Tengeralattjáró-szerencsétlenség Kínában - 70 halott

Vágólapra másolva!
Hetven ember - a teljes legénység - meghalt, amikor egy kínai tengeralattjáró balesetet szenvedett a napokban. A kínai hivatalos közlés szerint a jármű egy hadgyakorlaton járt szerencsétlenül. A katasztrófát géphiba okozta.
Vágólapra másolva!

Odaveszett a teljes legénysége - 70 ember - annak a kínai tengeralattjárónak, amely a napokban szenvedett balesetet egy hadgyakorlaton, Kína felségvizein. A katasztrófát géphiba okozta, a járművet bevontatták egy meg nem nevezett kínai kikötőbe. A kínai hadiflotta további részleteket nem közölt a szerencsétlenségről.

A Központi Katonai Bizottság elnöke, Csiang Cö-min (Jiang Zemin) részvétét nyilvánította az elhunyt legénység családtagjainak. A kínai hadiflotta az utóbbi években vásárolt Oroszországtól néhány "Varsavjanka" osztályú tengeralattjárót, egyelőre azonban nem tudni, hogy ilyen, orosz gyártmányú tengeralattjárón következett-e be a katasztrófa.

Megsemmisítik a Kurszk orr-részét/tudomany/technika/20020910megsemmisitik.html

Az AP amerikai hírügynökség tudomása szerint a tengeralattjáró az északkeleti Liaoning tartomány partjainál, a Niecsangsan-szigetek közelében tartózkodott, amikor a szerencsétlenség bekövetkezett.

Torpedóhajtóanyag vagy akkumulátorsav szivároghatott

Egy brit szakértő szerint hazai gyártmányú az a kínai tengeralattjáró, amelynek géphibája miatt a napokban életét vesztette a hajó hetvenfős legénysége, s a szerencsétlenséget az akkumulátorsav vagy a torpedók hajtóanyagának szivárgása okozhatta.

Az egyik tekintélyes londoni védelmi kutatóintézet (Royal United Services Institute for Defense Studies) szakértőjeként a kínai hadiflottával foglalkozó Michael McGinty szerint az első hírügynökségi jelentésben jelzett 361-es hajótörzsszám nagy valószínűséggel egy olyan kínai gyártmányú, Ming osztályú tengeralattjáró azonosítója, amilyet általában járőrözésre és partvédelemre használnak. A szerencsétlenség pedig vélhetően akkor következett be, amikor a vízi jármű a felszínen tartózkodott, ellenkező esetben Kína (saját erőből) aligha tudta volna a felszínre hozni, és kikötőbe vontatni a járművet.

A brit szakértő szerint elképzelhető, hogy a tengeralattjáró akkumulátoraiból sav szivárgott ki, amely a tengervízzel keveredve mérgező klórgázt képezett, s ez ölte meg a legénységet. De az is lehetséges, hogy a torpedók hajtóanyaga ömlött ki, s ez mérgezte meg a tengerészeket.

Kína 1971-re építette meg első Ming osztályú tengeralattjáróját, s az ebbe az osztályba tartozó hadihajók mai szabványok szerint már elavultnak számítanak - állapítja meg a katonai információk terén mérvadónak számító Amerikai Tudósok Szövetsége (Federation of American Scientist).

A világ fegyverkezését nyomon követő Jane,s Information Group internetes oldala szerint Kína 66 hajóból álló tengeralattjáró-flottájából több mint egy tucat sorolható a Mingek osztályába.