E-ügyintézés: felmenő ágban

Vágólapra másolva!
Bár már Magyarországon is megjelentek az első e-kormányzati szolgáltatások, teljes körű online ügyintézésre hazánkban még nincs mód. Az egyes önkormányzatok honlapjai jelenleg leginkább kiindulópontként szolgálnak, s az ügyintézéshez szükséges információkat helyezik el rajtuk.
Vágólapra másolva!

Magyarországon a tavalyi évben duplájára (évi 6 százalékra) emelkedett az online kormányzati szolgáltatásokat használók aránya - derül ki a TNS piackutató cég februárban publikált felméréséből. A világ 32 országának e-kormányzati fejlettségét vizsgáló tanulmány szerint hazánk ezzel az eredménnyel az utolsó előtti helyet volt képes megszerezni Lengyelországgal holtversenyben - jelentősen elmaradva a 30 százalékos világátlagtól. Az e-kormányzati szolgáltatások tekintetében egyébként Európában jelenleg Dánia a csúcstartó: az ország lakosainak 63 százaléka veszi igénybe az internetes ügyintézést.

Hazánkban teljes körű online ügyintézésre még nemigen van lehetőség, a már működő önkormányzati honlapok főként információforrásként funkcionálnak, s híján vannak az elektronikus szolgáltatásoknak. Budapest II. kerületének, Illetve Balassagyarmat önkormányzata honlapjának e-ügyintézés részlegében jelenleg csak kevésbé jelentős ügyeket lehet online bejelenteni regisztrációt követően: hiányzó utcanévtáblákat, engedély nélküli építkezést, közterületen elhullott állatot, közterületen hagyott roncsautót, illetve hulladékot.

Forróvonal indul az e-ügyintézéshez/techbazis/internet/20040225forrovonal.html

Az [origo] Vizsla nevű keresőjébe az e-kormányzat kifejezést begépelve a legelső találat a Magyarország.hu portál Ügyintéző szekciójára mutat. Bár teljes körű e-ügyintézés itt sem lehetséges, az országportál ezen része magyar állampolgárok számára bizonyos hatósági ügyek előkészítését teszi lehetővé Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszerén (XR) keresztül. Az előkészítés során a felhasználó online segítséget kap az adott ügy intézéséhez szükséges nyomtatvány kitöltésében, a mellékelendő okiratok összegyűjtésében, s lehetősége van időpont-egyeztetésre az illetékes okmányirodában való megjelenéshez. E révén az ügyeit online előkészítő polgárnak elviekben elegendő egyszer befáradnia személyesen az adott közigazgatási szervhez. A XR rendszeren keresztül jelenleg lakcímváltozási, illetve lakcímigazolvánnyal, vállalkozói igazolvánnyal, anyakönyvezéssel kapcsolatos ügyeket beindítását lehet kezdeményezni, valamint nemzetközi jogosítványt lehet igényelni.

Fontos tudni, hogy e-ügyintézésre csak az XR-rendszerbe bekötött - országszerte közel ötven - okmányirodával van lehetőség, s az igénybevételhez egy személyes megjelenést is igénylő regisztrációra, s ezen kívül előzetesen egy, az okmányirodával kötött szolgáltatási megbízási szerződés aláírására is szükség van. Az oldalt ugyanakkor azoknak is érdemes felkeresniük, akik nem kívánnak végigmenni a bonyolult regisztrálási procedúrán, mivel részletes leírást tartalmaz az összes előbb említett témakörben.

Forrás: [origo]


A kormányzat távolabbi célja, hogy előbb-utóbb a teljes ügyintézési folyamat elérhető legyen online, így az ügyfélnek egyáltalán ne kelljen személyesen megjelennie, ha útlevelét, személyi igazolványát vagy jogosítványát kívánja pótolni, illetve megújítani. Az interneten igénybe vehető szolgáltatások köre és az ügyintézés "mélysége" egyaránt növekszik majd a jövőben. Az Országgyűlés tavalyi döntése nyomán február 1-jétől a kiemelt adózók mellett a 3 ezer legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózó is köteles elektronikus úton teljesíteni adóbevallását, 2005. január 1-jétől pedig minden adózó számára megnyílik a bevallási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének e-aláírással hitelesített, online formája az APEH felé.