Egy kecskeszakállú oroszlán nyuszijelmezben

WIELRENNEN CYCLISME BRABANT ARROW FLECHE BRABANCONNE
French Julian Alaphilippe of Deceuninck - Quick-Step wins the sprint ahead of Dutch Mathieu van der Poel of Alpecin-Fenix (R) and French Benoit Cosnefroy of AG2R La Mondiale (L) in the 'Brabantse Pijl' one day cycling race, 184km from Leuven to Overijse, Wednesday 07 October 2020. BELGA PHOTO DAVID STOCKMAN
Vágólapra másolva!
Ha nem is egy új Miguel Indurain, Lance Armstrong vagy épppen Eddie Merckx van a kecskeszakáll mögött, az biztos, hogy a 28 éves Julian Alaphilippe még jónéhány évig meghatározó név lesz az országúti kerékpárversenyeken. Az új világbajnok az elmúlt két évben egyre több és egyre komolyabb versenyt nyer, jó a sprintekben, elég erős a hegyeken, és óriási harcos, amivel a legtöbb rajongót szerzi. Néha meg felteszi a bohóc sipkát, ahogy történt az minap is. Lássuk, kivel is állunk szemben!

Kétszer ugyanabba a folyóba nem lehet lépni. De megpróbálni azért meg lehet, nem? Persze, de minek, kérdezzük mi, mire érkezik a válasz Loulou-tól, hogy "mert csak". Október 4-én a friss országúti mezőny világbajnok, Julian Alaphilippe ismét oktatta a mezőnyt, ahogy tette azt Imolában is, kirobbanó formában formában tekerte végig a legendás 257 kilométeres Liége–Bastogne–Liége versenyt, és karját a cél előtt magasba lendítve elsőként viharzott át a célkapun. Illetve várjunk csak!

Kicsit elszámolta magát, és a célvonalig - ahogy azt egy kiélezett sprintben kell - becsülettel pedálozó szlovén Primoz Roglic orrhosszal megelőzte. Alaphilippe-et ráadásul egy veszélyes manőver miatt – a videó elején látszik, ahogy bevág Pogacar elé – még vissza is sorolták, így a pezsgőzés helyett be kellett érnie az ötödik hellyel.

De egy igazi bajnok soha nem adja fel, így aztán három nappal később a Brabant Nyll elnevezésű 197 kilométeres egynaposon máris jöhetett az ismétlés. Alaphilippe megint jó helyzetben az utolsó kilométeren, érzi, hogy mikor kell reagálni a támadásra, mikor kell indítani az ellenakciót, és érzi, ha nyert.

Most valóban nyert is, de a lassításon látszik, hogy nagyjából egy arasszal előzte meg a háromszoros cyclocross-világbajnok, Mathieu van der Poelt, ahogy az is, hogy riadtan néz ki balra: "Mon Dieu, csak nem toltam el már megint?"

"Elismerem, nagyon elégedett voltam, ahogy láttam milyen gyorsan közeledik a célvonal.

A vasárnapi csalódás után a legjobbkor jött ez a siker. Átgondoltam, hogy mi is történt, és ide már úgy jöttem, hogy nem volt rajtam nyomás, csak jól akartam magam érezni a verseny során. Nem számítottam rá, hogy győzhetek, úgyhogy most nem is lehetnék boldogabb" – mondta a célba érést követően Alaphilippe.

Bringára termett

A kis Julian, aki Franciaország mértani közepén, egy Saint-Amand-Montrond kisvárosban látta meg a napvilágot 1992-ben, a cyclocross szakágban kezdte szárnyait bontogatni, ami olyan jól sikerült, hogy 2010-ben megnyerte a junior világbajnokságot. A szakág kétségkívül jó belépő az országúti bringázáshoz: a jobbára ősszel és télen rendezett versenyek megedzik az embert, aki megtanulja elviselni a legzordabb időjárási körülményeket (eső, havas eső, hó, hideg), és a legkülönfélébb terepeken (aszfalt, macskakő, kavics, murva) is ura lesz a bicajnak, ha arra kerül a sor.

