Szétesés és összetartás - ki tart többet 2005-ről?

Vágólapra másolva!
Megkerestünk vagy két tucat potenciális interjúalanyt azok közül, akik tevékenységük, pozíciójuk révén szerintünk fontos szereplői a magyar elektronikus zenei életnek. Többségük ideje engedte, hogy rögtönözzön nekünk egy számvetést a 2005-ös évről, sőt némelyikük önálló interjúnyi anyagot hozott össze - alábbiakban helyenként törtenelemkönyvekbe való válaszaik, melyekből az rajzolódik elénk, hogy 2005 a hazai elektronikus zene és partykultúra talán legjobb éve volt.
Vágólapra másolva!

Bernáthy Zsiga - Bernathy&Son technoliveact, Solid grafikai stúdió, Urbanizer vj-csapat

A vj-zés 2005-ben hatalmasat lendült. 2004-hez képest megsokszorozódott a mi fellépéseink száma is. Az Urbanizert majd minden hétvégén meghívták valahova vetíteni, egyszer-kétszer szomszédos országokba is eljutottunk. A partyk grafikai dolgaiban nem sok változást látok az utóbbi években. Letisztultak a körök, kialakult, melyik szervező kivel dolgozik, és a minőség is rendben van. Ritkán látok ocsmány partyszórólapokat. Európa egy szinten van ebből a szempontból. Saját tapasztalatom: sajnos nem mindig van idő a maximálisat kihozni egy-egy partyarculatból, mert nagyon felgyorsultak az igények, így gyakran a jól bevált elemekhez nyúlok.

Bosi - Dancehall Fever, Dancehall.hu, Love Alliance, Selekta Shop

A tavalyi év további előrelépést hozott a jamaicai zenék hazai népszerűségében. A dancehall, noha egy majd' ötvenéves műfaj gyökereiből ered, napjaink talán legaktuálisabb és legjobb, de mindenképpen leglazább partyműfaja. További pozitívum, hogy a "kör" úgy szélesedik, hogy - amellett, hogy egyre többen vannak a jelenleg népszerűbb rokonműfajok, a hiphop vagy drum'n'bass kedvelői között, akik érdeklődéssel figyelik a dancehallt és reggae-t - egyre több olyan fiatal talál rá erre a zenére, akiknek a reggae és a dancehall jelenti az első zenei rajongást.

Végre gomba módra alakulnak Budapesten és vidéken is a soundsystemek, szinte nincsen nap reggae-buli nélkül, és mindez akkor is örvendetes, ha itt-ott a minőség - egyelőre - hagy kívánnivalót maga után. Eddig egyetlen évben sem köszönthettünk ennyi jamaicai sztárt Magyarországon, mint tavaly. Képviseltették magukat élő legendák: Jimmy Cliff, Rita Marley, a Wailers, aktuális dancehall-csillagok, mint Sean Paul, a TOK, Cecile, vagy a Ward 21, láthattuk-hallhattuk a jövő új roots-reménységét, Perfectet, és természetesen európai topsoundsystemek és előadók is tiszteletüket tették nálunk, mint Pionear, Ill Inspecta, Thaistylee, Likkle T, Mystic Dan, a Such a Sound, vagy éppen Silly Walks, hogy csak néhányat emeljek ki.

A nemzetközi, jamaicai dancehallban 2005 azonban szerintem nem volt csúcsév. Forradalmi változás nem következett be, számomra túl sok olyan egy kaptafára készült riddim jött ki, melyek Jamaicán talán működnek, az európai fülnek ennek ellenére kevés örömet okoznak, túl gyorsak, és már-már technoidoknak nevezném őket, idióta melódiákkal, énekekkel.

A másik oldalról örömteli a modern roots térhódítása, mely napjainkban reneszánszát éli. E kettő között némi hiányérzetem van, hiányolom a középtempós, feszes, ötletes, kemény riddimeket, agyafúrt rappel, ahogy az az ezredforduló környékén dívott. Azért voltak nagy albumok is idén, mint Damian Marley-é, Junior Kelly Thug Life-a, Assassin és Kiprich, vagy I-Wayne debütáló lemeze.

