"Felső határt megszabni merészség lenne"

Vágólapra másolva!
Az elmúlt hetekben a T-Mobile büszkén jelentette be, hogy a cég előfizetőinek száma elérte az 5 milliót. Ennek kapcsán beszélgettünk Winkler Jánossal, a Magyar Telekom Lakossági Szolgáltatások Üzletág vezetőjével, a mobilinternet hazai terjedéséről és jövőbeni lehetőségeiről.
Vágólapra másolva!

A 90-es évek elején, a legmerészebb elképzelések alapján, hány előfizetőre számítottak? Megfordult valakinek a fejében akár az egymilliós szám?
Az első üzleti tervekben az 1 milliót is sok-sok év után vártuk csak, és az 5 millió előfizető olyan hatalmas szám, hogy azt még pár éve is csak félve mondtam volna ki. Most azonban bizakodóbb vagyok, úgy érzem, a 6 milliós ügyfélkör sincs elérhetetlen távolságban, persze meg kell dolgoznunk érte.

Ön szerint, elsősorban minek köszönheti a T-Mobile az 5 millió előfizetőt? Hol lehet a felső határ?
Felső határt megszabni vagy megjósolni merészség lenne, így ezt a feladatot meghagynám az elemzőknek. A mobilkommunikáció ugyanis olyan iparág, ahol a jósok gyakran tévednek. A GSM indulásakor senki nem tippelt volna arra, hogy a világ szinte minden országában, közel 800 szolgáltató vezeti be, és az ügyfelek száma meghaladja majd a 3 milliárdot. Aztán ott az SMS, amit csak úgy mellékesen vezettek be, mondván, ki fog majd pötyögni a mobilján. Mégis hatalmas siker lett. Annyit megkockáztatnék, hogy az országban lesz majd 20 millió aktív SIM-kártya is, de időpontot nem szeretnék becsülni. Ami pedig minket illet, azt remélem, hogy akkor is 44% körüli lesz a piacrészünk, mint most. Azzal elégedett lennék.

A mobilinternet rohamtempóban fejlődik Magyarországon. Ön szerint mi lehet a következő lépés a HSDPA után? Az LTE, a HSDPA továbbfejlesztése vagy esetleg a WiMAX?
Nemrég a T-Mobile volt a házigazdája az UMTS Fórumnak, amely szervezet elkötelezettje az LTE-nek. Ezzel a technológiával néhány éven belül a mostaninál is jóval nagyobb sebességet lehet elérni. Már nem is szélessávon, hanem szupersztrádán száguldhatnak az előfizetők a világhálón. Az LTE mellett szól, hogy a már kiépült HSPA-hálózatokra lehet alapozni, azaz a befektetett sok tízmilliárd forint nem vész kárba, a technológiák egymásra épülnek, átjárhatók lesznek. A HSPA-hálózatok egyre erőteljesebben teret nyernek a világon, gyakorlatilag a 3G/HSDPA a GSM utódjának tekinthető. Ez az előfizetők számára is fontos, hiszen a viszonylag kisebb újabb beruházás, az eszközgyártók piaca is jóval nagyobb lehet, és érvényesülhet a méretgazdaságosság elve, azaz idővel a modemek, a még gyorsabb internetetezésre alkalmas mobilok ára rohamos ütemben csökkenhet majd. Ahogy ez történt a GSM és a 3G esetében is.

Amennyiben kikristályosodik a HSDPA utódja, úgy elképzelhető, hogy a T-Mobile vezesse be azt elsőként a hazai piacon? Fontosnak tartaná ezt a lépést?
Döntés még nincs róla, nehéz is lenne biztosat mondani még, de úgy érzem, hogy a HSPA-hálózatot üzemeltető szolgáltatók esetében az LTE az esélyesebb. Amennyiben az LTE mellett döntünk, a technológia kellően kiforrott lesz és a megfelelő frekvenciák is rendelkezésre állnak, akkor azon leszünk, hogy vezető szerepünket megőrizve itt is a leggyorsabbak legyünk. Ahogy ezt tőlünk ügyfeleink megszokhatták.

A T-Mobile, vezeték nélküli internet szempontjából, idén már reális alternatíva lehet a vezetékes hozzáférésekkel szemben. Melyek azok az előnyök, amelyek miatt érdemesebb a vezeték nélküli megoldást választani?
A mobilinternet előnye a nevében van, azaz szabadabban használható. Nem csak azt értem alatta, hogy egy előfizetéssel otthon vagy a nyaralóban is van netem, hanem azt is, hogy a lakáson belül is komfortosabban csatlakozhatok a világhálóra. Ne feledjük, a számítógépek egyre nagyobb része notebook, amelyeket nem egy helyben akarunk használni, és a hordozható számítógépek térnyerése kvázi generálja az igényt a mobilinternetre. Azt azonban nem mondanám, hogy egyik jobb, másik rosszabb. Az ideális a két megoldás együttes használata. Azaz amikor úton vagyunk, akkor a mobilhálózaton szörfölgetünk, otthon pedig automatikusan felcsatlakozunk a lakást behálózó, a vezetékes hálózaton keresztül kommunikáló WLAN-hálózatra. Amelyre amúgy egyre több otthoni eszköz is kapcsolódhat. Terjednek az olyan megoldások, ahol a tv, a hifi vagy egyéb eszköz az interneten keresztül kapja az információkat. A két technológia együttese szerintem tökéletes választ ad minden igényre. A Magyar Telekom olyan szerencsés helyzetben van, hogy a teljes távközlési paletta a rendelkezésére áll. Kínálunk tévét vezetéken és mobilon, szélessávú internetünk is van vezetéken és mobilon, no és telefont is adunk vezetéken és mobilon. Az a célunk, hogy hamarosan még teljesebb mértékben kihasználjuk ezt az előnyünket.

