Vágólapra másolva!
A Forma-1-es csapatok az új szabályokra reagálva egyedi orrkúpokat építettek az idei autóikhoz, de a Ferrari és a Toro Rosso technikai kulcsfigurái egyetértenek abban, hogy ennek legfeljebb esztétikai jelentősége van. A motorok lesznek a meghatározók.

Bár a 2014-es Forma-1-es autók eddig leginkább sokkoló orrkialakításukkal keltettek feltűnést, és szinte az összes csapat egyedi stílusban, a többiektől eltérően reagált a kasztni elejének méreteit meghatározó új szabályokra, a mérnökök szerint ennek legfeljebb esztétikai jelentősége van.

„Nincs túl sok hasonlóság az autók eleje között, aminek az az oka, hogy az előírások meglehetősen nagy geometriai szabadságot biztosítanak. Ezt mindenki kihasználta" – magyarázta a Ferrari technikai igazgatója, James Allison. „Azért nem egyformák a megoldások, mert az a rész nem különösebben meghatározó, sokféle működőképes koncepció létezik."

„Én előzőleg egy másik csapatnál (a Lotusnál) dolgoztam, ahol egy nagyon rámenős megoldáson dolgoztunk. Ezen az autón (a Ferrarin) egy teljesen más orr van. Nincs sok jelentősége: csak jó beszédtémát szolgáltat, mert az autók legelejéről van szó, amely könnyen látható."

A Ferrari F14 T "porszívóorra" szélesebb, de könnyebb, mert egyszerűbb elérni, hogy a benne lévő gyűrődési zóna megfeleljen a törésteszteken Forrás: Ferrari

A sokak szerint ronda kialakításnak egyszerűen az a magyarázata, hogy a ráfutásos balesetek során fennálló sérülésveszély csökkentése érdekében az orrkúp közepének megengedett magasságát 55 cm-ről 18,5 cm-re módosították, a függőleges keresztmetszetét pedig legalább 9000 mm²-ben határozták meg. A csapatok többsége a kisebb légellenállás miatt ehhez a minimumhoz tartotta magát, csak a Ferrari és a Mercedes választotta az aerodinamikai szempontból kevésbé előnyös, de cserébe könnyebb széles formát.

A Toro Rosso főtervezője, Luca Forbatto Allisonhoz hasonlóan azt mondta, az orrkúp kialakítása nem lesz döntő tényező az erőviszonyok alakulásában.

A Caterham CT05-ön látható az egyik legszélsőségesebb megoldás, a kis keresztmetszetű orrvéggel Forrás: Caterham

„Szerintem az első néhány versenyen a megbízhatóság fogja meghatározni a teljesítményt, valamint a hajtáslánc integrációjának hatékonysága" – fejtette ki. „Aztán az aerodinamika is elég fontos lesz, de nem annyira, mint eddig, mert a leszorítóerő és a légellenállás közötti kompromisszum a motorok fogyasztására is kihat majd."

„És akkor ott van még a súly is, mert nagy kihívás a megengedett minimális tömeg közelében tartani az autókat, különösen, ha a versenyző nehéz. A többletsúly nagyon visszafogja a teljesítményt."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!