Bringás fesztivál, nem csak bicikliseknek

Vágólapra másolva!
Ha autómentessé nem is válik hétvégére a Toldi mozi környéke, de az egyre jobban izmosodó hazai biciklis szubkultúra a Critical Mass után újabb fórumon igyekszik informálni és szórakoztatni a kétkerekűn érkező különböző korosztályokat. Szeptember első hétvégéjén először rendezik meg a BuBiFesztet, azaz a Budapesti Biciklis Fesztivált. Lássuk, mi mindent jelent ez azon kívül, hogy három napra a főváros bizonyos pontjain drasztikusan megugrik az egy négyzetméterre jutó hajtáspajtások száma.
Vágólapra másolva!

Régóta váratott magára egy olyan bringás fesztivál, amely az évente kétszer megrendezett Critical Mass-felvonuláson kívül is megmozgatja és összefogja a biciklizni szerető városlakókat, és túlmutat a futárok szubkultúráján. Szeptember 4-6. között rendezik meg az első BuBifesztet, amely ahhoz képest, hogy mindannyiunk számára fontos ügyről (jobb levegő, kevesebb dugó, egészség stb.) van szó, egyelőre még szerény keretek között valósul meg, de reméljük, pár éven belül felforgatja a várost.

A mindenáron nyeregben maradni akarók biciklis számháborún, akadályversenyen vehetnek részt, de összességében úgy tűnik, ez a rendezvény nem, vagy korántsem csak a kétkerekű fanatikusoknak szól, ellenben betekintőt jelenthet színterükre az alternatív film és művészetek felől érkezőknek és persze a családoknak. Galéria, vetítések, gyerekprogramok, beszélgetések biciklisekről, nem csak bicikliseknek, de a profik okulására azért eljön filmjük budapesti premierjére a San Franciso-i fixi bűvészcsapatként ismert Macaframa csoport egy része is.

A fesztivál két gócpontja két biciklibarát szórakozóhely és környéke: a Toldi mozi a filmfesztiválnak ad otthont, a tőle nem messze berendezett BuBi galéria street art művészeknek kínál terepet, a városligeti Kertemben pedig családi és kerékpáros programok zajlanak.

Ez utóbbi helyszínen szeptember 5-én, szombaton lesz a legnagyobb nyüzsgés: délelőtt egy új bringás-kutyás sport, a canicross mutatkozik mutatkozik be, lehet ismerkedni, kutyát simogatni. Délután kezdődik a bringás számháború, ahol furfangos módon kell kideríteni a megszerzendő zászló helyét: különböző helyszíneken egy-egy számot rejtettek el a szervezők, amiből egy telefonszám áll össze, itt árulják el a zászló koordinátáit.

A Kertemben a fesztivál mindhárom délelőttjén gyerekprogramok zajlanak, akadályversenyek indulnak a KRESZ-pályán, szó esik a biztonságos kerekezésről, a Cellux csoport pedig kézműves műhelyt tart, ahol a gyerekekkel mindenféle hulladéknak gondolt, de még újrahasznosítható tárgyból készíthetnek játékokat.

A fesztivál egyetlen koncertje is itt, a városligeti Kertemben lesz, pénteken este kilenckor: az egylemezes biciklis rapper Buppa bevallottan a bringások Fenyő Miklósa címre pályázik, csak az ő fantázia-Budapestjén jampecok helyett fixisek, Rongylábú Jani helyett a Cycle Banditos brigád uralja az utcát. Buppa most élő zenekarral játszik és vendégeket is hoz.

Hangulat Buppa egyik koncertjén

A Bajcsi-Zsilinszky út és az Alkotmány utca sarkán ideiglenesen berendezett, a street art hazai prominensei által díszített BuBi galériát péntek este Minyó Szert Károly képzőművész görgőre helyezett biciklivel festő performansza nyitja meg, a következő három napban pedig lesznek kiállítások a harmadik világ szegényeit speciális biciklikkel segítő szervezetről, és láthatunk tuningolt és újrahasznosított biciklialkatrészekből készült műtárgyakat.