A Dancehall.hu látogatottsága - mint a műfaj népszerűsége általában - stabilan növekszik. Rádióműsorunk, a Tune in minden csütörtök délben a Tiloson, a rádió második leggyakrabban letöltött adása. Saját klubunk, a Dancehall Fever a Trafóban minden pénteken több száz embert vonz. Egyre sűrűbb nemzetközi szervezéseinket 2005-ben is sikerült eredményesen lebonyolítanunk.

Fontosnak tartom, hogy a dancehallt és soundsystem-kultúrát egyre többen megismerjék és megkedveljék, örülök, ha módom van mindezt prezentálni, és azt a zenét játszhatom - a társaimmal együtt -, amit szeretek. A soundsystemünk, a Love Alliance jól állt 2005-ben, olyan társakkal (a további selectorok: Krama és Biggiebwoy, valamint állandó mc-vendégünk, Kemon) dolgozhatok egy csapatban, akikkel mind zeneileg, mind emberileg hasonlóképpen gondolkodunk. Vezető szerepünk - ha a dancehall valós képviseletéről van szó - 2006-ban sem forog veszélyben.

Danger - Goa.hu, Procyon Records

Szerencsére a fejlődés nem állt meg, a psy progresszív irányzata is végre magához tért, rendhagyó dolog nem történt, inkább azt mondanám, hogy a 2004-ben elindult dolgok forrtak ki. A kiadóval első zenészalbumunkat (Inner Action: Liquid Hologram) adtuk ki ebben az évben, igen jó volt a fogadtatása. A Goa.hu-val volt egy sikeres szülinapi bulink áprilisban, de az igazán izgalmas rész 2006-ban jön! Mint dj eljutottam újra Portugáliába, habár a fesztivált lefújták, szerencsére a spanyol fesztivállal ez nem történt meg. Itthon a jelentősebb psytrance-partykon és a két nagy fesztiválon (No Man's Land és Ozora) is játszottam, nincs okom panaszra.

Dork - Dorkandkozma

A legérdekesebb élménynek és kihívásnak nevezném az Erzsébet híd bevilágítását. Ez speciális és ritka feladat volt számomra a híd csontvázszerűsége és az óriási felületveszteség miatt. Elképesztő élmény volt itt játszani, az Erzsébet híd kellős közepén, két oldalamon a Duna és a rakpartok. A nem underground technóhoz szokott, teljesen vegyes közönség is nagyon szerette a zeném.

Forrai Krisztián aka Hifi Nyuszi - Diszkóvágás

Három év után sikerült a bootleg-bulikat (viszonylag) széles réteghez eljuttatni - júliusban ezerötszázan táncoltak a francia Loo&Placidóra. Meglepetésre Andy Smith (Portishead-dj) egyébként remek freestyle-szettjére a vártnál jóval kevesebben mozdultak rá. 2005-ben Badihalival elindítottuk a Diszkóvágás című rádióműsor (keddenként a Tiloson) élő megfelelőjét, vagyis elkezdtünk klasszikus diszkószetteket játszani - ezek a bulik vidéken szép sikert arattak, Budapesten inkább passzív fogadtatásban volt részük. Jövőre tovább szeretnénk gerjeszteni az oldschooldiszkó-lázat, illetve szeretnénk egy saját rezidenciát valahol. Az elektro és diszkózenék szempontjából 2005 a stagnálás, a szinten tartás éve volt: új, a táncparketteken végigsöprő őrület híján az elmúlt évek divatos irányzatai (electrohouse, minimalhouse, newwavehouse, nudisco) hódítottak tovább.

Forrás: [origo]

Grasshop - Breakbeat.hu, Hypnosis

Abszolút mélypont volt ez az év a breakben. A stílus két fő vonalra ágazott, ez tavaly csúcsosodott ki igazán, egyik végről a house-közeli, hangzásorientált nézőpont uralkodott el, a másik végen pedig a gyerkőcöket szórakoztató basszusbugyborékolás lett meghatározó. Egyik sem hozott érdekes fordulatokat vagy érdemes zenei tartalmat, inkább az eladhatóság meghatározta kereteket betonozták be kiadók és szerzők. Kevesen merészeltek ezeken a határokon kívül alkotni, pláne a fiatal, újonnan érkező producerek körében volt ez igazán fájó, akiktől vérfrissítést várhattunk volna. Fel-felbukkant egy-két veterán, enyhén árral szemben hajózva (Ils: Bohemia, Tipper: Relish the Trough), de ez csak rövid felüdülést hozott.

