Az igényes kommersztől a mulatósig - zenei rádiós körkép

Vágólapra másolva!
Még mindig akad rés a magyar zenés rádiók piacán, legalábbis erre engednek következtetni az elmúlt hetekben feltűnt új adók és a több régi rádión belül lejátszódott változások. Van már rock- és dzsesszrádiónk, "igényes kommersz" és "minőségi zenét" sugárzó adónk is. A rádiók nagy része úgy gondolja, a saját területén nincs vetélytársa, és még a nagy kereskedelmi adók is saját zenei arculatra törekszenek. Sőt, rockosodik a Sláger Rádió is.
Vágólapra másolva!

Régóta hálás vitatéma itthon a rádióban hallható vagy éppen nem hallható zene, különös tekintettel a kereskedelmi rádiók "diktatúrájára" és a választási lehetőség hiányára. Azzal önmagában, hogy a legnagyobb hallgatottságú rádiók mainstream slágereket nyomnak, nem lehet probléma, hiszen ez a világon nagyjából mindenütt így működik, ahol van kereskedelmi rádiózás - esetenként bevállalósabb zenei szerkesztőkkel, de ez a lényegen nem változtat. A kérdés az volt, hogy az a nem lebecsülendő nagyságú réteg, amelynek igényeit nem elégítik ki a legnépszerűbb hazai adók, mit tehet azon kívül, hogy egyáltalán nem hallgat rádiót.

Az utóbbi megoldás különösen azoknak esik nehezükre, akik a hétköznapjuk egy részét legalább autóban töltik, hiszen még a növekvő jelentőségű netrádiókat sem próbálhatják ki, ők kénytelenek voltak mindig a legkisebb rosszat választani. A rendszerváltás óta több rádió is volt, amelyik alternatívát próbált mutatni, de ezek a kísérletek szinte kivétel nélkül bukással végződtek. A leginkább emblematikus történet a Radio Bridge bukása volt, melynek a helyét átvevő Sztár FM tulajdonosai 2002-ben arra hivatkoztak, hogy kutatásaik szerint Budapestről leginkább egy olyan zenei rádió hiányzik, amely a Modern Talking, Kylie Minogue és Zámbó Jimmy számait is játssza.

Az utóbbi időben azonban úgy tűnt, változik a budapesti (és némiképp az országos) zenei rádiós körkép: új rádiók jelentek meg, egyesek tulajdonost váltottak, és tudni lehet azt is, hogy nemrégiben új főszerkesztőt neveztek ki a Petőfi Rádió élére Csillag János személyében, akinek többek között az is feladata lesz, hogy fiatalos, a 18-39 éves korosztályt megcélzó rádióvá alakítsa az adót. Sőt, indulás előtt áll egy nemrégiben frekvenciát nyerő rádió is, tehát nem túlzás azt állítani, hogy rövidesen még színesebb lesz a pakli. A jelenleg színen levő zenés rádiókat bemutató körképünket a két új adóval kezdjük, majd a már egy ideje próbálkozó egyéb, saját úton haladó kereskedelmi rádiókról is ejtünk pár szót, a sort pedig a piacvezető kereskedelmi rádiók zárják majd.

90.9 Jazzy

Elsőként a magát plakátjain az "intelligens", "stílusos" és "szenvedélyes" emberek rádiójaként definiáló Jazzy tűnt fel február közepén, rögtön azzal a szándékkal, hogy mindenkitől különböző stílusú zenei világot képviseljen: "Igényes zenék a dzsessz érintésével" - foglalta röviden össze a fő zenei irányvonalat Suri Imre, a rádió tulajdonosa, aki korábban a Juventus Rádiónál dolgozott. A pár hete útnak indult rádiós csatorna elsősorban az "értelmiségi rétegeket" kívánja megcélozni, vonatkozik ez a rádió zenei beállítottságára éppúgy, mint a műsorok tematikájára.

