Megőrült egy Airbus robotpilótája, nekivezette a gépet az óceánnak

A Qantas problémás Airbusa Perth-ben
Vágólapra másolva!
2008 októberében a Qantas ausztrál légitársaság Szingapúr-Perth járata tiszta, nyugodt időben repült az óceán fölött, amikor a műszerek váratlanul egy időben két súlyos figyelmeztetést jeleztek a pilótáknak. Pár másodperccel később a robotpilóta zuhanásba vitte az Airbus 330 típusú repülőgépet. Nem sokkal később a megbolondult számítógépes rendszer újra zuhanásba kormányozta az utasszállítót. A fedélzeten utazó 315 ember közül 119 sérült meg, közülük többen súlyosan. Volt olyan sérült, aki a bekötött biztonsági öve ellenére a plafonnak csapódott. Egy nőnek eltört a gerince.
Vágólapra másolva!

„Minden csendes"

Ross Hales elsőtiszt visszatért a pilótafülkébe a mosdóról. Kevin Sullivan kapitány, az amerikai légierő volt vadászpilótája, aki katonaként a Top Gunban megismert F-14 gépeken repült, azt mondta neki, hogy nincs változás, minden rendben működik a fedélzeten. Egy újabb eseménytelen út, gyönyörű, tiszta idő, az óceán kékje a látóhatárig húzódik, és már csak néhány óra van hátra a leszállásig.

Kevin Sullivan F-14 vadászgépe a levegőben, még az amerikai légierőben Forrás: Twitter

Hales alig helyezkedett el az ülésében,

a robotpilóta erős hangjelzéssel adta a pilóták tudtára, hogy lekapcsolódott.

Sullivan kapitány mostantól manuálisan vezeti az Airbus 330-300 típusú repülőgépet, amelyen 303 utas és 12 fős személyzet van.

A majdnem katasztrófával végződött repülés főszereplője, a VH-QPA jelzésű Airbus 330-300 típusú repülőgép Forrás: Airways Magazine

5 másodperccel később vészjelzések villantak fel a műszerfalon és két hangos figyelmeztetés próbálta túlszárnyalni egymást: az átesés és a túl nagy sebesség jelzése.

A két pilóta ellenőrizte egymás műszereit, és megállapította, hogy a vészjelzések ellenére minden adat, a magasság, a sebesség, az állásszög, megfelel az előírtnak.

Ha pedig kinéztek az ablakon, látták a horizontot, azzal látták, hogy nem változott-e a gép viselkedése a látóhatárhoz képest, nem emelte túl magasra az orrát.

mondta a kapitány. Peter Lipsett elsőtiszt néhány perccel korábban hagyta el a pilótafülkét, hogy megkezdje a pihenését. Ezen a járaton ugyanis a kapitányt két elsőtiszt segítette, így a három pilóta közül egy mindig pihenhetett. Hales felemelte a fedélzeti telefont.

Egy Airbus 330 repülőgép pihenőkabinja a személyzet számára Forrás: Paul Barbee, Airliners.net

A hátsó konyhában Fuzzy Maiava steward épp a saját ebédjét melegítette. Az utasok ételes tálcáit már összeszedte, a fedélzeten csend volt az étkezés után, úgyhogy ki akarta használni ezt a nyugalmas időszakot az étkezésre. Egy szabadnapos Qantas-pilóta, Peter Casey és a szintén légitársasági alkalmazott felesége, Diana, beléptek a konyhába, a férfi az italos kocsit kereste.

mondta a steward a kollégának.

Ekkor a hatalmas gép utasterében egy sokkolóan hangos reccsenés hallatszott.

A padló egy pillanat alatt eltűnt a steward lába alól, és azt érezte, hogy lebeg a levegőben. Aztán mindhárman, Peter és Diana Casey is, fejjel a plafonnak ütköztek és elájultak.

Megőrült a robotpilóta

A pilótafülkében Sullivan kapitány, a volt vadászpilóta már az első olyan pillanatban hátrafelé húzta a hagyományos kormányt helyettesítő sidesticket, az oldalt elhelyezett joysticket, amint megérezte a gép lefelé mozgását. De nem történt semmi, a gép orra továbbra is a tenger felé mutatott.

Zuhan az Airbus Forrás: Imdb

mondta Sullivan kapitány 8 évvel az eset után. Egész addig egyetlen egyszer sem nyilatkozott.

A Lufthansa Airbus 330 típusú gépének pilótafülkéje 2000-ben, a Düsseldorf-Bécs járaton. Baloldalt látszik a sidestick Forrás: Frank Schaefer, Airliners.net

A kapitány ekkor elengedte a sidesticket, nehogy egy váratlan emelkedés esetén túl meredeken repüljenek felfelé, mert ez átesést is okozhatna. A vadászpilóta képzésen azt tanulta, hogy ha elveszti az irányítást a gépe fölött, semleges helyzetbe kell állítani a kormányokat, hogy a repülőgép magához térhessen.

Kevin Sullivan Top Gun-pilótaként az amerikai légierőben Forrás: Twitter

A gép zuhan

A fedélzeten a pozitív 1 g nehézségi erő váratlanul negatívba fordult, -0,8 g lett.

Ahogy a gép elkezdett zuhanni, mindenki, aki nem volt bekötve, nemcsak lebegni kezdett, de szó szerint elszállt, elrepült, mint egy dugó.

Hasonló történik az űrhajósok kiképzésekor, a súlytalanságot szimuláló repüléseknél. A különbség „csak" annyi, hogy ott nem felkészületlen, civil utasokat ér váratlanul ilyen hatás, hanem mindenki tudja, mi következik, és kontrollált körülmények között, oktatókkal, puha belső felületű kabinban repkednek a leendő űrhajósok. A következő videón egy ilyen zéró gravitációs bemutatót nézhetnek meg.

