Repülőgépek között repkedett két kilométer magasan egy őrült férfi

Vágólapra másolva!
Szerencsére ritkán fordul elő, hogy repülőgépek a földön vagy a levegőben összeütköznek. A legsúlyosabb repülőtéri ütközés 1977-ben történt Tenerifén, ahol a KLM felszálláshoz nekifutó óriásgépe belerohant a Panam Boeing 747-esébe. A katasztrófában 583 ember meghalt. A legtöbb halálos áldozatot követelő légikarambol 1996-ban volt, amikor a Saudia és a Kazakhstan légitársaságok gépei India fölött ütköztek össze. Ott 349 ember halt meg. Keveset tudunk azonban azokról az esetekről, amelyeknél az utolsó pillanatban sikerült elkerülni egy ilyen balesetet. Pedig a modern repülésbiztonsági technológia és eljárások ellenére sokkal több ilyen eset történik, mint amit gondolnánk. 
Vágólapra másolva!

Amikor az irányító helyett egy másik pilóta akadályozza meg a katasztrófát

A statisztikák szerint a légi balesetek több mint fele fel- vagy leszálláskor, illetve a leszállás előtti megközelítéskor történik. Vagyis ezek a repülés legkockázatosabb szakaszai. Nem véletlen, hogy a majdnem-légikarambolok tekintélyes része is ezeknél fordul elő a leggyakrabban.

Baleseti statisztika a repülés egyes fázisai alapján Forrás: pbsr.law

2021-ben a párizsi Charles de Gaulle repülőtérre készült leszállni az amerikai United légitársaság Boeing 787 Dreamliner óriásgépe. A pilóták a megközelítéskor a baloldali leszállópályát (09L) kapták meg utasításként, ezért errefelé kormányozták a gépüket és a szabályok szerint csökkentették a sebességet illetve a magasságot. Csakhogy amikor a repülőtéri irányítás átvette őket, az ugyanilyen számozású, párhuzamos, de jobb oldali leszállópályára (09R) irányította őket.

A párizsi Charles de Gaulle repülőtér Forrás: Wikipedia

Az amerikai gép irányt is váltott, és az utasítás szerint folytatta a leszállási manővert a párhuzamos, jobb oldali pályára. Ezzel csak egy gond volt: épp ide gurult egy másik repülőgép, az EasyJet Airbus 320-a, amely felszállni készült Malaga felé.

Az esetben érintett Airbus 320 Forrás: airplanepictures.net

Az Airbus pilótái szabályosan meggyőződtek róla, nem érkezik-e véletlenül ide egy leszálló gép. Látták a Dreamlinert, de úgy tűnt nekik, hogy az a baloldali leszállópályára fog leszállni. Ahogy ráfordultak a betonra, a kapitány még egyszer kinézett az ablakon, egy utolsó ellenőrzésre.

Ekkor vette észre, hogy a B-787 nem a másik leszállópályára érkezik, hanem arra, ahol az ő gépe is van. A Boeing ekkor mindössze 1300 méter távolságban és 100 méteres magasságon volt. A kapitány azonnal rádiózott.

Torony, leszálló repülőgép a nulla-kilenc jobb pályán! Nulla-kilenc jobb, startolj át, startolj át!

A Dreamliner pilótái szerencsére figyelték a rádiózást és azonnal megkezdték az átstartolási manővert. Mire azonban a gépük süllyedése megállt és újra emelkedni kezdtek, eltelt jó pár másodperc.

Ez idő alatt az amerikai óriásgép 24 méter magasságig süllyedt le, és mindössze 76 méterre volt a pálya elejétől.

Ez a repülésben extrémen közelinek számít.

A United Dreamlinere leszállás közben Forrás: airliners.net, Berunbow

A Boeing az átsartolás után 20 perccel gond nélkül leszállt.

A két gépen utazó, összesen 228 ember így végül annak köszönhette az életét, hogy az EasyJet-járat kapitánya nem várt az irányítóra.

De mi okozta ezt a nagyon súlyos helyzetet? A francia légiügyi hatóság, a BEA jelentésében apróbb hibák sorozatára derült fény, A légiirányító figyelmét elterelte, hogy az esetet megelőző időben minden mozgás a jobb oldali leszállópályán történt. Ezért amikor átvette a United 57-es járatát, véletlenül ezt mondta a rádióban:

United 57, bonjour, önök az elsők a 09 jobb pályára, megadom az engedélyt a leszállásra a 09 jobb pályára. A szél iránya 10 fok, sebessége 9 csomó, 21 csomós lökésekkel.

Az amerikai pilóták csodálkoztak azon, hogy az utolsó pillanatban váltaniuk kell, ezért az első tiszt ezt rádiózta vissza:

Értem, engedély megadva a 09 jobb pályára, tehát jobbra sorolva (side step), a 09-es jobb pályára.

A pilóta arra próbálta felhívni az irányító figyelmét, hogy az eredeti utasításhoz képest most egy újat kaptak. De erre már nem érkezett válasz. A jelentés ugyanakkor azt is megállapította, hogy az irányító a toronyból nem láthatott rá a repülőtérnek erre a részére.

Az óceán felett repül Európa felé egy Boeing 787 Forrás: airliners.net, Alexander Watts

A BEA bírálta az amerikai első tisztet is, mert olyan kifejezést használt, ami Európában nem szokásos,

Az „értem" helyett azt kellett volna mondania, hogy „erősítse meg".

A vizsgálati jelentés nyilvánosságra hozatalakor sok szakember kommentelte a dokumentumot a szakportálokon. Több, a légitársaságnál dolgozó pilóta azt írta, hogy a United szabályai szerint tilos átváltani egy új leszállópályára 330 méter magasság alatt, még akkor is, ha az irányítás erre ad utasítást. Így tehát az amerikai személyzet is súlyosan hibázott.