Az ipari mennyiségű maxiáradatból alig lógott ki néhány érdekesebb darab, még a tavalyi Evil 9-féle felhajtás sem ismétlődött meg. Talán a PMT Gyromancer klasszikusát leporoló nyári remixcsomag okozott enyhe szívdobogást a tánctéren, bár szeptemberre ezt is elfeledtük. Érdekes csemege volt még Timo Maas Pictures lp-je, valamint a Sons of Slough Milk, Milk, Lemonade lemeze, no meg a Rich Thair-féle TOOB projekt How to Spell TOOB? nagylemeze. Ezek inkább kalandoztak több stílus közt, és betévedtek a breakbeat mezsgyéjére is. Színtiszta breakből említésre méltó az újonnan felfedezett Rogue Element Rogue Rock lp-je, valamint a technoveterán JDS duó lila majmos slágerére kihegyezett albuma.

Rendezvények tekintetében erős, de a kettővel ezelőttinél lanyhább volt az év. A Chew the Fat Nowsound Breaksként futott tovább, töretlen népszerűséggel, kis nyári lassulással. A törzshely Olof Palme-házból kiszorulva a Vidámparkban kötött ki, ahol még keresi a helyét. A Cinetripek sajnos kiestek a sorból az egész évadban, az Ablak-a-Dubra pedig főként már house-ra koncentrált. A Breakbeat.hu házi klubestje, a Hypnosis bakugrásokkal teljesítette az évet, szezononként csak egy-egy nagyobb partyval, melyek azonban várakozásainknak megfelelő érdeklődést hoztak. Felpörgött még a Fresh ER bagázs, igen jól kihasználva az A38 kultúrszpot kellő népszerűségét. A rave-ek elmaradtak, az érdeklődés sosem jutott el a csarnokokat megtöltő szintre, és szerencsére a könnyedebb klubozás felé fordult vissza a műfaj. A partyjáró emberek száma ugyan valamelyest duzzadt az elmúlt hónapok során, de a promótereknek igen nehéz volt megmozdítani őket, erre leginkább a külföldi húzónévek felléptetése adott lehetőséget, függetlenül ezen produkciók minőségétől. Szerencsés előrelépésnek bizonyult minden stíluskeverő kezdeményezés, úgy néz ki, lassan, de bontható a fanatizmus kőfala.

Isu - Minimalheadz, Tilos

Mint Minimalheadz, azt hiszem, feltettük a koronát a buliszervezési karrierünkre, hiszen sikerült elhozni a világ egyik leginnovatívabb elektronikus zenei producerét, nevezetesen Matthew Herbertet. Mint dj, az egyik legsikeresebb év áll mögöttem, talán egy-két szabad hétvégém volt az évben. Újra van heti minimálklub egy remek friss helyen, a Monóban.

Forrás: [origo]

Jutasi Tamás - Secta Soundsystem, Sunset Café

A Secta Soundsystem elég úttörő vállalkozás volt itthon. A közönség nagyon jól fogadta, ez kiderül a DVD-nk eladásaiból és a bulikból is. A partyszervezők részéről viszont érdektelenségbe ütközött, úgyhogy sajnos ez a projekt "hibernált" állapotba került.

A Sunset Café az idén végre elérte, hogy nemcsak nyáron, de télen is saját rezidenciával bír, így azoknak, akik tényleg elkötelezett hívei ennek a zenének, nem kell egy újabb évet várni ránk. Nyáron a Holdudvarban játszottunk keddenként, a téli hely pedig az M2 a Mikszáth Kálmán téren, ahol végre egész hetes lounge-programmal tudunk jelentkezni. Emellett megjelent a Holdudvar által támogatott Sunset Café 4 is, melyet most Konrád válogatott. A megjelenés minőségében és zeneiségében is egy elég nagy ugrás volt az előzőekhez képest.