Ami a videóban szórakoztató volt, az egy utasszállító repülőgépen mindenki számára a halálfélelmet jelentette.

mondta Sullivan kapitány.

Az ausztrál Airbus 23 másodperc alatt 210 métert zuhant, aztán elkezdett reagálni a kormánymozdulatokra.

Sullivan óvatosan egyenesbe hozta, majd nagyon finoman visszaemelkedett a megadott utazómagasságra, 37 ezer lábra (11,300 méterre).

A balesetben érintett gép 2020-ban, Bangkokban Forrás: Buparat Chairatprasert, Airliners.net

Romokban az utastér

A zuhanástól kiestek az oxigénmaszkok, kinyíltak az ülések feletti csomagtartó rekeszek, kiestek a helyükről a jelzőtablók és az álmennyezet paneljei.

Az utasok a mennyezetnek csapódtak, a panelek leszakadtak Forrás: ATSB

Az üléssorok között sérült emberek feküdtek a padlón, mindenhol szanaszét hevertek a kiesett csomagok, és összetört duty free-üvegek cserepei akadályozták azok mozgását, akik próbáltak segíteni a sérülteken. Kb. 60 utas és utaskísérő sérült meg, amikor szabadesésben csapódtak ide-oda, mintha egy flipperjáték golyói lennének.

Bruce Southcott bekötve ült az ülésben, de a felesége, Caroline épp a mosdóról jött vissza.

Malcom Yeo, a Perth-i Edith Cowan Egyetem oktatója kinézett az ablakon, amikor azt hallotta, hogy a hajtóművek elhalkulnak. A gép ekkora már lefelé tartott, és a tolóerő-automata emiatt csökkentette a sebességet. Yeo hirtelen nekicsapódott a mennyezetnek.

A felesége az utasok sikoltozására, az üvegek csörömpölésére ébredt fel, és annyit látott, hogy a férje ájultan lebeg a plafonon.

A mennyezet egy másik szögből Forrás: ATSB

Fuzzy Maiava a hátsó konyhában a padlón hevert, miután a gép befejezte a zuhanást és újra 1 g lett a nehézségi gyorsulás a fedélzeten – vagyis mindenki súlya normális volt. A steward ráesett a konyhai ülőpadra és az egyik ételes kocsira. Félig kábultan hallotta a térdei szörnyű recsegését az ütődéskor. Mellette feküdt Peter Casey kapitány, aki utasként volt a fedélzeten, a fejsebéből dőlt a vér. A felesége, Diana félig már magához tért.

Az utastér fotója még a levegőben Forrás: SMH

Ekkor odarohant hozzájuk egy indiai utas, aki pánikrohamot kapott, felvette a mentőmellényét, fel is fújta, és most fuldoklott a túl szoros mellényben. Maiava tudta, hogyan kell kiengedni a levegőt a mellényből, de mivel még kába volt a fejét ért ütéstől, képtelen volt megmozdulni. Odakiáltott Diana Caseynek:

Diana is a földön feküdt a sérülései miatt, de egy tollat oda tudott nyújtott az utasnak és mutatta neki, hol a szelep, amibe bele kell tolnia. A művelet sikerült, az utas végre tudott lélegezni.

Az utasok közül Caroline Southcott nem zuhant le a padlóra.

A feje áttörte az álmennyezetet, és most szó szerint a nyakánál fogva lógott lefelé.

Amikor végül a gravitáció győzött, ráesett egy ülés karfájára.

A gép újra zuhanni kezd

A pilótafülkében továbbra is szóltak a hangjelzések.

A személyzet továbbra sem értette, mi történt,

mert a kijelzők ugyan számos hibaüzenetet mutattak – köztük az átesés és a túl nagy sebesség jelzését is -, nem magyarázták meg a pilótáknak, mi okozta ezt a váratlan manővert. Mivel az első számú repülésvezérlő számítógép nem működött, a pilóták megpróbálták újraindítani.

Hibajelzések egy Airbus kijelzőjén Forrás: Avitation Stack Exchange

A ki-bekapcsolgatásra, 3 perccel a zuhanás után,

az Airbus ismét leadta az orrát és megindult az óceán felé.

Sullivan kapitány megint hátrahúzta a sidesticket, aztán újra elengedte. A gép 15 másodperc alatt 122 métert zuhant.

A hátsó konyhában Maiava és Diana Casey felesége újra a plafonra repültek. Ezúttal azonban nem csapódtak neki, mert meg tudtak kapaszkodni a csomagtartókban. Maiava biztos volt benne, hogy a gép meg sem áll az óceánig.

Az Airbus ekkor lassan újra reagálni kezdett a kormányok mozgatására, a zuhanás lelassult, majd megállt, ismét vízszintesen repültek. Hayes elsőtiszt kétségbeesve kérdezte a kapitányt, mi okozhatta a zuhanásokat.

Egy Airbus 330-300 pilótafülkéje Forrás: Flickr

A kapitány biztos volt benne, hogy a robotpilótát irányító computerrel lehetett baj, mert a második zuhanás akkor történt, amikor a számítógépet megpróbálták visszakapcsolni.

Sullivan azt gondolta, hogy egy olyan meghibásodás történhetett benne, ami miatt azt érzékelte, hogy a gép orra túl magasan van.

Mintha egy biztonsági rendszert hozott volna működésbe, nehogy átessen az Airbus.

Lipsett, a tartalék elsőtiszt ekkor jutott vissza a pilótafülkébe. A törött orrát szorongatta, amikor belépett.

Amikor befutottak a jelentések az utaskísérőktől, hogy a második zuhanás következtében már több mint százan törték össze magukat, a pilóták azonnal vészhelyzetet jelentettek az irányításnak.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!