A YouTube-on faggatták az elnökjelölteket

Vágólapra másolva!
A videomegosztó segítségével forradalmasították az amerikai elnökválasztási küzdelmet: elsőként a Demokrata Párt nyolc elnökjelölt-aspiránsa állt a CNN kamerái elé hétfő este, hogy élőben válaszoljon az internetezők által feltett kérdésekre.
Vágólapra másolva!

A CNN szerkesztőihez a hétvégi beküldési határidőig 3000 kérdés érkezett a YouTube-on keresztül, amelyekből összesen 39-et adtak be az élő adásba. A kérdések egy része közvetlenül egy-egy jelölhöz szólt, míg másokat körkérdés formájában tettek fel az internetezők, és a szerkesztők úgy válogatták össze őket, hogy vicces, komoly és provokatív darabok egyaránt legyenek közöttük.

A kérdések vitték a pálmát

A CNN saját beszámolója szerint is inkább a kérdések, nem is annyira a rájuk adott válaszok domináltak a YouTube-vitán. Az első kérdés egyszerűen úgy szólt: "Wassup?", vagyis "Mi a helyzet?", míg a második beszerkesztett videón egy fiatalember afelől érdeklődött, hogy a politikusok képesek-e egyáltalán egyenesen válaszolni egy kérdésre.

A vita során az elemzők szerint kevesebb szó esett az iraki háborúról, mint az amerikai sajtóban általában. Természetesen szóba került a konfliktus lehetséges megoldása, de az amerikaiak inkább arra voltak kíváncsiak, hogyan változik majd meg az életük, ha bizalmat szavaznak valamelyik jelöltnek, de szóba kerültek globális és teljesen személyes kérdések is. A demokrata jelölteknek válaszolniuk kellett például egy animált hóember kérdésére, aki afelől érdeklődött, mit tesznek majd ők a globális felmelegedés ellen, de többen említették az energiagazdálkodás kérdéseit is.

Forrás: [origo]
Projektorra vetítették ki a YouTube-os kérdezőket

Minimálbért az elnöknek

Az egyik 30 másodperces klipben levette a parókáját egy rákos beteg és elmondta, hogy sokkal nagyobb esélye lenne a gyógyulásra, ha lenne betegbiztosítása. "Mit tenne ön elnökként azért, hogy ingyen, vagy olcsón juthasson hozzá mindenki a legfontosabb gyógyszerekhez?" Érkezett kérdés darfuri menekülttáborban dolgozó aktivistáktól és külföldön szolgálatot teljesítő katonától is, volt, aki a fürdőszobájában vette fel a kérdést, és volt, aki gitáron kísért dalban érdeklődött az adók felől egy kis videoklipben. A színes bőrű felmenőkkel rendelkező Barack Obamától valaki egyenesen azt kérdezte: eléggé feketének tartja magát? A politikus szerint erre elég bizonyíték az, amikor taxit próbál fogni Manhattanben (és nem veszik fel).

Hillary Clinton szenátornak pedig azt a kérdést tették fel, hogy eléggé feminin elnökjelölt-e, mire azt válaszolta, máshogy nem is indulhatna a választáson, mint nőként. John Edwards szenátor viszont erre letromfolta, mondván, a nyolc jelölt közül ő áll ki legbátrabban a nők érdekében. Két pennsylvaniai hölgy pedig azt kérdezte a vita résztvevőitől: megválasztásuk esetén hajlandóak lennének-e minimálbéren tölteni a négy év elnökséget az évi 400 ezer dolláros fizetés helyett? Erre mindegyik válasz igen volt, de Joe Biden szenátor megjegyezte, hogy másodállást kellene vállalnia, Mike Gravel pedig inkább gondoskodna a minimálbér megemeléséről.

YouTube-oznak a jelöltek is

A videomegosztóban rejlő lehetőségeket azonban nem csak a kérdezők használták ki: a vita alatt bejátszották az elnökjelölt-aspiránsok kampányfilmjeit is, és a vita egyes részleteit a saját stábjuk azon nyomban fel is tette a jelöltek weboldalára. Steve Grove, a portál politikai részlegének vezetője szerint "rengeteg a szenvedélyes, intim, személyes YouTube-kérdés. Életszagú, erős élmények ezek a videók, mert a saját világában mutatják meg a kérdezőt."

Az előző, 2004-es elnökválasztáson az internetnek még marginális szerep jutott a kampányolásban. A jelöltek inkább a pénzadományok gyűjtésében vették hasznát a hálózatnak, most már viszont ebből a szempontból is óriási jelentősége van. Az elsőszámú pénzgyűjtő, Barack Obama kampányszámlája is erről tanúskodik: a demokrata szenátor az év első hat hónapjában 58 millió dollárt (10 milliárd forint) gyűjtött, aminek több mint egyharmada, 17,2 millió jött össze az Obama-honlapon regisztrált támogatók százdolláros adományaiból.


Az egyik YouTube-os kérdező
Szenátor már bukott a videomegosztó miatt

A YouTube pedig az egyik legvéresebb csatatér, amelyik egy-egy jelölt lejáratásában is kulcsszerephez juthat. George Allen republikánus szenátor például megpályázta volna az elnökjelöltséget is, de még a szenátusi választást is simán elbukta tavaly, mert a portálon megjelent egy videó, amelynek tanúsága szerint Allen sértő megjegyzést tett demokrata kihívója stábjának egyik ázsiai származású tagjára. A videót sokan látták és sokan el is pártoltak a szenátortól, aki végül pár ezer szavazattal kapott ki.

A CNN által szervezett YouTube-vitát pedig sokan kritizálták azért, mert a kérdéseket a hírtelevízió szerkesztői válogatták ki, vagyis a szerkesztés és a rendezés a hivatásos újságírók kezében volt - ebbe az internetezők már nem szólhattak bele. A médiaesemény azonban így is teljesen újszerű volt annak köszönhetően, hogy kérdéseket nem újságírók írták, hanem az átlagemberek. A vita következő fordulója szeptember 17-én lesz, amikor a republikánus jelöltek néznek majd szembe élőben a YouTube-on feltett kérdésekkel. A most lezajlott vitáról készült felvételek megtekinthetők a http://youtube.com/debates webcímen.