Sok a panasz a banki ügyfelek feketelistájára

Vágólapra másolva!
A Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszerrel kapcsolatos panaszok a leggyakoribbak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez érkező, a banki hitelekkel összefüggő panaszok közül - közölte kedden honlapján a pénzügyi hatóság.
Vágólapra másolva!

A felügyelet adatai szerint az ügyfelek többnyire a rendszerbe való bekerülés jogosságát vitatják, ugyanakkor sokan érdeklődnek a listáról való törlés lehetőségéről. A pénzügyi hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a rendszerből csak a késedelmes tartozás visszafizetését követő öt év elteltével törlődnek az adatok. E határidő előtt csak téves adatközlés esetén van lehetőség a törlésre.

A kölcsön határidő előtti visszafizetésének, az előtörlesztésnek a költségét és a hiteldíj csökkentésének a mértékét is sokan kifogásolják. Előtörlesztés esetén a hitelintézet köteles a hiteldíjat arányosan csökkenteni. Az előtörlesztés viszont nem jelenti azt, hogy csak a fennmaradó tőkerészt kell kifizetni, mivel az pluszköltséggel is jár, a hitelintézetnek többletfeladatai is keletkeznek az előtörlesztéssel.

Számos észrevétel érkezik még a felügyelethez a teljes hiteldíjmutató (THM) nagyságára vonatkozóan is. A THM évesített mutató, így az egy évnél rövidebb idejű kölcsönökre is évesített THM-et kell számolni. Minél rövidebb az éven belüli futamidő, annál magasabb értékű a THM, hiszen a mutató a kamat mellett minden járulékos, egyéb költséget is tartalmaz, de ezek a költségek (hitelbírálati díj, kezelési költség stb.) általában ugyanolyan összegűek a futamidőtől függetlenül.

Ha tehát az egyéb költségeket rövidebb időre osztjuk el, relatíve drágább a hitel. Emellett célszerű kiszámolni a visszafizetendő teljes összeget is. Hosszabb futamidőre felvett hitelnél összességében többet kell fizetnünk, bár igaz, hogy a havi részletek alacsonyabbak.