A repülőgépeket veszélyeztető őrült, Jetpack Man

A jetpack egy, az ember testére szerelhető mikro-gázturbinás szerkezet, amellyel tulajdonképpen egyszemélyes emberi repülőgépet lehet létrehozni. Már a korai James Bond-filmekben is szerepelt ez a hihetetlen találmány.

Ma már a brit tengerészgyalogság is teszteli a jetpacket, mert olyan taktikai lehetőségeket nyújt, amelyekre eddig gondolni sem mertek a katonák. A következő videón azt mutatják be, hogy a jetpackkel milyen gyorsan és könnyen lehet megközelíteni egy hajót és feljutni – pontosabban – lejutni rá. A jetpackes tengerészgyalogos a leszállás után segít a többieknek gyorsan felmászni a fedélzetre.

A Los Angeles-i repülőtér (LAX) és a környék légtere a világ egyik legzsúfoltabb légiközlekedési területe.

Tavaly több mint 500 ezer légi járművet kellett biztonságosan elkülönítve irányítani a repülőtér térségében.

Az elmúlt 10 év csúcsa 2018 volt, amikor 708 ezer repülőgép és helikopter fordult meg LAX légterében.

Jetpackes repülés Forrás: Bangkok Post

Érthető tehát, miért okozott riadalmat, amikor az irányítók teljes döbbenetére a következő mondatot hallották a rádióban az American légitársaság egyik pilótájától, 2020. augusztus 30-án, fényes nappal.

Torony, itt az American 1997-es, most repült el mellettünk egy fickó egy jetpack-kel. Tőlünk balra volt, kb. 100 méterre, velünk egy magasságon, ezer méteren.

Aztán jött a következő üzenet, ezúttal a Skywest egy pilótájától.

Ugyanez az ember most repült el mellettünk.

Jetpack Man a levegőben Los Angelesben Forrás: India Times

Ez volt az első alkalom, amikor a zsúfolt Los Angeles-i légtérben megpillantották az őrültet, akit hamarosan elneveztek Jetpack Man-nek. Az eset miatt nyomozásba kezdett a rendőrség és az FBI is, mert a repülőember súlyosan veszélyeztette a légiforgalmat.

Igaz, hogy egy repülőgép sokkal nagyobb, de ha összeütköznek, az akár az utasszállító lezuhanását is okozhatja, egy kisgéppel való ütközés pedig szinte minden esetben végzetes lenne.

Leszállás előtt Los Angelesben. Itt repked Jetpack Man Forrás: airliners.net, Kendrick Lima

Néhány hónappal később, novemberben a China Airlines jelentette a következőt:

2 ezer méteren láttunk egy olyan repülő tárgyat, ami jetpack vagy repülőruha lehet.

A Los Angeles-i rendőrség erre a közvélemény megnyugtatására közölt egy olyan fotót, amelyet egy rendőrségi helikopterről készítettek korábban. Ezen egy felfújható, horror-léggömb látszik. Az alak a Karácsonyi lidércnyomás c. Tim Burton-film szereplője volt, a karaktert Jack Skellingtonnak hívták a filmben. A rendőrök szerint egy Halloween-buliról szabadulhatott el a léggömb, és ezt hihették Jetpack Man-nek a pilóták.

Ez akár igaz is lehetett volna, ha Jetpack Man eltűnik a kaliforniai égboltról. De nem tűnt el. 2020 karácsonya előtt egy oktató és a tanítványa éppen a levegőben voltak egy kiképzési gyakorlaton, amikor egy különös repülő tárgyat láttak Los Angelestől délre, ezer méter magasságon. A videót a repülőiskola tette közzé.

Aztán, ahogy lenni szokott Jetpack Man-nel, hónapokig csönd volt. 2022 június 24-én, a következő beszélgetés zajlott az éterben, miután egy Boeing 747 pilóta azt jelentette, hogy valószínűleg őt látta kb. 1500 méter magasságban.

Boeing 747 pilótája: Jetpackes ember látótávolságban!
Torony: Öntől balra vagy jobbra?
Boeing 747 pilótája: Jobbra.
Torony: Vettem. Mi a magassága?
Boeing 747 pilótája: 1500 méter.
Torony: Skywest 3626, fokozott óvatosságot kérek. Úgy tűnik, visszatért Jetpack Man. Jelezze, ha látja.
Skywest 3626: Nem láttuk Vasembert. Itt a Skywest 3626.
Torony: Figyelem, minden repülőgépnek. A jetpackes embert a végső megközelítési útvonaltól északra látták.
Torony: Korean Air 8023, jelentést kaptunk arról, hogy egy jetpackes ember van a légtérben, kb. 1500 méter magasságon. Fokozottan ügyeljenek a légi mozgásokra.
Torony: Alaska 233, fokozott óvatossággal repüljön. Jetpackes emberről kaptunk jelentést kb. 1500 méteren.
Alaska 233: Vettem, figyeljük Vasembert, Alaska 233.

Az amerikai légiügyi hatóság közleményében azt írta a legújabb esetről, hogy egyelőre nem sikerült igazolni Jetpack Man visszatérését.

Ballon vagy tényleg ember? A légiügyi hatóság szerint Jetpack Man nem létezik Forrás: Popular Mechanics

A hatóság továbbra is úgy véli, hogy Jetpack Man nem létezik, a pilóták egy ballont láthattak. A pilóták azt állítják, az őrült repülőember nem a fantázia szüleménye.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!