A tehetséges fiatalt gyorsan ki is szúrta magának a 2003-ban alapított, és nagy terveket szövögető belga Quickstep, ahol 2003-04-ben Bodrogi László is tekert. Alaphilippe jól ment a fiókcsapatban (2013-ban 4. lett az országúti Eb-n és 9. az U23-as vb-n, a rangos Tour de l'Aveniren pedig megnyerte a pontversenyt), így a következő évben, azaz 2014-ben már a profik között találta magát olyan menők között, mint Tony Martin, Michal Kwiatkowski, Rigoberto Urán, vagy éppen Mark Cavendish (30 Tour-, 15 Giro-szakaszgyőzelem).

Alaphilippe nem esett kétségbe a menők között, sőt gyorsan tekintélyt szerzett magának. 2015-ben az egynapos Vallon körön Kwiatkowski segítőjeként állt rajthoz, a lengyel azonban annyira leszakadt, hogy a csapatfőnök engedélyt adott a fiatal csikónak, hogy ő maga menjen a győzelemért.

Ez végül nem jött össze, de Alejandro Valverde mögött másodiknak lenni, nem rossz teljesítmény.

Ahogy az első Liége-Bastogne-Liége versenyén is a spanyol legenda tudta csak megelőzni. A Tour of Californián ugyancsak második lett, a győztes Peter Sagan (akinek a napszemüveg-szponzora miatt állandó helye van a naptárában a kaliforniai körnek) tudta csak megelőzni az összetettben, méghozzű 3 másodperccel, köszönhetően az utolsó, sík szakaszon szerzett jóváírás pontoknak.

Egy 22 éves, első éves profitól ez több mint bravúros bemutatkozás volt. A nagyszerű évre aztán egy betegség vetett árnyat: fertőző mononukleózist mutattak ki a franciánál, ami hónapokra kivette a versenyből és az edzésekből.

Irány a Tour de France

A betegségből aztán megerősödve tért vissza, olyannyira, hogy tavasszal megnyerte a 2016-os kaliforniai körversenyt, megint második lett a Vallon körön, míg a nagy nevű monumentum versenyen, a Critérium du Dauphiné-on összetettben hatodik lett, és hazavihette a legjobb fiatalnak járó fehér trikót. Teljesítményével meggyőzte a csapatvezetést, akik betették a Tour de France-on induló csapatba, és nem tették rosszul: öt szakaszon át viselte a legjobb fiatal fehér trikóját, a 16. szakaszon pedig már előjött az az Alaphilippe, akit annyian szeretnek: övé lett a legaktívabb versenyzőnek járó piros rajtszám.

Rióban már esélyesként állt rajthoz a mezőnyversenyben, azonban az utolsó lejtőn bukott, így csak a negyedik helyen ért célba.

A következő évben, azaz 2017-ben ugyan "csak" 5. lett összetettben a Párizs-Nizzán, azonban egy újabb tanújelét adta, hogy igazán komoly összetett menő lehet belőle: megnyerte az emelkedős befutóval nehezített időfutamot.

Az addig csak sprinterként elkönyvelt fiatal ekkor került be igazán a menők közé, aki jó az időfutamban, bírja lábbal a hegyeket, és ahhoz képest, hogy milyen kicsi (173 cm, 62 kg), életveszélyes a sprintekben –

márpedig a háromheteseket éppen azoknak "találták ki", akik mindenben jók.

Ebben az évben mutatkozott be a Vuelta a Espanán, ahol a 8. napon megszerezte első szakaszgyőzelmét egy Grand Touron. Egy klasszikus Alaphilippe-győzelem volt: támadt, támadt, támadt és az emelkedős utolsó kilométeren mindenkit leszakított, aki addig tartani tudta a tempóját.

2018-ban két egymást követő Valverde elleni vereség után óriásti menve megnyerte a Vallon kört, tudatosítva minden ellenfelében, ha valaki még nem vette volna a lapot, hogy őt egy ilyen sprintben szinte lehetetlen megverni. Laurent Jalabert 1997-es sikere után nyerte meg újra a franciáknak a klasszikus egynapost.

Nyilvánvaló volt, hogy kihagyhatatlan a Tour de France-csapatból, ahol minden francia szívet meghódított, amelyikkel ne tette volna meg már addigra. A kegyetlen 10. szakaszon az összes hegyi hajrát elvitte, másfél perc előnnyel nyert Ion Izaguirre előtt, a címvédő Chris Froome-nak pedig közel 3 és fél percet adott. Ugyancsak behúzta a 16. szakaszt, és végül 170 pontot szerezve hatalmas előnnyel nyerte a pöttyös trikóért folyó hegyi pontversenyt a második helyezett, 91 pontot összekaparó Warren Barguil előtt.

