Dugódíjat számlázott ki Obamának London

Vágólapra másolva!
A londoni városháza szerint kétnapos dugódíjat kell fizetnie az Egyesült Államoknak, mert Barack Obama elnöki konvoja behajtott a belvárosba londoni látogatása során. Az Egyesült Államok folyamatosan vitában áll a hivatallal, mert nem akar fizetni, és a dugódíj 2003-as bevezetése óta eddig összesen több mint másfélmilliárd forintnyi tartozást halmozott fel.
Vágólapra másolva!

Belvárosi behajtási díjat számlázott Barack Obama amerikai elnöknek csütörtökön a londoni polgármesteri hivatal. Obama - felesége, Michelle kíséretében - kedden és szerdán tartózkodott a brit fővárosban, II. Erzsébet királynő vendégeként. Az elnököt és kíséretét 15 járműből álló konvoj szállította az egyes programok helyszíneire, és Obama szokás szerint saját harckocsi-páncélzatú limuzinján utazott.

A közkeletű nevén csak "Fenevadként" (Beast) emlegetett nyolctonnás Cadillac vegyi és rakétatámadásnak is képes ellenállni, 20 centiméter vastagságú ajtói egyenként olyan súlyúak, mint egy Boeing 757-es repülőgép ajtaja, és az autó akkor is mozgásképes marad, ha mindegyik kerekét kilőnék. (Itt megnézheti, hogyan akadt fenn egy rámpán a "Fenevad" Obama londoni látogatásakor.)

A londoni városháza csütörtökön bejelentette, hogy a Beast és az elnöki konvoj többi járműve után kiszámlázta az amerikai kormánynak a két napra járó behajtási díjat. A polgármesteri hivatal szerint az Egyesült Államok köteles kifizetni a számlát, tekintettel arra, hogy a konvoj útvonalait az áthaladások idejére nem zárták le, az autók ugyanúgy részesei voltak a londoni közúti forgalomnak, mint bármely más jármű.

A londoni közgyűlés 2003-ban vezette be az akkor napi ötfontos, azóta tíz fontra (3100 forint) emelt behajtási díjat. Ezt minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy egyéb közszolgálati jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet.

A londoni városháza a behajtási díj meghonosítása óta folyamatos vitában áll az Egyesült Államok londoni nagykövetségével. A képviselet ugyanis nem hajlandó kifizetni a torlódások és a légszennyeződés csökkentésének céljával bevezetett díjat, arra hivatkozva, hogy az adó, márpedig az 1960-as Bécsi Konvenció alapján a diplomaták nem adóznak a fogadó országban. A hivatalos városházi álláspont azonban az, hogy nem adóról, hanem szolgáltatási és úthasználati díjról van szó. Az Egyesült Államok jelenleg már 5,3 millió font (több mint másfélmilliárd forint) kifizetetlen behajtási díjjal tartozik Londonnak.