Michelisz címvédésre, három másik magyar dicsőségre hajt idén a WTCR-ben

AUTO - WTCR 2020 - RACE OF BELGIUM Auto Championnat du Monde Circuit Course Cup Coupe du Monde FIA Belgique Motorsport Toursime 2020
Michelisz Norbert (hun), BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse, Hyundai i30 N TCR, portrait during the 2020 FIA WTCR Race of Belgium, 1st round of the 2020 FIA World Touring Car Cup, on the Circuit Zolder, from September 11 to 13, 2020 in Zolder, Belgium - Photo Paulo Maria / DPPI
Vágólapra másolva!
Négy magyar versenyzővel és egy visszatérő, hazai csapattal indul a hétvégén a WTCR szezonja, ami a koronavírus miatt gyorsabb lefolyású lesz, de így is nagy csatákat ígér.

Sok más szektor mellett az autósportot is nehéz helyzetbe hozta a koronavírus, de ahogy a legtöbb más kategória, úgy a túraautó-világkupa (WTCR) is úrrá lett a problémákon, és az eredetinél rövidebb, kizárólag európai helyszíneket tartalmazó szezonnal, de idén is megrendezik a versenysorozatot, ami Michelisz Norbert révén a története során először magyar címvédővel indul.

Michelisz Norbert révén magyar címvédővel indul a WTCR-szezon Forrás: Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria

Michelisz tavaly decemberben sporttörténelmi sikert ért el azzal, hogy a BRC Racing Team színeiben, Hyundai i30-assal megnyerte a világkupát. Bevált recepten nem kell változtatni,

Michelisz továbbra is az olasz csapatnál folytatja a versenyzést a jól ismert koreai autó volánja mögött, viszont a megszokott 5-ös rajtszámot idén a bajnoknak járó 1-esre cserélte.

A 36 esztendős sportoló tehát nagyrészt változatlan háttérrel és az eddigieknél nagyobb önbizalommal készült a szezonra, de fontos újdonság így is akad: idén a Yokohama helyett már a Goodyear szállítja a gumikat, a címvédő ettől arra számít, hogy változhat a pilóták erősorrendje, és bár üdvözölte a változást, úgy érzi, nem támaszkodhat az előző világkupa megnyerésére.

„Áprilisig még visszaemlékeztem Malajziára, néha még eszembe jut, de egyre kevésbé, és most már úgy érzem, hogy a nulláról indulok.

Minél közelebb kerülünk a szezon kezdetéhez, annál inkább úgy érzem, mintha már két-három évvel ezelőtt történt volna” – árulta el a magyar versenyző, aki 271 napot vár a világkupa megnyerése és az első zolderi edzés között a folytatásra.

Tassi Attila maradt a Hondánál, de az autóját már nem a KCMG, hanem a bajnokesélyes Münnich Motorsport készíti fel Forrás: Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria

A szezonkezdet már itt kopogtat, a hétvégén az előzetes tervekkel ellentétben nem a Salzburgringen, hanem a belgiumi Zolderben lépnek pályára a versenyzők. Szeptember 24-26. között a Nordschleifén, október 10-11-én a Slovakiaringen, október 17-18-án (jelen állás szerint) a Hungaroringen, október 31-én és november 1-jén a spanyolországi Motorland Aragón pályán, november 14-15-én pedig az olaszországi Adria International Raceway-en versenyez a mezőny.

Magyar versenyzők több generációja is pályára lép

Nem megszokott, hogy egy adott versenykategória csúcsán több magyar versenyző is szerepelhet, de az idei, Európára épülő szezon lehetővé tette, hogy Michelisz Norbert és a már szintén rutinosnak tekinthető Tassi Attila mellett

a világkupa mezőnyébe visszatérő Zengő Motorsport két pilótája, Boldizs Bence és Kismarty-Lechner Gábor is bekapcsolódjon a küzdelembe.

A négy versenyző három különböző generációt képvisel: Michelisz 36 esztendős, Kismarty-Lechner 43, Tassi Attila 21, Boldizs Bence pedig 23 éves, ráadásul a nemzetközi tapasztalatuk nincs összhangban az életkorukkal, és a Zengő Motorsport versenyzői igen változatos háttérrel érkeznek. Michelisz és Tassi évek óta rövid pályaversenyeken vesz részt, Kismarty elsősorban endurance versenyeken indult, de Boldizshoz hasonlóan ralikrosszban is kipróbálta magát.

Mindannyiuk számára jó mércének ígérkezik a szintén zengős színekben induló Mikel Azcona, aki tavaly a szezonzáró hétvégén belekeveredett Michelisz és Esteban Guerrieri csatájába, és az új Cuprával várhatóan idén is gyors lesz.

