A legtöbb helyről azt hallottam, főleg a támogatók és a versenyek hiánya nehezíti meg a hazai játékosok érvényesülését.

Úgy vélem, hogy ezen a téren biztató a helyzet. A támogatók száma egyre növekszik, ezt mutatja, hogy újabb és újabb szponzorok bukkannak fel itthon, elég csak megnézni a nagy játékos kiállításunkat, a PlayIT-et vagy a távol-keleti kultúra köré épülő Mondocont, ahol önálló színpadon van jelen az e-sport.

Online berkekben is több a magyar játékos a régiós átlaghoz képest, mindez a hazai versenyszervezők érdeme is.

Meg kell tanulni magukat és a csapatukat menedzselni és eladhatóvá tenni, hogy a támogatókkal egymásra találjanak. A marketing erről a részről még nagyon hiányzik itthon.

Kiss Tamás „Vízicsacsi”, profi magyar e-sportoló Forrás: Facebook

A magyar sportolók közül talán Kiss „Vízicsacsi" Tamás nevét ismerik legtöbben, aki profi League of Legends-játékos. Kiket érdemes még bemutatni azok számára, akik annyira nem tájékozottak e-sportok terén? Mely játékokban remekelünk?

Vízicsacsin, a Unicorns of Love játékosán kívül vannak még nagy tehetségeink. FPS-vonalon például Horeczki „Horec” Dávid ESL One-t nyert Battlefield 4-ben, az Epsilon csapatával tavaly év végén.

Keszeli „nylon” Nikolett az egyik legsikeresebb hazai CS:GO játékosunk, ő a női versenyeken kiváló formát nyújtó Team Secret játékosa, többek között IEM Katovice-győztes és ESWC (Electronic Worlds Sport Convention)-ezüstérmes.

Egyik legsikeresebb hazai CS:GO játékosunk, Keszeli Nikolett Forrás: Keszeli "nylon" Nikolett Facebook-oldal

CS:GO-ban meg kell említenünk Bea „Flash” Viktort, aki évek óta a magyar válogatott csapatkapitánya és játékosa egyben. De ott van Szakács „Mr.Scheff” Tibor, aki a World of Tanks Wargaming.net EU League Gold ligájában nyújt biztos teljesítményt már évek óta. A SMITE nevű játékban Péntek Dávidot említeném, aki a hétvégi SCL Summer Split versenyen indult.

Mik a terveitek a közeljövőre nézve az Esportmillával és a nemrég indult Esport1.hu weboldallal? Hány tag segít aktívan a hazai e-sport fejlesztésében, és hogyan lehet ebben részt venni?

Az Esportmilla egy civil kezdeményezés, amely az önkéntességre és a mozgalmi vonalra épít, az edukációs anyagok készítése mellett a Magyar Esport Szövetség létrehozása a kitűzött cél. Ehhez

kell egyfajta nemzeti e-sport-minimum,

amihez a különböző e-sport-szervezetek, versenyzők, adminok együttműködése szükséges.

A közelmúltban elindult Esport1.hu ezzel szemben egy profitorientált médiavállalkozás, ami pénzből, hirdetőkből él. Célunk az igényes és szórakoztató e-sport- és játékos tartalmak megosztása a hazai közösséggel.