A West Side Story generációk óta egymásnak feszülő szekértáborairól mint a jelen magyar társadalomra az újságíró szerint rímelő helyzetről kérdezték Alföldi Róbertet, aki válaszában szokatlanul visszafogottan reagált. Egy szó sincs aktuálpolitikáról. Nehogy megharagudjon az amerikai jogtulajdonos. De nézzük csak a válaszát!
A dolog lényege szerintem mégsem ez, hanem inkább az, hogy ebben a darabban – miként Shakespeare Rómeó és Júliájában is – mindenki elbukik. Ki nyer egy ilyen helyzetből? Senki! Halál a vége.
Bár elismeri, hogy a szekértáborok feszültsége a darab alapkonfliktusa, ám - milyen meglepő - Alföldit váratlanul mégsem ez érdekli, hanem hogy honnan a hatalmas indulat a fiatalokban.
A West Side Storyban ehhez még hozzáadódik, hogy van két különböző kultúra, melynek képviselői közül sokan abból indulnak ki: ha valaki nem ugyanolyan, mint én, az csak rosszabb lehet. Ennek a gondolkodásmódnak csak halál és boldogtalanság a vége.."
Arról is beszélt Alföldi, hosszasan kellett egyeztetnie a jogtulajdonosokkal, és arról is, hogy meglepte, mennyire szigorú hozzáállással védik az eredeti szövegkönyvet.
Kaptam egy nyersfordítást, és az alapján magam csináltam meg a magyar szövegkönyvet, amit végül négykörös egyeztetés során fogadtak el a jogtulajdonosok. Ugyanakkor a próbafolyamat alatt több dologban, amin sokat vitatkoztunk, szinte mindenben ragaszkodtak az eredeti szöveghez, ma már látom, igazuk volt.
Hogyne lenne igazuk...
Alföldi, aki a Hamletbe is beleszuszakolta a napi politikát, aki Karácsony Gergely reklámembereként egyetlen lehetőséget sem enged el, most igen.
Persze, feltűnő, hogy csakis a polgári kormányzás idején van mondanivalója a hatalomról. Az István, a király rockoperát egy szintén választás előtti évben például úgy vitte színpadra, szintén a szegedi Dóm téren, hogy Istvánt SS-tisztek és kéksisakos békefenntartók gyűrűjében ábrázolta, aki a nép elnyomásán dolgozik, majd a Szent Korona "ketrecébe" zárta záróképként a szerinte megalázott nemzetet.
Amikor azonban érdeke úgy diktálja, eltekint a kemény társadalom- és hatalomkritikájától. Ez történt a West Side Story megrendezésekor, ahol nyilatkozataiban is csupa közhelytömegre futotta. A darabbéli fiatalok ellentétéről olyan rendkívül eredeti gondolatokat sikerült megállapítania, mint például:
Ha megnézzük, egyik srác családi háttere sem a legjobb. Van valami elveszettség abban, ahogyan élnek, ez is közrejátszhat abban, hogy a harcot, a háborút, a gyűlöletet hiszik megoldásnak.
Amikor a musical konkrét színre viteléről beszélt, nagy bölcsen és rendkívüli ízléssel megállapította - idézet jön -, hogy:
A színház is olyan, mint a szex, nem beszélni kell róla, hanem csinálni.
De nem kell sokat várni a következő gyalázkodásáig. A budapesti Május 1. mozi helyén nyílt színházteremben rendez ősszel, biztosak lehetünk benne, hogy azért a pénzért, amit ott kap, azért már kell szidalmaznia a kormányt, és dicsérni Gyurcsány Ferenc jelöltjét, Karácsony Gergelyt.