Nemsokára SMS-t kaphat az akciós virsliről

Kolbász, virsli, lecsókolbász, étel, hús
Sausages lying in a sales counter in a butcher's shop in Berlin, Germany, 23 May 2016. PHOTO: MAURIZIO GAMBARINI/dpa
Vágólapra másolva!
Sétálok az utcán, amikor rezzen a zsebemben a telefon, mire előveszem, és olvasom az üzenetet, már meg is csap a pizza illata. Ma 20 százalékos kedvezménnyel vehetek egy szeletet, írta az értesítés. Na erről szól az adatvezérelt, egyebek közt a tartózkodási helyen alapuló működés.
Vágólapra másolva!

A Magyar Telekom nemrégiben bejelentett leading data szolgáltatása a big datára alapoz, és jelenleg két részből áll. A footfall analytics anonim adatokat közöl arról, hogy milyen érdeklődésű vásárlók járnak az üzletünk körül.

Például, ha van egy fehérjeporboltunk, ahol eddig mindig csak bikinis lányok képeivel reklámoztuk a terméket, a footfall analytics segítségével rájöhetünk arra, hogy főleg 25–50 év közötti nők sétálnak a kirakat előtt, és

ennek megfelelően jobb, ha izmos fiúk posztereivel plakátoljuk ki a kirakatot.

Ez a termék segíthet a termékportfólió, a nyitvatartási idő, a kültéri hirdetések elhelyezésében – sőt, akár új üzlethelyiség választása esetén is jó döntés lehet leellenőrizni, hogy a háztömb, amit választottunk, olyan helyen van-e, amerre a célközönség gyakran halad el.

A szoftver segítségével lehet monitorozni a vásárlók mozgását, demográfiai csoportok szerint elemezve, hogy hányan és mikor voltak az üzlethelyiség közelében.

A Starbucks közel tíz éve egy big datán alapuló szoftvert használ arra, hogy

kiválassza, hol fog legközelebb kávézót nyitni.

2007–2008 között a Starbucksnak több száz üzlethelyiséget kellett bezárnia, mielőtt áttért volna a big datán alapuló helyszínválasztásra Forrás: Wikipedia

Mi az a big data?

A big data, vagyis a hatalmas adatrobbanás következtében keletkező információk kiaknázása elsősorban arra épít, hogy az egyre több, hálózatra kötött okoskütyü, illetve az internetezők is egyre nagyobb mennyiségű információt állítanak elő napi szinten. Ezt az óriási mennyiségű adatot azonban nem elég gyűjteni és tárolni, de rendszerezni kell, értelmezhetővé és elemezhetővé kell tenni. Felhasználási területe pedig rendkívül széles körű lehet, gondoljunk csak a Google és a Facebook személyre szabott hirdetéseire. A big data ráadásul nemcsak profitot termel a cégeknek, de állást is teremt.

Részben a footfall analyticsből nyert adatokra, részben a cégek saját elemzéseire épül a Telekom másik terméke: a smart campaigns. Ez egy SMS-szolgáltatás, ami

akkor csilingel a zsebekben, amikor a felhasználó a legmegfelelőbb helyen tartózkodik:

pont akkor érkezhet a kedvezményről szóló rövid üzenet, mire elég közel érünk az étteremhez, hogy már érezzük a pizza vagy a sütik illatát.

Így az optimális helyen és időben tudják értesíteni a vásárlókat a nekik szánt ajánlatokról.

Azonnali ajánlat a helyszínen

A szoftvereket első körben a Telekom saját üzleteinél tesztelte és használta – mondta kérdésünkre Kovács Hajnalka, a leading data termékportfólió menedzsere.

A smart campaigns keretében olyan, a Telekom-üzletek környékén elhaladó ügyfeleknek küldtek SMS-t, akiknek hamarosan lejárt a 2 éves hűségnyilatkozatuk. Kedvezményes upgrade-ajánlattal szólították meg őket, sorban állás nélküli, azonnali ügyfélkiszolgálást kínálva a helyszínen.

Az üzletek nyitvatartási idejét is optimalizálták Forrás: Origo

A footfall analytics keretében a Telekom-üzletek környékét vizsgálták, az eredményekre építették aztán a marketingterveket, illetve a kinyert adatok alapján a nyitvatartási időt is optimalizálták.

A szolgáltatásokat egy országos töltőállomás- és egy élelmiszerlánc is használja már.

Milyen adatokon alapszik?

A footfall analytics anonim módon az összes Telekom-felhasználó adatait gyűjti, a smart campaigns esetén a felhasználónak előzetesen bele kell egyeznie abba, hogy SMS-t kapjon. A cég hangsúlyozta, hogy az ügyfelek és vásárlók személyiségi jogait maximálisan védik.

A leading data ugyanis a Telekom-ügyfelek aktuális mobilcella-információin alapszik: minden SIM-kártya folyamatosan kommunikál a tornyokkal a hálózaton, így az alapján,

hogy épp melyik bázisállomásra csatlakozik, következtetnek az ügyfél tartózkodási helyére.

A Telekom legújabb termékei szépen példázzák azt, hogy a telekommunikációs cégek újabb és újabb irányokat próbálnak felfedezni – nem véletlenül: egy 2015-os brit kutatás szerint a szigetországi okostelefon-használók negyede már heti rendszerességgel sem telefonált.