Forrás: halozatkereso.blog.hu

A Jazzy szerinte egyértelműen hiánypótló szerepet tölt be, mivel a jelentős táborral rendelkező, de a hazai rádiózásban szinte egyáltalán teret nem kapó dzsessz műfajának előadóit szeretnék népszerűsíteni, mindezt tartalmas beszélgetős és kulturális műsorokkal vegyítve. A tulajdonos szerint a dzsessz ismerőinek és kedvelőinek tábora ugyan még elég zárt közösségnek számít ma hazánkban, de ha a rádió zenei igazgatóinak megérzése bejön, a dzsessz - külföldön már sikeres - populáris vonulata hamarosan nálunk is teret fog nyerni, hiszen a Jazzy a dzsessz könnyedebb és emészthetőbb válfajához próbál közönséget toborozni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hagyományos értelemben vett dzsesszen kívül több, a szerkesztők szerint határesetnek számító zenei műfaj is fellelhető a rádió zenei tárházában, így a soul, a nálunk még mindig népszerű lounge vagy az R&B sem idegen tőle, vagyis ugyanúgy hallhatunk Simply Redet is, mint mondjuk Diana Krallt.

A Jazzy indulása kezdetén főleg a nyugati zenékre épített, de később a hazai kiadók többsége is temérdek újdonsággal látta el a kereskedelmi rádiókhoz képest "nyugisabb" alternatívát kínáló új adót. Állandóan jelentkező műsoraik mellett a dzsessz válfajainak külön zenei sávokat, tematikus műsorokat szánnak, nem feledkezve el, sőt, kiemelten foglalkozva a hazai dzsesszélet történéseivel. "Egy bizonyos életstílust képviselnek a Jazzy hallgatói" - véli Suri Imre, aki szerint célközönségük biztosan nem a hagyományos kereskedelmi rádiók hallgatóinak táborából fog kikerülni, hiszen a dzsessz még mindig inkább rétegzenének számít, mint mainstream vonalnak. Nem mellékes, hogy felméréseik szerint a dzsesszt és határműfajait kedvelő potenciális hallgatók többségében felsőfokú végzettségű, vezető beosztású, magas keresetű emberek. Az, hogy mennyire lesz életképes az adó, mint üzleti vállalkozás meddig lesz képes megállni a helyén, jelenleg még korai lenne megjósolni, de a tulajdonos szerint sokkal inkább a szakmai elhivatottság hajtja őket, mint az anyagi nyereség iránti vágy.

Lánchíd Rádió

Az FM 100.3 frekvencián sugárzó adó március 15-én indult útjára a közszolgálati rádió egykori munkatársaiból toborzott és sok más szakembert felvonultató gárdával. A konzervatív szellemiséget hirdető rádióállomás elsősorban híreket, riportokat, szolgáltató és interaktív műsorokat kínál, ahol a zene sem maradhat el. A rádió zenei főtanácsadója Jeszenszky Zsolt lett, aki a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének egyik testületi tagja, valamint a Magyar Lemezlovasok Egyesületének elnöke, és korábban már több kereskedelmi rádióban is szerkesztett és vezetett zenei műsorokat. Bár az adó inkább a hírekre és politikai háttérműsorokra helyezi a hangsúlyt, nem mellékes a zenei irányvonal sem.

Az adó zenei kínálatát tekintve Jeszenszky szerint az "igényes nemzetközi és hazai zenék" közül válogat, vagyis távolról sem csak a kereskedelmi rádiókban jól bevált és rendszeresen hallható előadók, hanem hazánkban kevésbé ismert vagy rétegzenének kikiáltott zenekaroknak is teret ad. "Ha mindenképpen címkézni kellene, akkor intellektuális, de mégis populáris pop- és rockmuzsikát fogunk játszani. Modern, igényes és jó értelemben vett kommersz zenét" - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a rádió indulásakor. A külföldi előadók közül befér a Red Hot Chili Peppers, az Oasis, a Jamiroquai vagy a Depeche Mode, olyan újabb előadók mellett, mint például a Nickelback, a Killers vagy a My Chemical Romance. A hazai előadók közül Ákos, a Tankcsapda, a Heaven Street Seven, a Hiperkarma vagy a Neo dalai is felbukkanhatnak rendszeresen. A rádió hosszú távú tervei között szerepel, hogy nemcsak Budapest és vonzáskörzetében, hanem országos szinten is sugározni szeretne majd.