Vágólapra másolva!
Előbb érnek, nagyobb a felelősségérzetük, még a suliban is jobban teljesítenek, mint a fiúk - és most Nagy-Britanniában kiderült még valami a 12-15 éves lányokról: ők a digitális forradalom igazi katalizátorai.
Vágólapra másolva!

A 12 és 15 év közötti lányoknak sokkal valószínűbb, hogy van mobiljuk, használják az internetet, hallgatják a rádiót és olvassák a napilapokat vagy a magazinokat, mint az ugyanilyen korú fiúk - derült ki az elmúlt 15 év egyik legátfogóbb brit felméréséből, amely azt vizsgálta, hogy miként hat a gyerekekre a digitális forradalom és az újmédia-típusok megjelenése. Egyedül a különféle számítógépes játékok területe az, ahol a fiúk masszívan őrzik az előnyüket - állítja az Ofcom brit független önszabályozó szervezet, amely a felmérést koordinálta.

Az talán nem olyan meglepő, hogy a lányok - és nem a fiúk - azok, akik képesek órákig beszélgetni a barátaikkal az interneten keresztül, mert a tinédzserlányok körében az elmúlt években már sokkal elterjedtebb volt a földi telefonvonal használata is. Majdnem minden olyan gyerek, akinél van otthon internet, úgy nyilatkozott, hogy "magabiztosan" használja a webet legalább hetente nyolc órán keresztül. Ugyanakkor a lányok azok, akik a világhálót sokkal inkább kommunikációra, mint szörfölésre használják.

A nyolc és 15 éves brit diákokat vizsgálva kiderült, hogy az általános iskolások a saját mobiltelefont és az internethez való hozzáférést természetesnek veszik: a 11. születésnap körül már 10-ből nyolc gyereknek van mobilja.

Az aggódás foka

Ez mind szép és jó, de az Ofcom az eredményekhez azt is hozzátette, hogy számos negatív hatása is van a 8-12 éves gyerekekre váró digitális jövőnek.

Minden hat válaszadóból egy gyerek úgy nyilatkozott, hogy találkozott már szerinte nem neki való tartalommal az interneten, és minden tizedik, 12-15 éves gyereket nevelő szülőből legalább hét megjegyezte, hogy mennyire aggódik az olyan tartalmak miatt, amelyek nem a gyerekeknek valók. Minden tíz, 8-11 éves gyerekből négy, és minden tíz, 12-15 éves gyerekből hét ugyanis egyedül használja az internetet otthon - annak ellenére, hogy a szülők jobbára azt mondták: vannak annak "szabályai", hogy miként használják a gyerekek a számítógépet otthon.

Hiába is szeretnék a szülők "beszabályozni" az újmédia-eszközök használatat, már az is rengeteget mond, hogy a kutatás szerint a gyerekek előbb beállítják a videofelvevőt egy adott filmre, mint hogy a szülők átrágnák magukat a használati utasításon. A szülők kétharmada be is vallotta: a gyerekeik többet tudnak az internetről, mint ők maguk.

"Ha az új technikai eszközöket a gyerekek ennyire önállóan tudják kezelni, akkor egészen biztosan nem alkalmazkodnak azokhoz a szabályokhoz, amelyeket a szüleik felállítanak a számukra" - mondta Peter Davies, az Ofcom rádió- és multimédia igazgatója. - "Aggodalomra ad okot, hogy a gyerek nem tudják, kinek a szava az irányadó az internetet illetően, és erre a problémára megoldást kell találnunk hamarosan."

Forrás: Artville

Az elemzők attól is tartanak, hogy a gyerekek nem feltétlenül tudják megkülönböztetni a neten a szerkesztőségi tartalmat a hirdetési anyagoktól. A 12-15 éves gyerekek kétharmada azt mondta, hogy azok a tartalmak, amelyeket a világhálón találnak, "igazak". A tévét egyébként sokkal biztosabb hírforrásnak tartják: minden tíz gyerekből nyolc úgy látja, hogy a hírprogramok mindig vagy többnyire "igaz" információkra épülnek. Ugyanakkor, miközben a televízió és a rádió szabályozása többnyire megoldott, az interneté nem - hiszen egy teljesen más típusú médiumról van szó.

Annak ellenére, hogy a digitális forradalom az elmúlt években óriási hatást gyakorolt a gyerekek médiahasználatára, a kutatásból még mindig az derült ki, hogy a 8-15 éves brit gyerekek heti 14 órát nézik a tévét.