Egy saját startuppal forgatná fel a biztosítási piacot az UNIQA

Uniqa sajtótájékoztató, CHERRISK
Vágólapra másolva!
A hazai biztosítási szektor forradalmát várja az UNIQA a CHERRISK elnevezésű projektjétől. 2 évnyi fejlesztést és 4 milliónyi euró befektetést követően született meg magyar ötlet alapján a szakmát felforgató modell. A CHERRISK biztosítások a minden eszközre optimalizált online felületen néhány adat megadásával egyszerűen megköthetők. Egy kár rendezése akár percek alatt is megtörténhet, a kérdéses eseteket pedig videóhíváson keresztül tisztázzák. A CHERRISK a biztosítás lényegét is más irányból közelíti meg. A korábban megszokott gyakorlat szerint a biztosítás elsősorban akkor kapott szerepet, ha már megtörtént a káresemény. A CHERRISK-nél az ügyfelek biztonságának megóvása a cél. Játékos feladatokkal, szórakoztató módon igyekeznek átadni a szükséges tudást, de még „cseresznyéket" is lehet gyűjteni, amik virtuális forintoknak felelnek meg a CHERRISK világában. A megszerzett cseresznyéket a biztosítási díj csökkentésére lehet fordítani, vagy olyan közösségi ügyeket lehet belőlük támogatni, amelyek a lokális közösségek biztonságosabb és boldogabb életéhez járulnak hozzá. Az új modellről az UNIQA vezérigazgatójával, Kurtisz Krisztiánnal beszélgettünk. 
Vágólapra másolva!

Megmondom őszintén, hogyha azt a szót hallom, hogy "biztosító", akkor nem a legvonzóbb hívószavak jutnak eszembe rögtön. Sőt, elsőre kifejezetten nem tartanám szexinek, vagy "cool" dolognak a biztosítót. Ha jól sejtem, akkor a terv most mégis valami hasonló: legyen izgalmas és menő a biztosítás. Ez egy szép kihívás, azt hiszem.

Egyrészt azért nem olyan rossz a helyzet, de a másik oldalról megközelítve az kétségtelen, hogy egy óriási kihívás. Arra tettem fel az elmúlt pár évet a kollégákkal együtt, hogy visszaadjuk az embereknek a biztosítást. Hiszen akárhogyan is nézzük alapvetően a biztosítás az embereké és az emberekről szól. Elég csak belegondolni abba, hogyha valaki összeáll 10 barátjával, összedobnak 100 ezer forintokat és egy év múlva annak adják oda, aki tényleg bajban van, akkor azért az nem egy rossz dolog. Gondoskodunk egymásról, ez a lényeg. Csak az a helyzet, hogy ez valahol elveszett az úton. Mi a biztosítási szektort, illetve magát a biztosítót sokkal inkább egy akcelerátorként pozícionáljuk. Semmi mást nem teszünk, csak két dolgot belehelyezünk a történetbe: összehozzuk a közösséget, illetve mi ismerjük szakmai oldalról azokat a kártapasztalatokat, amelyeket ezekkel a közösségekkel megosztunk, segítünk díjat meghatározni és próbáljuk a legalacsonyabb díjon adminisztrálni. Ad absurdum - és ez a CHERRISK esetében nem kizárt - ennek a dolognak a vége nagyon könnyen az lesz, amit mi egyébként tervezünk, hogy olyan transzparenssé váljon ez a szolgáltatás, mint valamikor a kezdetekben - ami ma sokaknak még szinte elképzelhetetlen.

"Gondoskodunk egymásról, ez a lényeg!" Fotó: Mudra László - Origo

Azt gondolom, hogy a retail és részben a corporate biztosítási szakmának ebbe az irányba kell elmozdulnia. Már most elkezdjük magunkat átpozícionálni abba az irányba, hogy mi sokkal inkább egy facilitátor legyünk ebben a biztosítási történetben. Ezért a CHERRISK-kel mi nem egy új biztosítót hoztunk létre, hanem platform szolgáltatót, alapvetően egy IT-céget, amelyik lehetővé teszi közösségeknek, hogy összejöjjenek és kezeljék a kockázataikat. Persze, ahogyan fogalmazott, az átpozícionálás is szép kihívás és mi szeretnénk, ha biztosítás a popkultúra részévé válhatna.