Boldizs Bence (képünkön), Kismarty-Lechner Gábor és Mikel Azcona a Zengő Motorsport színeiben indul az új Cuprával Forrás: Frédéric Le Floc'h / DPPI/Frédéric Le Floc'h

Azcona és a két magyar fiatal is tagja mezőny nyolcfős, 25 év alatti részének, Boldizs és Michelisz korábbi csapattársa, Luca Engstler is indulhat az újoncok számára kiírt értékelésben (FIA Rookie Award), és ismét külön díjazzák a legjobb privát versenyzőket is (WTCR Trophy), közöttük Kismarty-Lechner is szerepel.

Új formátum, fontosabb pontok

Tavaly még igen bonyolult szisztéma szerint bonyolították az időmérőt és a hétvége során három futamot rendeztek, gazdasági megfontolások miatt erről már a koronavírus előtt lemondtak, de mivel végül csak hat hétvégéből áll a szezon a megszokott tíz helyett, az első két helyszíntől eltekintve mégis három futamot tartanak majd az adott pályán.

Ez megint jól megkeveri a kártyákat, mert

az időmérő lebonyolítása eltérő lesz a két és a háromversenyes hétvégéken.

Az idénynyitó zolderi hétvégén és a Nordschleifén két-két verseny lesz, ebben az esetben az első futamra az időmérő első 10 helyezettjének sorrendjét megfordítják, a 11. helytől viszont az időmérő eredményét veszik figyelembe.

Új a gumiszállító és változik az időmérő lebonyolítása is Forrás: Frédéric Le Floc'h / DPPI/Frédéric Le Floc'h

Háromversenyes hétvégéken (ez a harmadik fordulótól lesz aktuális) az első futam eredményét a Q1 határozza meg, a második futamon az időmérő első 10 helyezettjének sorrendjét megfordítják és a 11. helytől változatlan sorrendben állnak fel a rajtrácsra, a harmadik futamon pedig az első öt helyezett a Q2 alapján sorakozik fel, a 6-12. helyet a Q2-ben kiesők alkotják, a 13. helytől pedig a Q1-ben búcsúzók.

Az időmérőkön a Q1 és a Q3 első öt helyezettjét 5-től 1-ig pontokkal jutalmazzák, a versenyeken pedig 25 pont jár a győztesnek, és még a 15. helyezett is kap egy pontot. Lényeges eltérés azonban, hogy 30 futam helyett összesen 16-ot rendeznek, így felértékelődnek az eredmények.

„Tavalyhoz képest még kevesebb lehetőségünk lesz hibázni, mert a szezon rövidebb és szorosabb, ezért, ha az embernek adódik egy kissé gyengébb hétvégéje, a következőn 100 százalékot kell nyújtania, hogy sok pontot szerezzen. A sikerhez az idei szezon során kulcsfontosságú lesz a tapasztalat, a jó felkészülés és az, hogy mindig a maximumot adjuk ki magunkból” – mondta Michelisz.

A nagy ellenfelek közül mindenki maradt

Az idei mezőnyben összesen 20 pilóta nevezett a teljes szezonra, közülük négyen nyertek már valamilyen FIA bajnoki címet. Yvan Muller, Gabriele Tarquini, Thed Björk és Michelisz érte el eddig a legnagyobb eredményeket, ők ráadásul szinte folyamatosan harcban vannak a végső sikerekért, a tavalyi utolsó fordulóra is csak Tarquini csúszott ki az esélyesek közül.

Muller és Björk maradt a Lynk & Cónál Forrás: Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria

Helyette a fiatal Guerrieri küzdött a világkupa-győzelemért, ez az ő esetében még várat magára, de az argentin pilóta korábban kiállt Lewis Hamilton és Sebastian Vettel ellen is az F3-as Európa-bajnokságban, úgyhogy nem ismeretlen számára sem a kiélezett versenyhelyzet. Az szinte biztos, hogy a francia Mullerrel ismét számolnia kell.

– mondta Muller. – Meglátjuk, most sikerül-e, mert kezdek öreg lenni!” – utalt arra, hogy 51 esztendős, de így sem korelnök, ez a cím az 58 esztendős Tarquinié, aki Michelisz csapattársaként versenyez.

„A szezon kezdete mindig ugyanolyan. Azért vagyok itt, hogy a nagy célért, a bajnoki címért versenyezzek. Az igaz, hogy ez sok szemponton múlik, ezek között van, amit irányíthatunk, és van, amit nem, de a cél adott. Meglátjuk, milyen teljesítményt nyújtunk más gyártókhoz és pilótákhoz képest. Talán nehezebb dolgunk lesz, mint valaha, mert az utolsó két szezon során Norbi és én nyertem” – mondta az olasz veterán, aki két év kihagyás után ismét versenyezhet majd hazájában.

