A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) Országos Borversenye egyre nagyobb figyelemnek örvend. Idén 35%-kal több bort neveztek a tavalyi évhez képest; 195 pincészet 628 tételét bírálta a zsűri, melyben hazai és nemzetközi szakemberek is helyet foglaltak. A számok növekedése azt mutatja, hogy egyre több termelő nyit a szakmai értékelések felé.
A verseny előtt a nevezett borok már átestek egy hegyközségi és borvidéki borversenyen, ez a többszörös megmérettetés garantálja az objektivitást. Az alulról felépülő rendszer, a többszöri válogatás biztosítja a szereplők számára az egyenlő feltételeket.
A szőlész, borágazati stratégiában is megfogalmaztuk: emelni szükséges a bortermelés színvonalát és annak jövedelmezőségét. Ennek alapja a valós és pontos értékítélet. Az idei bormustránkkal ezt a célt kívántuk szolgálni. Ezúton is köszönöm a gazdáknak a nagyszámú nevezést.
– mondta Légli Ottó, a HNT elnöke.
A HNT fontosnak tartja, hogy a termelők és szakmai közösségük helyben állítsa fel a minőségi mércét. Szeretnék, ha a borvidékek helyi értékeit vennék figyelembe, ám a pontos és objektív minősítés alapján pozícionálnák önmagukat és a termékeiket is. A HNT küldetésének tekinti, hogy minél több magyar bortermelő bemutatkozását segítse úgy, hogy a borvidéki borversenyen aranyérmet nyert borok 50%-os engedményt kaptak a nevezési díjból az ország legrangosabb borkóstolóján.
Az első nemzetközi siker Csehországban született meg az Oenoforum 2017 nemzetközi borversenyen; a természetes
édes borok kategória győztese a Basilicus Tokaji 2013-as 6 puttonyos Aszúja lett, a legjobb vörösbor címet pedig a Sauska Pincészet 2012 Villányi Prémium Cabernet Franc-ja vihette haza.
A HNT a visegrádi négyek piaca felé nyitna – mely Lengyelországot, Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát jelöli –, így még több megjelenést terveznek ezekben az országokban.
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2017-es Országos Borversenyén 95 aranyérmes és a 7 nagy aranyérmes bor született. A versenynek idén az Egri Borvidék adott otthont. A HNT egy elit borszalon ötletét álmodta meg; a díjnyertes borokból készül egy borválogatás, amellyel itthon és külföldön is népszerűsítik a magyar borokat a Magyar Turisztikai Ügynökség együttműködésével.