Vágólapra másolva!
Mesterséges intelligencia segítségével ébredhetett öntudatára a világ legismertebb videojátékos karaktere.
Vágólapra másolva!

A Tübingeni Egyetem kutatói egy mesterséges intelligenciák képességeit bemutató videók éves versenyére rukkoltak elő a Mario Lives! című projekttel.

Ennek keretében a kilencvenes években megjelent Super Mario játék azonos nevű főszereplőjét tették intelligenssé. A YouTube-on megnézhető felvétel tanúsága szerint a bajuszos karakter képes válaszolni angol vagy német nyelven feltett kérdésekre, és végrehajt bármely neki mondott utasítást is.

A gépi algoritmusoknak köszönhetően Mario képessé vált észlelni környezetét, vagyis a tallérokat tartalmazó, megfejelhető kérdőjeles dobozok és a gyilkos gombák világát. Ezt tapasztalatszerzéssel teszi: tehát ha rájön, hogy a feje felett lévő téglák összetörnek, ha megfejeli őket, ennek tudatában fog közlekedni.

Az öntudatára ébredt Super Mario válaszol is a kérdésekre Forrás: University of Tübingen

A német programozók érzelmeket is létrehoztak neki, amelyeket a pályákon történtek befolyásolnak: például a tallérok begyűjtése javítja hangulatát, ha viszont megsebzi egy harapós gomba, rosszkedvű lesz. A pályákon heverő érméket a belé programozott "éhség" miatt gyűjti, a pályák felfedezásáre pedig gépi kíváncsisága sarkallja.

Viselkedését egy rendkívül bonyolult feltételrendszer határozza meg, amely folyamatosan bővül a megszerzett ismeretekkel. Amikor a videón először felteszik a kérdést Mariónak, hogy mit tud a gombákról, azt válaszolja, hogy semmit. Miután azonban ráugrott egyre, már elmondja, hogy a gombák elhaláloznak, ha rájuk ugrik.