A zenészeket is inspirálja az internet

Vágólapra másolva!
Egy amerikai kutatás szerint a művészvilág is rendszeresen használja a világhálót: a zenészek nagy része leginkább arra, hogy tartsa a kapcsolatot rajongótáborával, de legalább ilyen fontos, hogy minél több lemezt adjon el az internet segítségével.
Vágólapra másolva!

Közel háromezer zenészt, dalszerzőt és zenei szakírót faggattak egy kutatás során, melynek eredményeképp kiderült, hogy szinte mindegyikük rendszeresen használja az internetet arra, hogy ötleteket találjon - tudatta a BBC. Az inspiráló netes szörfözés mellett tízből kilenc előadó nem csak használja, hanem felhasználja a világhálót: arra, hogy reklámozza új albumát, kislemezét, esetleg könyvét, DVD-jét.

Az adatok alapján az előadók 80 százaléka lehetővé teszi, hogy a látogatóik belehallgassanak zenéjükbe, ugyanakkor a vizsgáltak kétharmada adott már el közvetlenül, interneten keresztül zenét. Sokan arra használják a világhálót, hogy zenéjük terjesztésének jobb módjára leljenek (új kiadót keressenek, esetleg), de egyben a rajongókkal való kapcsolattartás egyik legkedveltebb formája a honlapon keresztül történő levelezés, fórumokba való írás. Sok zenész az interneten keresztül néz utána annak, hogy milyen jogai vannak, miféle jogok védik a szerzeményeit.

Néhány hazai előadó kínálatát, honlapját is megvizsgáltuk. Mennyire ismerheti meg zenei munkásságukat a látogató, van-e lehetőség belehallgatni zenéjükbe? Mennyire használják az internetet értékesítésre, pólók, bögrék, vicces kulcstartóik, poszterek eladására?

A jelenlegi MAHASZ-listavezető, Irigy Hónaljmirigy honlapján is persze megvan a teljes diszkográfia, de a belehallgatáshoz már regisztrálni kell. A shop részben megrendelhető tőlük a plüss-mirigy (egyfajta kabalaállat) de a Nyolc Kan című könyv is.

A Kartel.hu oldalán Ganxstáék szinte teljes életműve megrendelhető, cédék, hangkazetták, VHS, DVD - de itt lehet megszerezni az interjúkönyvet vagy éppen a Pokoli Lecke pólót is. A lemezek összes dala meghallgatható itt, de a régebbi klipeket is újranézhetik a hívek. Az általunk megnézett honlapok közül ez nyújtja a legtöbbet, regisztráció nélkül is - ellentétben például a Princess hölgytrió oldalával, amelynél csak egy titokzatos felirat fogadja a látogatót: "Az oldal működése a menedzsment kérésére szünetel."

A MAHASZ-lista harmadik helyén a volt Megasztáros Oláh Ibolya található, természetesen az ő lemeze is megrendelhető online. A műsor ezüstérmesének első videoklipjét is letölthetik a rajongók, de dalokat már nem: csak egy december 1-jén készült rádióinterjú van fenn a regisztrálás nélkül hozzáférhető anyagok közt.

A Tankcsapda honlapja egy fényes példa arra, hogy országos sikerhez, a nagy népszerűséghez nem kell feltétlenül feltenni mindent a zenekar oldalára. Az audioanyagok közt mindössze egy felvétel szomorkodik, tavaly szeptemberi keltezésű - egy debreceni rádióinterjú. A videók közt sem sokkal bővebb a kínálat, itt két anyagra lelhet a kutató.

A Kispál és a Borz honlapján regisztráció után férhet hozzá a felhasználó zenei anyagokhoz, a videókhoz. Itt megrendelhető egyben az új lemez, de 1600 forintért már olívazöld Kispál-pólóhoz juthat a rajongó. A hosszú ujjal rendelkező, borzot ábrázoló felső persze ennél többe kerül.

Ákos honlapján regisztráció nélkül nincs lehetőség belehallgatni a zenékbe, ellenben ezt különböző termékek eladásával igyekeznek kompenzálni - lehet itt kapni könyveket, nyakszalagot, pólót és esőkabátot, a zenei kiadványok (DVD, VHS, CD, MC) mellett.

Az Amorf Ördögök honlapján is van lehetőség arra, hogy belehallgassunk a dalokba - de ezek csak 10-20 másodperces ízelítők, kifejezetten arra szolgálnak, hogy a pár taktus után a látogató megvegye a lemezt (érthető a szándék). A Quimby oldalán megtekinthető tíz klip, de a lemezek, dalok mellett csak a szövegek vannak, nem lehet belehallgatni a nótákba. A Heaven Street Seven oldalán már van erre lehetőség, néhány dal mellett hét klipet is megnézhet a látogató, kedvcsinálónak.

Ez persze csak néhány példa - de az látszik, hogy a legtöbb hazai együttes halad a korral és egyre fontosabbnak tartja a világhálót, a neten keresztül történő önreklámot, az értékesítést.