Itt vannak a Lánchíd-botrány legfontosabb eseményei

Karácsony Gergely, Lánchíd, Tüttő Kata, botrány
Vágólapra másolva!
Bár a felújított Lánchidat lassan fél éve végleg átadták, a legnagyobb botrány még csak most körvonalazódik. Pedig korábban is volt belőlük néhány a projekt kezdete óta, és könnyen lehet, hogy ezek összefüggenek. Ezeket foglalta össze a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Amikor 2021 márciusában, végtelennek tűnő bürokratikus huzavona után aláírták végre a Lánchíd felújításának vállalkozói szerződését, bizonyára kevesen hitték, hogy milyen kiterjedt számlagyárra, a legújabb hírek szerint pedig sikkasztásra derül fény a beruházás nyomán.

Pedig mostanra éppen itt tart Magyarország és benne Budapest talán legismertebb szimbóluma kétségkívül megérdemelt rendbetételének története.

Hogy idáig jutott a projekt, az már-már hihetetlen, de kevésbé tűnik annak, ha hozzátesszük, hogy mire egyáltalán elért kivitelezési szakba a megvalósítás, addigra már számos érthetetlen pontja volt a Lánchíd felújításának.

Következzen egy presztízsberuházás nem mindennapi kronológiája.

Hogyan drágult a Lánchíd felújítása?

Először is fontos látni, hogy a Lánchíd felújítását még a Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat kezdte meg, amikor 2019-et megelőzően tendert írtak ki a rekonstrukcióra. Ahogy akkor, úgy a második, már Karácsony Gergelyék által 2020 őszén jegyzett közbeszerzésen is az A-Híd Zrt. ajánlata nyert.

Második körre azért volt szükség, mert az új városvezetés visszadobta a korábbi tendereztetést, arra hivatkozva, hogy új koncepciót kíván megvalósítani. Ez már első látásra és utólag sem bizonyult helyes döntésnek, ugyanis

a Lánchíd felújítása így végül ötmilliárd forinttal többe kerül.

A Tarlós István-féle közbeszerzésen egy 35 milliárd forintos bekerülés született meg 2019. szeptember 23-án, azonban ez az összeg a híd renoválása mellett tartalmazta a Széchenyi téri villamosalagút és a Váralagút felújítását is.

Az ajánlatban önmagában a Lánchíd bruttó 21,8 milliárd forintos végösszeggel szerepelt.

Ehhez képest a Karácsony Gergelyék által 2020. december 18-én elfogadott pályázatban már bruttó 26,75 milliárdra rúgott a végső számla.

De nemcsak a bruttó, hanem a nettó költségsor összehasonlítása is azt bizonyítja, hogy bő egy év alatt a negyedével emelkedtek a Lánchídra adott árak ugyanattól a cégtől:

Tarlós István idején nettó 15,22 milliárdba került volna a rekonstrukció, Karácsony Gergelynél pedig már nettó 18,8 milliárdba. Ugyanez a 10 százalékos tartalékkerettel együtt nettó 16,75, illetve 20,6 milliárd.

Hogyan zajlott a Lánchíd felújítása?

Vagyis az adófizetők nemcsak pénzügyi veszteséget szenvedtek el, hanem időbelit is. A munka másfél éves csúszással, 2021 márciusában kezdődött meg.

Rögtön zavaró momentum volt, hogy a hazai hídépítési piacon megkerülhetetlen A-Hídnak hatvanszor annyi előleget fizettek ki, mint azt korábban tervezték, a kötbér mértékét viszont lefelezték. A kivitelezés minőségére legalább nem volt panasz, Lázár János építési és közlekedési miniszter legalábbis gratulált a vállalkozónak.

A felújítást mindvégig terhelte az a vita, hogy végül milyen forgalmi rend lesz a Lánchídon. Ez végül eldőlt: a főpolgármester a budapestiek többségi véleményére hivatkozva úgy döntött, hogy nem engedi vissza a hídra az autósokat.

Ezzel egyúttal azt is vállalta, hogy a főváros elesik egy hatmilliárdos állami támogatásól, amelyet a Lánchíd felújításához ígértek meg (bár erről javában tart a vita a főváros és a kormányzat között).

Akárhogy is, két éve december 16-ától szabad az út a Lánchídon a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt. Ez azonban korántsem az egyetlen átadás volt. Tavaly május 26-tól a Lánchíd pesti hídfőjéhez a Széchenyi István tér felől kapcsolódó járdaszakaszt is megnyitották a gyalogosok előtt. Végül aztán 2023. augusztus 4-én ért véget a felújítás, és adták át utoljára a Lánchidat.

Pénzügyi botrány a Lánchíd kivitelezőjénél, az A-Híd Zrt.-nél

Ezzel azonban korántsem került pont a projekt végére. Sőt, úgy tűnik, most veszi csak igazán kezdetét a botrány. A napokban látott napvilágot, hogy két év alatt 1,4 milliárd forint mehetett a Lánchíd kivitelezőjétől, az A-Híd Zrt.-től egy számlagyárügy gyanúsítottjának cégéhez. Vig Mór ügyvédről és a Sunstrike Hungary Kft.-ről van szó.

Ebből 900 millió forintot vettek fel készpénzben

Vig Mór magánszámlájáról, illetve ügyvédi letéti számlájáról. Az ügyhöz (egyelőre) szorosan nem kapcsolódik, de az ő személye azért is érdekes, mert annak a Vig Dávidnak a testvére, aki az Amnesty International Magyarország jogvédő szervezet igazgatója.

Visszatérve a zavaros pénzügyi manőverekre, Vig Mórnál házkutatást tartott a NAV, és büntetőeljárás indult ellene.

Különösen nagy értékre elkövetett költségvetési csalás megalapozott gyanújával fogták el december elején.

Az atv.hu úgy értesült, az adóhatóság egyebek mellett azt vizsgálja, hogy az A-Híd Zrt. számlájáról 2020 novembere és 2022 júliusa között átutaltak-e 1,4 milliárd forintot a Sunstrike Hungary Kft. számlájára, valamint ettől a társaságtól ezt követően továbbutaltak-e 900 millió forintot Vig Mór magánszámlájára, illetve ügyvédi letéti számlájára.

Az utóbbi azért is lenne támadható, mert a jogászt eltiltották a praxisától, méghozzá jogerősen: 2022 januárjában a Kúria, mivel az ügyvéd bűncselekményt követett el. Ha ennek ellenére érkezett be pénz az ügyvédi letéti számlájára, az különösen problémás.

Mi a Lánchíd-botrány legfontosabb kérdése?

Az igazán fontos kérdésre egyelőre még nincs válasz. Ez az, hogy amit látunk, annak van-e köze a főváros által kifizetett közpénzhez.

Vagyis hogy a Lánchíd felújítása mögé rejtve jutott-e el ez a milliárdos összeg egy különös magánszemélyhez, aki ki tudja, mire használta fel az összeget. Ha ez így történt, akkor már nem beszélhetünk szimplán a Lánchíd felújításáról, hanem sokkal inkább egy második Hagyó-ügyről.

Bő tíz éve derült fény arra, hogy az akkori baloldali városvezetés a BKV kárára kötött állítólagosan aránytalanul hátrányos szerződéseket. Ezúttal pedig az állhat elő, hogy a Lánchíd felújításának túlárazása egyáltalán nem volt véletlen - írja a Világgazdaság.