Ez az ötlet külföldről jött, vagy belső igény?

Belső igény. Négy évvel ezelőtt - amikor már 15 éve dolgoztam a biztosítási szektorban - elgondolkodtam azon, hogy merre tovább. Nem voltam túl boldog amiatt, amit akkoriban láttam magam körül a szakmában. Úgy döntöttem, hogy adni kell ennek a történetnek még egy esélyt, mert hiszek benne, hogy a biztosítás alapvetően egy jó dolog. Ahhoz pedig, hogy újra jól tudjuk csinálni, alapjaitól kellett megvizsgálni mindazt, amit a biztosításról ma gondolunk. Ebből lett tulajdonképpen maga a CHERRISK, ami most megszületett. Először összeállt egy 30-40 oldalas prezentáció és onnan kezdve pedig szinte megállás nélkül lépésről-lépésre haladtunk előre. Kulcsfontosságú volt az, hogy Wolfgang Kindl, az UNIQA International vezérigazgatója személyében egy elkötelezett támogatót tudhattam magam mögött.

Uniqa sajtótájékoztató, CHERRISK Fotó: Mudra László - Origo

A fogadtatás rögtön pozitív volt? Egyként kiáltott fel a biztosítási szakma, hogy heuréka, megszületett az, amire vártunk?

Természetesen nem. Ez egy olyan üzletág, mint bármely másik, ahol multinacionális cégek uralják a piacot. Megvannak a belső struktúrák és a belső hierarchiák. Fontos a projekt sikeressége szempontjából az a nemzetközi támogatás, amit az UNIQA biztosít és az első néhány nap visszajelzései eddig nagyon pozitívak voltak a szakmán belül.

Nagyon-nagyon egyszerűen hogyan lehet a CHERRISK-et megfogalmazni?

A CHERRISK egy online biztosítási platform, ahol az emberek közösségbe állhatnak össze, így csökkenthetik a kockázataikat, ehhez pedig mi megadjuk a segítséget. A közösség tagjainak lehetősége van játékos feladatokat teljesíteni, melyek célja a kockázatcsökkentés. A játékok során cseresznyéket gyűjthetnek, amik 1:1 arányban forintokra válthatók. Mindenki maga döntheti el, hogy mire váltsa be a cseresznyéit. Levonhatják a következő havidíjból, vagy pedig az általuk kiválasztott közösségi célokat támogathatják belőlük.

Uniqa sajtótájékoztató, CHERRISK Fotó: Mudra László - Origo

Bárki csatlakozhat ehhez a platformhoz? A kommunikáció alapján nekem úgy tűnik, hogy inkább a fiatalokra céloz az UNIQA.

Bárkit szívesen látunk. Ez ugyanis nem egy kirekesztő közösség, hanem abszolút egy befogadó csapat. Transzparencia van. Ez alatt azt értem, hogy itt a közösségi tagok részvételével azon igyekszünk, hogy valódi közösséget hozzunk létre. Fontos kiemelni azt is, hogy az adminisztrációt az esetek nagy többségében az ügyfél maga teszi meg a weboldalon. Ha például egy lakcímváltás történik, vagy hasonló, saját maga le tudja azt adminisztrálni, ami azért sokaknak már nem annyira meglepő, hiszen például a netbankokban erre régóta van lehetőség. Ugyanez vonatkozik a biztosításra. Természetesen van chat-es ügyfélszolgálat, call center, de alapvetően forszírozzuk azt, hogy a tagok maguk intézzék az ügyeiket és ehhez a legjobb platformot biztosítsuk.

