Nem a magyarokról beszél

Birkás Ákos
Fehér négyzet, 2009, olaj, vászon, 160 x 240 cm, a Knoll Galéria jóvoltából
Vágólapra másolva!
Birkás Ákos az egyik legjelentősebb, nemzetközi viszonylatban is elismert magyar képzőművész. A festő dolga című kiállítása az elmúlt nyolc év munkáiból válogat, a mintegy kilencven festmény egy része először látható Magyarországon. 
Vágólapra másolva!

Birkás Ákos jövő héten ünnepli a 73. születésnapját, de fáradhatatlanul dolgozik: az elmúlt nyolc évben tizenkét egyéni kiállítása nyílt világszerte. Újabban sajtófotókat értelmez újra, a festményeken pedig kortárs gondolkodók idézeteit rejti el apró betűvel. Közelről ugyan ki lehet bogarászni a feliratokat, de ekkor a kép mosódik el, míg eltávolodva a festmény látszik jól és a szöveg válik olvashatatlanná. A tárlat február 8-ig látogatható a debreceni MODEM-ben.

Mi a festő dolga?

A kiállítás címe egyfelől a műtermi munkára, azaz a mesterségbeli, céhes tradícióra utal, másfelől a festő szerepvállalására kérdez rá. Mi iránt kell elköteleznie magát a festőnek? Van-e dolga még egyáltalán vagy csak aktuális munkái, feladatai vannak? Birkás Ákos határozott fordulatokkal teli, csaknem 50 évet átölelő művészi pályája a festészet kutatásának és a művész önelemzésének fontos példája.

Életművészet

A kiállítás átfogóan, három tematikus szekcióra bontva mutatja be a művész legutóbbi alkotói periódusát, a politikai-esztétikai kérdéseket körüljáró képeket, a kora keresztény szentekre utaló alkotásokat és a sajtófotókat alapul vevő, majd a kép és szöveg viszonyát boncolgató festményeket.

„A 2000-es évek közepétől egyre inkább a sajtófotó érdekelt, és pár évre ez került a munkám középpontjába. Nem az a közvetlen, offenzív médiakritika érdekelt, ahogy például Martha Rosler műveiben látjuk, hanem a sajtófotó képi értelmezése, metaforikus jelentésének kibontása foglalkoztatott” – fogalmazott Birkás Ákos.

Lehetetlen párbeszéd

Egy fotót lefesteni, mint mondja, nem nagy ügy, az viszont már annál érdekesebb, hogy mi történik egy ilyen képpel a festés során. Az általa választott fotók ugyan nem Magyarországról szólnak, de átvitt értelemben nagyon is a mi életünkre vonatkoznak, miközben Birkás Ákosról is sokat elárulnak. „Nem választottam gyorsan, néha hónapokig vagy évekig pihentettem a kivágott fotókat, mire döntöttem, és legtöbbször csak később, festés közben jöttem rá, miért is választottam ezt vagy azt a fotót.”

A populista konstelláció, 2014, olaj, vászon, 60 x 70 cm, Perneczky Gyűjtemény, Ausztria Forrás: Rosta József

A vörös utca, 2007, olaj, vászon, 120 x 180 cm, magántulajdon Forrás: Tihanyi-Bakos

Boldog Eigil és egy szent, 2013, olaj, vászon, 100 x 80 cm, a Knoll Galéria jóvoltából Forrás: Rosta József

Fehér négyzet, 2009, olaj, vászon, 160 x 240 cm, a Knoll Galéria jóvoltából Forrás:Tihanyi-Bakos

Két fiatal festő vizsgálati fogságban, 2011, olaj, vászon, 140 x 170 cm, Angelrehner Museum, Wels, Ausztria Forrás: © Horst Stasny/© Horst Stasny

Komoly megfontolás, 2012, olaj, vászon, 80 x 100 cm, a Knoll Galéria jóvoltából Forrás: Tihanyi-Bakos

Lady Mankiller I., 2010, olaj, vászon, 130 x 200 cm, magántulajdon Forrás: Tihanyi-Bakos

Szent Jeromos és egy ismeretlen, 2013, olaj, vászon, 170 x 120 cm, Zinsler Gyűjtemény, Ausztria Forrás: Rosta József

Tíz guggoló fiatal festőművész, 2012, olaj, vászon, 80 x 100 cm, a Knoll Galéria jóvoltából Forrás: Tihanyi-Bakos

Várakozás, 2009, olaj, vászon, 140 × 220 cm, Eigen+Art Galéria, a Knoll Galéria jóvoltából Forrás: Tihanyi-Bakos