Tool: 10,000 Days
Várakozások: A Tool sosem tartozott a sztahanovista zenekarok közé, az 1993-ban megjelent bemutatkozó albuma óta összesen két újabb stúdiólemezt volt képes összehozni 2001-ig, és ehhez képest nem meglepő, hogy a folytatásra is újabb öt évet kellett várni. A leggyakrabban az art-metal címkével ellátott együttes frontembere, Maynard James Keenan ugyan elfoglalja magát az A Perfect Circle nevű sikeres projektjével, de tavaly alaposan ráijesztett mindenkire, aki várta a Tool soron következő albumát, hiszen elhitette a sajtóval, hogy a Korn megtért gitárosához, Brian "Head" Welchhez hasonlóan otthagyja a bűnös rockandroll-életformát. A rajongók szerencséjére mindez csak áprilisi tréfa volt, és egy évvel később meg is jelent az új album.
Eredmény: A Lateralus című legutóbbi sorlemeznek köszönhetően a Tool igazi sztárzenekar lett, látványos klipjeit játszotta az MTV, így kérdéses volt, hogy a jelentősen felduzzadt rajongótáborral rendelkező együttes merre indul tovább, tovább megy-e a metaltól a progresszív rock felé vezető úton. Nos, bár a Tool továbbra is alapvetően metalegyüttes, mégis a progrockos vonal az erősebb, és ez különösen a lemez felépítésében mutatkozik meg, a legrövidebb dal is minimum öt perces, de több tíz percnél hosszabb szám is van a lemezen. A 10,000 Days nem egyszerű hallgatnivaló, hozzá képest a Lateralus sokkal könnyebben emészthető lemez volt - de a Toolt kedvelőknek vélhetően lesz rá öt évük, hogy megszeressék.
Kiknek ajánlható: Tool- és Perfect Circle-rajongók nyilván már régóta fenik rá a fogukat, rajtuk kívül a misztikus, sötét tónusú zenék kedvelői tehetnek egy próbát, de csak ha sok idejük van, hiszen a lemez majdnem 80 perc hosszú.
Olyan, mint: A Tool, amint járja a saját útját, nem törődve a reakciókkal.
Pearl Jam: Pearl Jam
Várakozások: Jé, a Pearl Jam még létezik? - kérdezhetné a rockzenében kevésbé tájékozott olvasó, és annyira nem is lehetne ezért hibáztatni, hiszen az utóbbi évek finoman szólva sem erről a seattle-i zenekarról szóltak. A hű rajongótáboron kívül kevesen vettek tudomást a Pearl Jam albumairól, amelyek ráadásul egyre kevésbé emlékeztettek a közvéleményben kialakult Pearl Jam-képre, és a kísérletezés - ahogyan ez lenni szokott - az eladhatóság rovására ment. Eddie Vedderék utoljára 2002-ben adtak ki stúdióalbumot, és bár a Riot Act nem kapott rossz kritikákat, mégsem sikerült visszalendíteni a zenekart az első vonalba.
Eredmény: Eddie Vedder azt ígérte, hogy ez lesz a Pearl Jam eddigi legagresszívabb lemeze. Nos, nem beszélt mellé, valóban odateszi magát a zenekar, hiába lépnek tagjaik a negyedik ikszbe. Egyöntetű a kritikusok véleménye, miszerint ez a címében is és megszólalásában is az egyszerűséget hirdető lemez a Pearl Jam legerősebb munkája az 1994-es Vitalogy óta, és minden esély megvan rá, hogy kereskedelmileg is hasonlóan sikeres legyen. A World Wide Suicide című beharangozó kislemezdalt már sikerrel játsszák a rádiók, és a lemezen még szép számmal akad hasonlóan - már-már punkosan - energikus felvétel, melyek sokszor azt jelzik, hogy sok más zenészhez hasonlóan Vedder és társai is felhúzták magukat George W. Bush elnök politikáján.
Kiknek ajánlható: Az ortodox grunge rajongóknak természetesen alap, de rajtuk kívül is mindenkinek, aki szereti a hangos, leginkább a Led Zeppelinből táplálkozó rockzenét. Akár egy teljesen új generációt is megnyerhet magának a zenekar.
Olyan, mint: A korai Pearl Jam, csak több dühvel és hangszeres tudással, viszont jóval kevesebb manírral.