Érik az a Grand Tour-siker

2019-ben és 2020-ban még nem jött össze, de a jelek egyértelműen azt mutatják, hogy a franciák újra reménykedhetnek, hogy Bernard Hinout 1985-ös sikere után hamarosan újra lesz francia összetett győztes a Tour de France-on. 2019-ben már nem volt sok híja:

Alaphilippe megnyerte a 3., dimbes-dombos és a 13. szakaszt, a Pau-i időfutamot, összesen 14 napig őrizte a sárga trikót,

és, ha a párizsi befutó napját nem számítjuk, hiszen ott az összetettért már csak a legritkább esetben megy harc, akkor az utolsó előtti versenynapig a francia állt az élen.

Julian Alaphilippe a Tour de France összetett versenyének első helyén álló versenyzőt megillető sárga trikóban Forrás: AFP/Marco Bertorello

Végül 4 perc 5 másodperc hátránnyal lett 5. az összetettben. Párizsban azért felállhatott a dobogóra, mint a legtöbbet támadó bringás a három hét során.

Alaphilippe nagy fegyvere lehet, hogy - egyelőre legalábbis - nincs ráfeszülve arra, hogy neki mindenhogy háromhetest, sőt Tour de France-ot kell nyernie. Ez ugyanúgy látszott a Brabant Nyíl után fentebb idézett nyilatkozatában, mint abban, ahogy a Liége-Bastogne-Liége rögtön elismerte, hogy hibázott, vagy éppen ebben a kis videóban, amit a karantén alatt tett ki a közösségi oldalára:

De abban is látszik, hogy nagy versenyzővel van dolgunk, ahogy ezeket a versenyeket menedzseli: remek taktikus, nagyon érzi, hogy mikor kell támadni, mikor kell meghúzódni, és hagyni, hogy más támadjon, majd átvenni a tempóját, rakni rá kereket, majd megindulni a legjobb, az ellenfél számára pedig a legrosszabb pillanatban.

A koronavírusjárvány alatti leállás nem tette tönkre a formáját: ismét szakaszt nyert a Touron, ezúttal négy napon át volt sárgában, és megint begyűjtött egy piros rajtszámot a harciasságával. Viszont még elkövet olyan hibákat, mint, hogy az utolsó 20 kilométeres, már tiltott szakaszon vesz fel frissítőt, amiért 20 másodperces büntetést kap.

A szeptember végi imolai világbajnokságon a mezőnyversenyben értelemszerűen

ő volt az egyik francia induló, és, ha már ott volt, akkor el is hozta a szivárványos trikót.

A már mondhatni a védjegyévé vált taktikára ezúttal sem volt ellenszer: a rendkívül hosszú, 258 kilométeres verseny során végig szemmel tartva a szökéssel próbálkozókat, kivárt a mezőnyben, majd, naná, hogy az utolsó emelkedőn úgy hagyta állva a riválisokat – a korábbi világbajnok Kwiatkowskit, a Touron 2. Primoz Roglicot, vagy az idei Milánó-San Remót megnyerő Wout van Aertet, hogy azok a poros nyomát sem látták.

1997 után nyert ismét vb-aranyat a mezőnyversenyben a franciáknak, egy újabb rovátkát téve a neve mellé a sportág történelemkönyvében

"Egy álmom vált valóra ezzel a győzelemmel, ez életem eddig legnagyobb sikere. Többször is közel voltam hozzá, de sosem jártam sikerrel (2018-ban 8., míg 2019-ben 10. lett - a szerk.). Nagyon elszántan érkeztem, és végül valóra vált álmaim napj" – mondta az imolai célba érést követően. A győzelmet, csakúgy, mint a Tour-szakassikert a nyáron elhunyt édesapjának ajánlotta.

"Van Aerttől tartottam a legjobban, de volt valaki, aki még nála is jobb volt – mondta meghatva Patrick Lefevere, a Quickstep első embere. – Páran vannak csak, akik ezeken az emelkedőkön képesek követni Juliant.

A csapata is büszke lehet rá, a Deceuninck-Quickstep egy egyedi Specialized kerékpárral lepte meg, a Liége-t már ezzel veszítette el – azaz még mindig van mint tanulnia, de már készítik elő számára a katedrát, ahonnan ő fogja oktatni a mezőnyt.