Népszava:
Tervezési merevség, szervezési hibák
Találomra választottam ki a Kertész utcai általános fiú- és leányiskolát, hogy itt nézzem meg a válaszúton álló fiatalok rajzásra készülését, hogy általuk ismerjem meg az egész sereg, a Budapesten most végző 17 400 általános iskolás gondolatait, problémáit.
A két fiú- és a két leánynyolcadikban 125 diák izgul, s tanul a közeli vizsgákra. De ennél is jobban foglalkoztatja őket a következő lépés. Soraikból hatvanheten, a jobb tanulók már tudják, merre lépnek majd: már felvették őket az általános gimnáziumba, zenei s iparművészeti gimnáziumba, technikumba, óvónőképzőbe, kereskedelmi iskolába. A jeles osztályzatú Mikovics Attila a Kandó-technikumba kerül. Boldog és magabiztos.
- Szeretem a technikát és ez kedvemre való iskola lesz - mondja.
Akik már révbe jutottak, illetve bekerültek valamelyik középiskolába, azoknak szintén jó a hangulatuk: áradoznak, terveznek, izgulnak. De mi van azokkal, akik előtt nehézségek, akadályok állnak?
A tanítás után harminc-harmincöt ilyen fiúval, lánnyal beültem az egyik osztályba beszélgetni. Sokszor olyan volt ez a beszélgetés, mint egy viharos kisgyűlés vagy ankét, ahol felém is a kérdések sorozata pattogott.
- A Rákóczi katonai középiskolába jelentkeztem - mondja Földvári Róbert. - Általános osztályzatom négyes. A felvételi vizsgán és az orvosi vizsgálaton megfeleltem, mégsem vettek fel, mert tavaly hármas általános osztályzatom volt.
Mi lesz a kettes tanulókkal?
- Gyors- és gépíró szeretnék lenni - áll fel Berkesi Mária. - Az osztályfőnököm elküldte a felvételi lapomat a Vas utcai irodai szakiskolába. Ott nem vettek fel, mert általános osztályzatom kettes. Most a Wesselényi utcai iskolában próbálkozom. A gépírást már előzőleg is gyakoroltam. Szeretnék mielőbb dolgozni. De félek, hogy a Wesselényi utcai iskolába sem vesznek fel. Pedig kettes tanuló is megállhatja a helyét a gyors- és gépírói munkában - mondja kissé indulatosan.
Igaza van Berkesi Máriának, hogy a kettes tanulóknak is biztosítani kell valamilyen szakma, mesterség elsajátítását. Itt a gyengébb tanulók helyzete a legkomolyabb probléma. Fehér Júlia kettes tanuló például kereskedelmi iskolába akart volna menni, de osztályzata miatt nem vették fel. Hasonló a helyzete Fazekas Ilonának, Bor Júliának és még jó néhány tanulónak. Egyik próbálkozik a fodrászpályára, másik fényképésznek készül - nem sok sikerrel.
Érthető, hogy a jó tanulókat előnyben részesítik mindenütt. De tarthatatlan és nevetséges gyakorlat nem számolni a tanuló ifjúság egy rétegének gyengébb eredményeivel, ami nem jelenthet felnőtt korukra is érvényes értékítéletet. És a mai körülmények között helytelen magas mércét állítani olyan pályákon is, ahol ez még nem indokolt.
Elképzelés és megvalósulás
Novák Zsuzsa orosz nyelvtanárnő szeretne lenni. Először a Gorkij-iskolai jelentkezésre gondolt, de osztályfőnöke lebeszélte, mert ott megtelt már a létszám. Tehát a Barcsay utcai gimnáziumba kérte felvételét. Hiába négyes átlagú a tanulmányi eredménye, ezt is bizonytalannak látja, mert itt meg túljelentkezés van. - És ha felvettek, akkor meg az érettségi után bizonytalan lesz, hogy a Lenin-egyetemre mehetek-e - mondja.
- Mert a Gorkij-iskolából könnyebb lenne ide bejutni.
E kérdések körül vita alakul ki. Sokan szóvá teszik: miért biztatnak annyi tanulót érettségizésre, ha nem biztosítják nekik az egyetemi továbbtanulást? Elmondom nekik: érettségivel akkor is többet ér az ember, ha nem megy egyetemre. Hiszen középiskolai tudással bármely pályán jobban megállja a helyét.
- És ha nem vesznek fel gimnáziumba sem? - kérdi Novák Zsuzsa.
- Menj el kéményseprőnek - szólnak közbe néhányan tréfálkozva és erre Zsuzsa megjegyzi : - Oda sem mehetek, mert tizenhat éven aluli vagyok...
Lassan értesítik a pályázókat
Sokszor nehéz megnyugtató feleletet adni a fiataloknak. Nehéz probléma az ambíciót, a vágyat mindig összhangba hozni a lehetőséggel. Mert például a pesti gimnáziumok 6400 helyére 7300-an jelentkeztek. S ezenkívül olyan probléma is izgatja a gyerekeket, mint a 3-as osztályzatú Gyárfás Lacit, aki a kecskeméti mezőgazdasági technikumba jelentkezett, de későn kapta meg az értesítést az elutasításról. Most attól fél, hogy emiatt lecsúszik a másik helyről, a soproni erdőgazdasági technikumról is, ahová másodszor jelentkezett. Ezért joggal veti fel a fodrásznak igyekvő Makrai Zsuzsa, hogy miért nem értesítik hamarabb a pályázókat: felveszik-e őket vagy sem. Mert ha nem veszik fel, lekéshetnek máshonnan. Hasonló problémája van a négyes osztályzatú Zelmanovics Györgynek, aki két héttel ezelőtt volt felvételi vizsgán a Kandó-technikumban és még nem kapott választ.
- Négyes osztályzatú tanuló vagyok - mondja Stark Vera. - De a Barcsay-gimnáziumból elutasítottak, mert apám egyéb foglalkozású, önálló fogtechnikus. Most ismét próbálkozom, de ha újból elutasítanak, mit csináljak? - kérdi. És ezt kérdi a hármas osztályzatú Takács Éva is, aki tornatanárnő szeretne lenni, de szintén elutasították a gimnáziumból, mert apja, aki a Forgácsoló- és Szerszámgépgyárban átképezett esztergályos, egykor textilkiskereskedő volt.
Most fényképésznek szeretne menni, de mint hallotta: oda sem veszik fel, mert ehhez meg érettségi kell.
Késik az MTH
- Autó- és motorszerelő szeretnék lenni - szólal meg Dömény Imre. - De hát nem tudom, hol és miképp kell jelentkezni.
- Ezzel kapcsolatban még mi sem tudunk semmit - jegyzi meg Kiss Béla iskolaigazgató -, mert az MTH rendelkezése az ipari pályákra irányításról csak május végén jelenik meg. Emiatt sok szülő és gyermek türelmetlen és bizonytalanságban van. Hiba, hogy ez a rendelkezés későn jön ki, hiszen az MTH-nak 7000 budapesti általános iskolást kell elhelyezni.
A Kertész utcai iskola VIII. osztályos tanulóinak többsége előbb-utóbb nyilván megtalálja helyét. De sok tervezési merevség és néhány szervezési hiba akadályozza, hogy a fiatalok a lehetőségek határán belül, képességeiknek megfelelően jól megtalálják helyüket. Ezen változtatni kell.
Szenes Imre