2005-ben a Secta és a Sunset mellett belekezdtem több új projektbe is, az egyik a Dos Angeles Flangers, ahol egy billentyűssel és egy gitárossal dolgozom együtt. Ezt a formációt teszteltük a nyáron, az A38-on péntekenként. Úgy tűnt, a közönség szereti az efféle újító próbálkozásokat. Session-zenészként néha csatlakozott hozzánk Ferenczy György is. Van egy verscédésorozat, a neve Hangzó Helikon, ezen a legnagyobb magyar költők verseit zenésítik meg magyar előadók, mi Petőfi tizenöt versével tesszük ezt. Nagyon érdekes, hogy a modern zenei alapok és a csaknem százötven éves szövegek hogyan tudnak egységet alkotni, és mennyire tudnak aktuálisak lenni.

Szintén a nyári munka eredménye volt az Evo Gyorsulási Versenynek készített hivatalos cédé is, a Gyorsulás! A zenéket én válogattam rá, dj Matthew pedig az egyik nagyobb blokkot mixelte.

Kömlődi Ferenc - Agent.ai portál, techno- és cyberguru

Egyre kevesebb az igazán masszív, évekre meghatározó zene. Illetve lehet, hogy születnek ilyenek, de teljesen esetleges, hogy ki mihez jut hozzá, így egyszerűen nem tudunk róluk. Túl sok az információ, túl kevés az idő, egyre kevésbé működnek az információs források, miközben számtalan új bukkan fel. Fontos jelenség, hogy régi - trendeket meghatározó, trendek előtt járó - alkotók tértek vissza, hallattak magukról (Coldcut, Yonderboi stb.). Egy-két nagyobb zenekarról is elmondható ugyanez: Röyksopp, Chemical Brothers. Mintha mindenki populáris - a pop és az elektronika határán lévő - zenéket akarna készíteni.

Fotó: Pacha.hu
Kühl Tamás

Kühl Tamás

Szerintem ez ismét jó év volt, hozott új hangzásokat és technikai újdonságokat, melyek a következő pár évben ismét gyökeresen megváltoztatják a dj-k munkáját. Én mindig örülök az előre mutató dolgoknak és törekvéseknek, így a saját szempontjaim szerint is pozitív évet zártam, és úgy érzem, a jó fellépések mellett a promóteri "oldalamat" is sikerült kipróbálni, ami sok jó Home-bulit jelentett.

Laki - Cinetrip

Nemzetközi szinten még nem tapasztaltam ilyen évet: annyi vj és vj-csapat tűnt fel, amennyi dj a technokultúra hajnalán nem volt. A Cinetrip számára ez a Gluglu fesztivál utáni sebnyalogatás időszaka volt, nem csináltunk sok mindent. Kicsit szomorú voltam, mert ennyi munka után több megértésre számítottunk, de ilyen a világ, ez a színtiszta kapitalizmus. Voltunk a Szigeten, elindult a Magic Bath a Király fürdőben, és kiadtunk egy interaktív DVD-t a Chivel közösen.

Negro - Deep Music Depo

Nemzetközi szinten a DVD-, a hétinches- és az mp3-eladások növekedése, illetve a cédé és a vinil stagnálása volt a jellemző, ami nem igazán meglepetés. Persze a hazai színtéren tovább csökkent a cédéeladások száma, már lassan ott tartunk, hogy egy-kétezer eladott cédé "aranylemez" lehetne az elektronikus zenei színtéren. 2005-ben azonban megállni látszott a folyamat, hogy a külföldi, kicsi, független forgalmazócégek csődbe mennek. Mindazonáltal a Deep-disztribúció cédéeladásai jelentősen nőttek, a vinillemezek szintén emelkedést mutatnak, bár kisebb mértékűt. Ezenkívül hatévesek lettünk, a Deep.hu folyamatos fejlesztés alatt van, a végleges forma eléréséig is hétről hétre frissül a tartalom, az általunk forgalmazott élőadók felvételeit is szeretnénk minél előbb letölthetővé tenni. Ennek érdekében naprakész számítógépes rendszerre álltunk át, és újabb külföldi partnerekkel kezdtünk el dolgozni.