A mobilinternet-előfizetők száma elképesztő ütemben növekszik - az Ön meglátása szerint a lakosság hány százaléka fogja igénybe venni ezt a szolgáltatást két éven belül? Hol lehet a felső határ?
A mobilinternet kezdeti szakaszban van, és a növekedés üteme valóban felülmúlja a várakozásunkat. Olyan termékkel álltunk elő, ami vonzó, valóban értékkel bír a felhasználók számára. A fogadtatás így kedvező. A jövő szerintem az lehet, hogy a net is személyhez és nem lakáshoz, helyhez köthető csak. Családon belül több notebook lesz, és mindegyikhez mobilinternet-előfizetést vásárolnak, így a családtagok egymástól függetlenül, igény szerint kommunikálhatnak. A mobilszélessávot az ügyfeleken túl alkalmazásokhoz, ipari megoldásokhoz, gép-gép közötti kommunikációhoz szintén kiválóan lehet majd alkalmazni. Visszautalnék a magyarországi 20 milliós mobil-előfizetői számra. Ahhoz, hogy a három hazai mobilcég azt elérje, jó sok mobilinternet-előfizetésre is szükség lesz.

Ma a T-Mobile-nál elsősorban kik vásárolnak mobilinternetet? Fiatalok, akiknek a T-Mobile az első szolgáltatójuk, vagy esetlegesen szolgáltatóváltók, akik elégedetlenek a vezetékes megoldásokkal?
Kezdetben az üzleti szféra és az újdonságra fogékonyabb ügyfelek, a mobilitás előnyét gyorsan kihasználni akaró előfizetők fizettek elő a szolgáltatásra. Ahogy egyre több az ügyfelünk, minden célcsoportban kezd teret hódítani a mobilszélessáv. Az természetes, hogy a fiatalok körében népszerűbb, de ez a technológiák tekintetében ma már szinte természetes. Ezen egyébként változtatni kell, a net mindenkié, és segítenünk kell az idősebb korosztályoknak, hogy az előnyeit felismerjék. Ahhoz, hogy Magyarország felzárkózzon a fejlettebb országokhoz, sokat kell tennünk az internet elérése, illetve a digitális írástudatlanság felszámolása érdekében.

Sokan panaszkodnak, és sajnos mi is tapasztaltuk a méréseink során, hogy nem minden esetben elérhető a szolgáltató által megjelölt letöltési sebesség az adott településen. Ezért elsősorban a hálózat okolható, vagy már esetlegesen túlzottan sokan veszik igénybe ezt a szolgáltatást, és a felhasználók egész egyszerűen arra kényszerülnek, hogy osztozkodjanak a sávszélességen?
Örülök, hogy szóba került a kérdés, mert fontos, hogy mit várnak és mit tapasztalnak a felhasználók. A HSDPA esetén a T-Mobile hálózatának egy részén pl. technológiai elméleti maximum letöltési sebesség már 7,2 Mbps, de az ügyfél ideális esetben sem netezhet többel 6 Mbps-nál. Ilyen a technológia. Mi viszont azt mondjuk, hogy az ideális sem kommunikálható önmagában, mert ezzel is félrevezethetjük az előfizetőt. Nekünk is rossz, ha ügyfelünk várakozásokkal telve besétál hozzánk, majd később azt érzi, becsapták.
Két dolgot tehetünk. Egyrészről komoly pénzeket fektetve a hálózatba folyamatosan bővítjük a kapacitásokat. A legjobb lefedettségre törekszünk, és valós átviteli kapacitásokat teszünk a hálózatba. Nem csak beszélünk arról, hogy lefedtünk x települést, hanem valóban meg is tesszük. Talán ennek is köszönhető, hogy független mérések igazolták ezeket a törekvéseinket, és a jövőben sem teszünk le az elsőségről.
A másik, hogy őszintén beszélünk az ügyfelekkel, és ebben is szeretnénk példát mutatni. Éppen ezért döntöttünk úgy idén, hogy a reklámjainkban nem tüntetünk fel a sebességre vonatkozó értékeket, hiszen ott az az érték nem részletezhető kellően. Egyéb kommunikációban pedig használjuk ugyan a 3,6 Mbps vagy 7,2 Mbps elméleti maximumértékeket, de részletesen elmondjuk, mit takar valójában, sőt, ezen felül a minőségi kontroll keretében mért értékeinket is feltüntetjük. Azaz a saját, a jogszabályi előírásoknak megfelelő, sőt annál szigorúbb méréseink eredményeit mi magunk tesszük közzé tájékoztatásul. Jelenleg mi azt vállaljuk, hogy előfizetőink a 7,2-es technológia esetén jellemzően 1,6 Mbps, az esetek 10 %-ban 3,1 Mbps vagy azt meghaladó, míg a HSDPA 3,6 esetén jellemzően 770 kbps, az esetek 10 %-ban 2,6 Mbps vagy azt meghaladó felhasználói letöltési sebességet érhetnek el. Ezeket a vállalásainkat tartani tudjuk.