Összevonták a Hondát, mégis lesz Alfa Romeo, jön a Renault is

Az idei szezon során összesen 7 különböző autómárka modelljei láthatók majd a mezőnyben. Az év elején úgy tűnt, hogy a korábbiaknál szegényesebb lesz a felhozatal, mert gyári szinten a VW csoport márkái közül már csak a Cupra lesz jelen, de privátként maradnak az Audik és a Volkswagenek is, valamint az eredeti tervekkel ellentétben folytatja a versenyzést az Alfa Romeo is.

Új belépőként, privátként megjelenik a Renault Mégane TCR is, de a legnagyobb figyelem várhatóan ismét a Hyundai, a Lynk & Co, valamint a Honda küzdelmére irányul majd, hiszen mindhárom gyártó pilótái esélyesek voltak a 2019-es világkupa megnyerésére, ráadásul Michelisz révén a Hyundainál, Tassi kapcsán pedig a Hondánál is van magyar érdekeltség.

Tassiéknál viszont jelentős változás, hogy az idei évtől mind a négy autót a tavalyi bajnokesélyes Münnich Motorsport üzemelteti.

„Ennek sok előnye van és szinte nincs árnyoldala – mondta Tassi csapattársa, Tiago Monteiro. – Sokkal több információt osztunk meg egymással, stratégiákat alkothatunk, tervezhetünk, együttműködhetünk, hogy javítsunk a teljesítményünkön. Hajszoljuk egymást, versengő alkatok vagyunk, elsők akarunk lenni. A pályán küzdünk egymás ellen, de sokkal intelligensebb formában. Ez sokkal-sokkal jobb helyzet lesz, és remélhetőleg, jól alakul majd.”

Az idei évtől Renault-k is lesznek a rajtrácson Forrás: Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria / DPPI/Paulo Maria

Ennek ellenére a Hyundai és a Honda mellett számolni kell a Lynk & Cóval is. A kínai autó tavaly a Yokohama-gumikkal nagyon jól működött, de Björk szerint a Goodyear is be fog válni. Arra számít, hogy Muller vagy ő hajthat a végső győzelemre.

„Ő kívülről-belülről ismeri az autót, mindig gyors, vele nem lőnek mellé – mondta. – Yvan négyszeres világbajnok, ő ott lesz az élen. Jó csapat is áll mögötte.”

Magyar esélyek az összetettekben

Ahogy a legtöbb versenykategóriában, a WTCR-ben is rendhagyó szezon következik, de ez lehetőséget is teremt, például a magyar versenyzőknek is.

Michelisz és Tassi támadhat a bajnoki cím megvédéséért vagy megszerzéséért, Boldizs az újoncok és a privát pilóták értékelésében esélyes, utóbbiban Kismarty is szerencsét próbálhat, így akár az is lehet, hogy a Zengő Motorsport ismét hozzásegíthet egy fiatal pilótát egy komolyabb sikerhez.

A WTCR 2020-as nevezési listája

1 Norbert Michelisz (HUN) BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse Hyundai i30 N TCR
7 Jack Young (GBR) Vuković Motorsport Renault Mégane RS TCR (R, T)
8 Luca Engstler (DEU) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team Hyundai i30 N TCR (R)
9 Attila Tassi (HUN) ALL-INKL.DE Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR
11 Thed Björk (SWE) Cyan Performance Lynk & Co 03 TCR
12 Santiago Urrutia (USA) Cyan Performance Lynk & Co 03 TCR
16 Gilles Magnus (BEL) Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS (R, T)
17 Nathanaël Berthon (FRA) Comtoyou DHL Team Audi Sport Audi RS 3 LMS (T)
18 Tiago Monteiro (PRT) ALL-INKL.DE Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR
29 Néstor Girolami (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR
30 Gabriele Tarquini (ITA) BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse Hyundai i30 N TCR
31 Tom Coronel (NED) Comtoyou DHL Team Audi Sport Audi RS 3 LMS (T)
55 Bence Boldizs (HUN) Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición (R, T)
68 Yann Ehrlacher (FRA) Cyan Racing Lynk & Co 03 TCR
69 Jean-Karl Vernay (FRA) Team Mulsanne Alfa Romeo Giulietta Veloce TCR by Romeo Ferraris (T)
86 Esteban Guerrieri (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR
88 Nicky Catsburg (NED) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team Hyundai i30 N TCR
96 Mikel Azcona (ESP) Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición
99 Gábor Kismarty-Lechner (HUN) Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición (T)
100 Yvan Muller (FRA) Cyan Racing Lynk & Co 03 TCR

R = FIA Rookie Award résztvevő
T = WTCR Trophy résztvevő