Nótári Péter - Neon Music, Pararádió, Trafó

A Neon számára igen jó volt a 2005-ös év, végre sikerült kitörnünk az úgynevezett underground-körökből és a Franz Ferdinand lemezének, valamint szigetes fellépésének köszönhetően a cég is, az előadóink is sokkal nagyobb figyelmet kaptak a médiában, a szakmában. A Pararádió sajnos más tészta, ott, miután júniusban kiléptem, komoly változások törtentek, sajnos nem pozitív irányban. A rádió - úgy látom - tetszhalott állapotban van jelenleg.

Rács Balázs promóter

Mindenképp sikeres év volt 2005. Elég, ha arra gondolunk, hogy újra felvirágoztattuk a Home-ot; de eszünkbe juthat a Hajógyári-sziget nyári szórakoztatókomplexumának megnyitása vagy épp a Studio megvalósítása is.

Fotó: Hiphop.hu

Stégner Soka Ákos - Hiphop.hu

2005 a hiphop éve volt! Soha ilyen népszerű nem volt ez a műfaj az országban. Egyre jobban kezdik felismerni a benne rejlő lehetőségeket. A Hiphop.hu szempontjából is sikeres évet zártunk. Összehoztuk minden idők legnagyobb hazai freestyle-versenyét, egy remek break-versenyt, és idén ünnepeltük ötödik születésnapunkat egy hatalmas bulival.

Suhaid - Bomb the Jazz, Jazz Turbulence

A Jazz Turbulence 2005-ben is csak háromszor mozdult meg: Erik Truffaz és Dr. Rubberfunk, Kid Koala és Danny Breaks, valamint London Elektricity és The Nextmen. Mindegyikkel elégedettek vagyunk, de az is egyértelművé vált, hogy az ehhez hasonló eseményekből továbbra sem szeretnénk ennél többet vállalni, sőt talán ennyit sem. Túl sok befektetett munka mellett nagy rizikóval kell számolnunk.

Klubsorozatunk, a Bomb the Jazz szekere ennél akadálymentesebben halad, a jelenleg jellemzően a Trafó Bárban rendezett havi, kétheti estek rendre vidáman teltek. Vendégeink voltak olyan ászok, mint David Holmes, Keb Darge, Rob Swift, vagy a Stones Throw kiadó toprapperei, és régi barátok is visszaköszöntek, mint Peter Parker, Bonobo és Danny Breaks. Megmutathattunk olyan, az itthoni palettáról hiányzó színeket is, mint például a Daz-I-Kue és a Bugz In The Attic által képviselt hangzás.

Augusztus huszadikán folytatódott a Brakecsokkerz kollektíva (Haze, Káosz, Suhaid - külsősökként pedig Shuriken, Kő&Don Leon, Tomanek és Keyser kollegák) által tolt Magyarbuli széria, amely a magyarzene-gyűjtő dj-k kicsiny körének örömünnepe - ennek szintén remek fogadtatása volt.

Forrás: [origo]

Trimmel Timi - Freee Magazin

2005-ben biztos financiális alapra került a Freee Magazin háttere. Az új tulajdonos nyitottabb tematikát vár az újságtól, ennek kapcsán szélesebb rétegek felé nyitottunk, olcsóbbak lettünk, és növeltük a példányszámot. Célunk egy a piacon egyedülálló, elektronikus zenei csemegékkel vegyített életmódmagazin megvalósítása.

Valdinger Gábor - Bladerunnaz, Drumandbass.hu

A drum'n'bassben érezhető terjesztési gondok és a lemezeladások csökkenése ellenére jó évet zárt a stílus. Minden irányzatban születtek minőségi zenék. Különösen sok jó volt a könnyedebb irányzatban, az év végére kicsit kifulladó dubosabb vonalon, és a széttört ritmusú dolgok között. A Violence csapat a kemény zenék elfáradni látszó áradatában vágott egészen új csapást, indusztriális és dzsesszelemekkel vegyítve a dnb-t. Néhányan a puttyogósabb kísérleti elektronikából és a detroiti örökségből merítettek, az ő hazájuk az Offshore kiadó lett, Deep Blue, Sileni és Graphic nevét mindenképpen érdemes megjegyezni.

