A Malaka-szorosban lenyomták a kalózokat

Vágólapra másolva!
Korábban a Dél-Ázsiában, Malajzia és Indonézia között húzódó Malaka-szoros volt a legveszélyesebb vízi út, ám mára három ország összefogva visszaszorította az itt garázdálkodó kalózokat. A kereskedelmi hajók biztonságát rendszeres haditengerészeti őrjáratok garantálják, de ha ezek nem lennének, feltehetően újra elszemtelenednének a tengeri rablók.
Vágólapra másolva!

Három éve még a Malaka-szoros volt a világ egyik legveszélyesebb vízi útja a kalóztámadások szempontjából. Szinte hetente támadtak meg arra járó hajókat a tengeri rablók a forgalmas átjáróban, ahol évente 70 ezer hajó - a világ tengeri forgalmának 40 százaléka - halad át. A biztosítási díjak az egekbe emelkedtek - írja a brit Guardian.

Az ezt megelégelő három környékbeli ország - Indonézia, Szingapúr és Malajzia - 2004-től jelentős haditengerészeti erőt állított rá a kalózokra. A hadihajók őrjáratait közösen finanszírozták, eredményesen. 2008-ra a kereskedelmi hajók elleni fegyveres támadásokat számon tartó Nemzetközi Tengerészeti Iroda csupán két támadást jelenlett a térségből - 2004-ben még 38-ról adtak hírt.

A Guardian szerint a délkelet-ázsiai országok szerencséje, hogy a térségben nincs olyan menedék a kalózoknak, mint Afrika keleti partjainál a lassan két évtizede anarchiába ragadt Szomália. A Malaka-szorosban hajózni azonban így is bizonytalan.

"A kalózokat nem fogták el, csak bujkálnak... továbbra is fenntartjuk kalózveszélyre vonatkozó figyelmeztetésünket a Malaka-szoros esetében" - idézte a lap az iroda egyik munkatársát. A tengerészeti szervezet szerint a szervezett bűnözés nagy figyelmet fordít a szomáliai partokra, ahol a kalózok hatalmas pénzt kaszálnak, viszonylag alacsony kockázattal.