Nem érkeznek meg a Nepálnak szánt pénzek

Katmandu, 2015. május 7.
Nepáliak gyertyás virrasztással emlékeznek az április 25-i földrengés áldozataira Katmanduban, a természeti katasztrófában teljesen megsemmisült Dharahara torony romjai előtt 2015. május 7-én, tizenhárom nappal az után, hogy a Ric
Nepáliak gyertyás virrasztással emlékeznek az április 25-i földrengés áldozataira Katmanduban
Vágólapra másolva!
Az ENSZ által Nepál számára kért pénzadományok töredéke érkezett be a földrengés sújtotta himalájai ország számára - közölte pénteki sajtótájékoztatóján a világszervezet nepáli főmegbízottja. Az ENSZ Gyermekalapja pedig megállapította, hogy legalább 950 ezer nepáli gyerek nem fog tudni újra iskolába járni, ha nem sikerül sürgősen nagy számban ideiglenes osztálytermeket kialakítani.
Vágólapra másolva!

Az ENSZ a múlt héten 415 millió dollár pénzadományt kért tagországaitól, de eddig csak 22 millió érkezett be - mondta Jamie McGoldrick főmegbízott. Az ENSZ most már főleg a nehezen megközelíthető lakott területekre koncentrál Nepálban. A segítségre amiatt is sürgős szükség van, hogy közeledik a heves esőkkel járó monszun évszak - tette hozzá McGoldrick.

Nepáliak gyertyás virrasztással emlékeznek az április 25-i földrengés áldozataira Katmanduban Forrás: MTI/EPA/Narendra Sresztha

Óriási károkat okozhat a monszun

A monszun általában június második hetében érkezik, és földcsuszamlásokat idéz elő a hegyekben, valamint áradást a síkságokon. Ezúttal azonban félő, hogy a földrengés által meglazított talajt a monszuneső a korábbiaknál is több helyen és nagyobb tömegben mossa el.

24 ezer osztályterem romba dőlt

A UNICEF szerint csaknem 24 ezer osztályterem romba dőlt vagy megrongálódott a 7,9-es erősségű április 25-i katasztrófában, illetve az azt követő utórengésekben. Egy néhány nappal ezelőtt ismertetett felmérés még 15 ezer ilyen osztályteremről szólt. A világszervezet szerint azonban a friss adat is alábecsültnek bizonyulhat, mert a legeldugottabb helységekből még nem érkezett erre vonatkozó információ.

Az iskolának is fontos szerepe van

A földrengés sújtotta gyerekek számára a legfontosabb az olyan életmentő segítség, mint a tiszta ivóvíz és a hajlék, de az iskolának - még ha csak ideiglenes helyen működik is - szintén nagyon fontos szerepe van - jelentette ki Hozumi Tomoo, a UNICEF nepáli megbízottja. "Ideiglenes iskolák kialakításával minimálisra lehet csökkenteni a gyerekek oktatásból való kimaradását, meg lehet óvni őket a visszaélésektől, bűncselekményektől, tájékoztatni lehet őket arról, hogy mit kell tenniük biztonságuk és egészségük védelmében. Ezenkívül a korábban megszokott napirendjük visszatérése segíti őket a katasztrófa okozta szörnyű élmények feldolgozásában" - mondta a megbízott.

Vannak olyan körzetek, ahol tíz épen maradt iskolából kilencet szükségszállásnak használnak, és nincs reális esélye annak, hogy ezekben május 15-étől újraindulhasson az oktatás.


A UNICEF amiatt is aggódik, hogy kárba vesznek azok az erőfeszítések, amelyekkel az utóbbi 25 évben elérték Nepálban, hogy az iskolába járó gyerekek aránya 64-ről 95 százalékra nőtt.

Falak bambuszból, tető vitorlavászonból

A nepáli oktatási hivatal vezetője kedden bejelentette, hogy a kormány bambusz falú és vitorlavászonnal fedett ideiglenes osztálytermek tömeges építését tervezi az ország földrengés sújtotta területein. Szakértők szerint ilyen módon rövid időn belül 15 ezer ideiglenes osztálytermet tudnának kialakítani.