Egy új eljárással gyógyíthatóvá válhat az Ebola

Más vírusok kezelésénél is alkalmazható lehet az a genetikai módszer, melyet amerikai és kanadai kutatók dolgoztak ki az Ebola kezelésére.

Az Ebola egyike a legsúlyosabb, legijesztőbb ismert vírusoknak, úgynevezett filovírus. A betegek láztól, izomgyengeségtől és más tünetektől szenvednek, amelyek végül súlyos belső és külső vérzésekbe torkollnak, ezek akár kivérzéshez is vezethetnek. A vírus törzsei 25-90 százalékban okoznak halált, a fertőzésnek ismert gyógymódja nincs.

Eddig nem létezett ellenszere

A kórokozó jellemzően Afrikában fertőz, egyaránt veszélyes az emberre és a gorillapopulációra. A vírus a beteg testnedveivel (vérrel, nyállal) fertőz, és főként a kórházi ápolásban és a temetkezésben résztvevő embereket tizedeli meg. Az Ebola ellen jelenleg nincs gyógyszer, sem oltóanyag. A múlt héten azonban a tudósok bemutattak egy egészen új antivirális kezelést, amely 4 makákón tesztelve 100 százalékban meggyógyította a betegséget.

A felfedezés nemcsak azért jelent áttörést, mert egy eddig gyógyíthatatlan, igen veszélyes vírus ellen kínál terápiát, de azért is, mert a technika más vírusok ellen is hatékony lehet. Jelenleg sajnos nagyon kevés hatékony antivirális kezelés áll rendelkezésre. A baktériumok ellen vannak antibiotikumaink, de a legtöbb vírus ellen csak vakcinák vannak, amelyek nem segítenek, ha már megfertőződtünk.

Új technika a vírus legyőzésére

A kutatók Thomas Geisbert, a Boston University tudósa vezetésével az RNS-interferenciának nevezett új módszert használták a vírus legyőzésére. Az Ebola ugyanolyan RNS-vírus, mint az influenza és ugyanúgy nyolc génje van. Ezek közül az egyik, az L-protein felelős a vírus szaporodásáért, míg két másik, a VP24 és a VP35 beavatkozik az emberi immunválaszba, hogy ne tudjuk legyőzni a vírust.

Geisbert és munkatársai olyan RNS-szekvenciákat hoztak létre, amelyek a felsorolt három génhez tapadnak. Mivel az Ebola génsorrendje 1993 óta jól ismert, a kutatók összesen 10 RNS-darabot (siRNS) terveztek. Arról is meg kellett győződniük, hogy az RNS-darabkák nem kötődnek egyetlen emberi génhez sem, amely káros lehet. A bevitelhez 81-85 nanométeres lipidrészecskéket használtak. "A «kézbesítőrendszertől» függ minden" - hangsúlyozta Geisbert.

Mivel főleg Afrikában pusztít, eddig nem volt a nyugatiak fókuszában az Ebola

A kísérlet során a majmokat akkora dózisú Ebolával fertőzték meg, amelynek 30 ezred része már halált okoz. A kísérlethez a tudósok az kórokozó egyik legveszélyesebb faját, a Zaire Ebola-vírust (ZEBOV) alkalmazták, amelynél a legmagasabb, 90 százalékos a halálozási arány. A vírus után 30 perccel beinjekciózták a majmoknak a siRNS-t tartalmazó szert, amelyet 6 napon át naponta ismételtek. Valamennyi majom életben maradt, és nem jelentkezett hosszú távú mellékhatás.

A Lancet folyóiratban megjelent cikkhez írt kommentárban Heinz Feldmann amerikai virológus "mérföldkőnek" nevezte az új tanulmányt, mivel "sürgősen szükségünk van megfelelő intézkedésekre az Ebola ellen". A vírus általában nem kelt különösebb figyelmet, mivel a betegség főként Közép-Afrikában fordul elő, azonban a légi utazás népszerűségével még egy ilyen izolált vírus is széles körben elterjedhet.