A horror- vagy "mészárbéz" irányban Technical Itch és Dylan ifjú követői, az Evol Intent, Limewax&SPL, Gein voltak kiemelkedőbbek. A technós irányvonalon a holland Noisia, valamint Break és Silent Witness vert mindenkit idén, mellettük rengeteg egy-két számos előadó tűnt fel, rengeteg volt a silány minőségű, demoszintű, kiforratlan zene, amelyek a neten, a p2p-hálózaton keringve elárasztották a szcénát. A neojungle is kitermelte az utánpótlást, a Horsemen crew-t kibővítve Loxy és Ink elsősorban Kanadából importált friss zenéket és producereket, azonban ezek a zenék is főleg dubplate-állapotban köröztek, rengeteg megjelenés csúszott, törlődött, és ez igaz minden irányzatra.

Idén a drum'n'bass ismét feltűnt a slágerlistákon és a zenetévékben, a Pendulum Slam című számának és Voodoo People-remixüknek köszönhetően. Bár másképp, de szintén slágeres album lett az új Shy Fx&T-Power-lemez, a nagy öregek közül talán ők, valamint Spirit alkotott emlékezeteset. Goldie sokat ígérgetett új albuma természetesen nem jelent meg 2005-ben, Roni Size pedig messze alulmúlta önmagát. Jenna G és a drum'n'bass-hez visszatért Diane Charlemagne személyében két nagyszerű énekhanggal dolgozott együtt sok producer, mellettük érdemes megemlíteni a house-körökből Seba és Paradox által elcsábított Robert Manost.

A hazai mezőny is bővült, lemezzel büszkélkedhet Jade és Matt-U, a Mindscape, valamint ICR két nagylemezzel (egyik csak mp3-ban jelent meg) is előrukkolt - ezek az első magyar dnb-albumok. Az egyre elismertebb SKC és Chris.su - akik kiegészülve Bratwa, Longman és Safair hármasával, közösen alkotják a Tactile-t - így öten nagylemez-megjelenés előtt állnak; anyaguk, a Super System az egyik legnevesebb kiadó, a Timeless gondozásában jön ki. Említést érdemel még a rengeteg netes rádióműsor és az egyre élénkülő vidéki drum'n'bass-élet.

Bár számos egyéb elfoglaltságunk miatt nem tudtunk annyit foglalkozni a Drumandbass.hu-val, amennyit szerettünk volna, így is folyamatosan nőtt a felhasználók száma. Úgy érzem az Impulsecreator még mindig egyfajta hiánypótló a magyar zenei lapok között, ráadásul a fórum révén rengeteg más stílus is helyet kapott, ezen topikok még tovább növelik a hasznos információtartalmat. Gondolok itt például a dubstep, különféle house-os, a raggás és breakcore-os és a hiphopos topikjaira.

A Bladerunnaz összességében jó évet tudhat maga mögött, azt hiszem, mi vagyunk az a csapat, amely 2005-ben a legtöbb partyt szervezte bármilyen stílust is veszünk. Júniustól elindult a Drum Club sorozat, amely kisebb, kevésbé ismert neveket mutatott be, ingyen vagy nagyon kedvező belépőárak mellett, így a klub és a "Bladerunnaz Presents" bulikkal mondhatjuk, hogy minden hétvégén volt rendezvényünk. Idén végre két év után a természet kegyes volt és szabad ég alatt tarthattuk a Fields of Joy-t, sőt augusztusban egy ráadást is, valamint jól sikerült a februári születésnapi buli is. Az egyhetes szigeti Drum Club-dübörgés, a Parádé-after Sub Focusszal, az októberi Pendulum-buli és a szilveszter is ütős volt. Az én szívemhez legközelebb azonban az áprilisi Soul:ution est (Marcus Intalex, Catalyst, MC DRS) és a szeptemberi Calibre/Break-buli áll. Kicsit kikacsintottunk a dnb világából, vendégünk volt áprilisban a Dj Kicks és a Massive Attack révén ismert Nicolette, májusban a kísérleti elektronika atyaúristene, Mu-Ziq, júniusban Ed209 és a Swayzak egyik fele, valamint augusztusban a breakbeates Soto.