A rendezvény "kívülállók" számára egyik legfigyelemreméltóbb eseménye a nemzetközi filmszemle és magyar filmfesztivál, ahol a bemutatott filmekben - ki hinné - a biciklizés témája a közös. A filmfesztivál részleg hazai versenyfilmjei a külföldi kultfilmek közé szendvicsezve kaptak helyet, és hatféle kategóriában kerülnek megmérettetésre: kis- és nagyjátékfilm, dokumentumfilm, zenei és sportklip, animációs film és szemléletformáló reklámspot. Lesz köztük úti élménybeszámoló magyar srácoktól a Tour de France-ról és álreklámfilm, ami az emberrel közlekedés előnyeit ecseteli.

Fotó: Szabó Pál
A fixin nincs se váltó, se fék, divatja terjed már Magyarországon is

A Macaframa csapat filmje az örökhajtós biciklit, a fixit mutatja be részletesen, de megismerhetjük Kole, az öntörvényűségéről és balhéiról ismert, világszerte csámborgó és népszerű extravagáns hajtáspajtás-punk legújabb kalandjait (Fiam, a pornós), aki a futárkodás évei után végül a modellkedésnél, majd a pornónál horgonyzott le. Láthatunk sok más, kerékpáros körökben kultikusnak számító dokumentumfilmet, többek között a New York-i biciklis futárok életéről, zárt szubkultúrájáról, vicces sztorikkal és megható sorstörténetekkel (Peter Sutherland: Pedal), vagy egy gyengénlátó fiúról (Ahogy Bobby látja), aki terepen versenyzik, és éppen Amerika egyik legkeményebb erdei versenypályájára készül.

A filmfesztivál számunkra legérdekesebb és legtanulságosabb része azonban az Élhető város című blokk, ami péntek este hatkor kezdődik, és azt mutatja be, hogy a világ legkülönbözőbb nagyvárosai hogyan alakultak át biciklibaráttá. Kedvencünk az a rövidfilm, amiben a lelkes bringás Brad Pitt meséli el, hogy sikerült Bogotát megmenteni a szmogtól (itt a részlet). Mivel Kolumbia fővárosa 2600 kilométerrel a tengerszint felett fekszik, az oxigén is 27 százalékkal kevesebb. A bogotai önkormányzat 2000-ben kezdte el programját, ami az autóforgalom drasztikus csökkentését tűzte ki célul. Nagyon sok parkolóhelyet felszámoltak, és alakítottak járdává, valamint a parkolási díjakat is megduplázták, hogy elvegyék az autósok kedvét. A benzin adóját 20 százalékkal emelték meg, és bevezették a Pico y placa rendszert: minden autóhoz egy elektronikus kártya jár, ami számolja, hány kilométert tett meg egy bizonyos időszakban, és ha a megszabott határt túllépte, nem engedi tovább a járművet. Ezenkívül minden vasárnap autómentes napot tartanak, amikor 110 kilométernyi utat zárnak le a tömegközlekedés és a biciklisták számára. Összesen 303 kilométernyi külön bicikliút (ciclorrutas) szeli át a várost. A bogotai közlekedéstervezés azóta is mintaértékű sok nagyvárosban, az Élető blokkabn két film is foglalkozik Bogotával. De láthatunk filmet arról, hogyan sikerült Idaho és Oregon államokban a kerékpárosokat segítő törvényt hozni, hogyan zárták le a Broadwayt a biciklistáknak, vagy hogyan működik a bringás közlekedés Koppenhágában.

Forrás: AFP
Bogotai biciklista apuka az autómentes napon

Lesz egy workshop is, ami a bringás várostervezésről szól, amely keretében dán és holland várostervező szakértők kerekeznek végig Budapesten, egy operatőr kíséretében; a túráról film készül, az ötleteket pedig másnap kerekasztal-beszélgetésen vitatják meg a magyar szakértőkkel és aktivistákkal.