Aktívan fogjuk keresni a különböző közösségeket , hogy megtaláljuk a közösségeket. Ha van egy csoport , saját célkitűzéssel, amelyet szeretnének megvalósítani, akkor mi nagyon szívesen látjuk őket, ha van egy közös pont, amin mentén össze tudjuk őket fogni. Határozzanak meg közösségi célokat. És akik egyébként is rendelkeznek lakás-, utas-, autó-, vagy bármilyen biztosítással, ha azokat a CHERRISK-en keresztül kötik meg és kiválasztanak egy célt, akkor azt közösen tudják megvalósítani. Arra nyitottak vagyunk és abban is segítjük őket, hogy egyszerre tudjanak belépni ebbe a közösségbe. Ez az egyik módja. A másik pedig az, hogy próbálunk majd kommunikációt kezdeményezni - akár események formájában.

Uniqa sajtótájékoztató, CHERRISK Fotó: Mudra László - Origo

Kicsit olyan ez, mint a crowdfunding.

Ez tulajdonképpen egy az egyben az, egy kis biztosítással megfűszerezve.

Mi a jövője a CHERRISK-nek?

Terveink szerint nem fogunk megállni Magyarország határain belül. Ha elérjük az üzleti célokat, akkor megyünk tovább. Furcsa módon én egyik oldalon egy hatvanmilliárdos bevételű cég vezérigazgatója vagyok, másik oldalon meg viszek egy startupot, ahol vannak olyan KPI-ok, hogy mikor kapjuk meg a következő funding-ot. A következő funding részben arra szólt, hogy nézzük meg milyen országokba szeretnénk eljutni, részben pedig arról, hogy tovább fejlesztjük magát a modellt. Ha jövő nyárig egy bizonyos KPI-t elérünk - ami egy több tízezres nagyságrend -, abban az esetben megnyílik a lehetőség, hogy a kiválasztott országba tovább menjünk.

Mi a legvégső vízió?

Hiszünk benne, hogy a CHERRISK egy univerzális platform lehet, a biztosítás Spofity-a, ha úgy tetszik. Most nagyon elfoglaltak vagyunk azzal, hogy itthon elinduljunk. Októbertől fogunk elkezdeni dolgozni azon, hogy végigmenjünk a listán, amelyet felvázoltunk. Alapvetően az EU-n belül fogunk terjeszkedni, vannak kiszemeltjeink, de ez inkább egy wish-list, mint egy konkrét üzleti döntés. Ahhoz, hogy konkrét döntéseket hozzunk, meg kell vizsgálnunk az adott piac biztosítási lefedettségét. Ha megfelelnek a piaci adottságok, akkor várhatóan az alapján fogjuk kiválasztani nagyjából fél éven-kilenc hónapon belül azt, hogy melyik országba megyünk.

Uniqa sajtótájékoztató, CHERRISK Fotó: Mudra László - Origo

A hagyományos biztosítási szakma egy ilyen lehetőség után miért lehet még izgalmas önnek?

Azért, mert az UNIQA már régen nem egy hagyományos biztosítótársaság. Az elmúlt két évben olyan mértékben átalakítottuk a céget, hogy az nagyon komoly kihívója lehet akár a CHERRISK-nek is. Azoknak az ügyfeleknek, akik igénylik a személyes tanácsadást, igénylik a közvetítőt, az UNIQA egy olyan szolgáltatást tud biztosítani, amelyet senki más a piacon. Igenis a közvetítős értékesítésnek is megvan a maga szerepe. Vannak olyan termékek, amelyek bonyolultak. Ilyen az életbiztosítás, a nyugdíjbiztosítás, amelyekhez igenis kell egy közvetítő, aki leül és elmagyarázza az ügyfélnek, hogy pontosan milyen céllal és hogyan akar megtakarítani. Mindenképpen kell a személyes tanácsadás ahhoz, hogy egy jó biztosítást kössenek végül. Mi az UNIQA-nál mindent megteszünk, annak érdekében, hogy az ügyfelek igényeit minél jobb minőségben kielégítsük. Amit én startupként megélek a CHERRISK-ben, ahhoz hasonló élményeket megélhettem a biztosítóban is. Szerencsére az UNIQA Magyarországra innovációs inkubátorként tekint,.