Így segítik vásárlóikat a nehéz időkben is a hazai élelmiszerláncok

nő, bevásárlás
Vágólapra másolva!
A 21. század globalizált gazdaságát mindenütt, így Magyarországon is a piacon lévő vállalatok éles versenye jellemzi. Az elmúlt időszakban bekövetkezett gazdasági változások nyomán azonban a hazai élelmiszer-kereskedelem egészen sajátos fordulatot vett, hazánk boltjai ugyanis némely esetben homlokegyenest eltérő módon szálltak be az árversenybe. Cikkünkben a teljesség igénye nélkül számba vettük hazánk vezető élelmiszerláncait, hogy ki, milyen stratégiával segíti a magyar vásárlókat.
Vágólapra másolva!

Lássuk először a vezető hazai nagykereskedő által nyújtott megoldásokat. Ők látják el a magyar kisboltok és vendéglátóhelyek nagy részét alapanyagokkal, felszereléssel, így közvetve a mindennapi életre is hatással vannak, de vásárlói kártyával egyéni vásárlók is betérhetnek az áruházakba. Árazási stratégiájuk középpontjában az áll, hogy a kulcsfontosságú vásárlóik (vendéglátósok, kereskedők) célja valójában a beszerzés, azaz a raktárak, polcok, éttermi hűtők meghatározott termékekkel való feltöltése, mindezt megfelelő árréssel.

Az áruházláncnál a „Többet olcsóbban" árképzés jellemző: az áruházakban jelentős mennyiségi kedvezménnyel vásárolható termékek száma már több, mint 4500.

Ezeknél a termékeknél az egy darab vásárlására vonatkozó ár azonos a kiskereskedelmi árral, és efölött még két ársávot alakított ki a vállalat: ezeknél a vásárolt mennyiségtől függően csökken az egy darabra vetített ár. A profi vevők így megfelelő árréssel tudják a termékeket továbbértékesíteni.

Az áruházlánc a vásárlói visszajelzések alapján úgy tapasztalta, hogy a profi vevő számára a termékek folyamatos elérhetősége, az ára, valamint az értékesítés során elérhető árrés az, ami igazán érdekes.

Ezt számos, jó ár-érték arányú saját márkás termékkel is biztosítja. A saját márkák nagyszerű alternatívái a márkáknak, ugyanolyan vagy hasonló minőséget kínálnak, kedvezőbb áron. Ez az árelőny termékkategória és méret függvényében eltérő, de általánosságban az árkülönbség a márkához képest akár -5 és -25% között lehet.

(X)

A METRO visszatér a gyökerekhez: ismét elsősorban a vendéglátósokra és a kiskereskedőkre fókuszál. A közelmúltban vezette be „Többet olcsóbban!" programját, melynek keretében már több, mint 4.500 terméket vásárolhatnak meg a vevők mennyiségi kedvezménnyel a METRO 13 áruházában. A régi-új stratégia jegyében folyamatosan megújulnak a nagykereskedő egységei az egész országban.

Hazánk piacvezető kiskereskedelmi áruházláncának üzletpolitikája meglehetősen transzparens, ugyanakkor meglepően egyszerű: a piacvezető kiskereskedelmi áruházlánc dolgozói ugyanis évek óta közismerten azon dolgoznak, hogy vásárlóiknak napi szükségleteiket a legjobb minőségben, ugyanakkor a legkedvezőbb áron legyenek képesek biztosítani. Árképzésük és üzletpolitikájuk középpontjában a vásárló áll, hiszen a vállalatóriás közismerten a vevőközpontúság és a vevők elégedettsége mentén képezi sikere alapjait.

Az elmúlt időszakban bekövetkezett gazdasági változások nyomán azonban a hazai élelmiszer-kereskedelem egészen sajátos fordulatot vett, hazánk boltjai ugyanis némely esetben homlokegyenest eltérő módon szálltak be az árversenybe. Forrás: Shutterstock

Egy másik lánc – aki közleményük szerint a diszkont filozófia megalkotói – kiváló minőségű élelmiszereket kíván biztosítani vásárlói számára, s teszi mindezt a lehető legkedvezőbb áron, ugyanis elkötelezettek a magyar fogyasztók minőségi termékekkel történő kiszolgálása és az alacsony árak iránt, így szintén valódi segítséget nyújtanak a magyar családok számára a hétköznapok során.

A két – meglehetősen hasonló – stratégiával szembemenni látszik hazánk egy másik kiemelkedő vállalatóriása, akik szerint üzleteikben a tudatos tervezéssel és előrelátással komoly kedvezmények vehetők igénybe, ezek révén pedig jelentős összegeket spórolhatnak a vásárlók.

Közleményük szerint a vásárlókat minden héten akár 1600 sárga árcímkés termék várja áruházaikban, amelyek ráadásul előre nyomon követhetők, így előre kiválaszthatók a leginkább megfelelő árucikkek, és eszerint tervezhető akár a heti menü is. Bizonyos termékeit a tavalyi árnál is kedvezőbben biztosítja az üzletlánc, ezeket külön pecséttel jelölik, hétvégente pedig extra kedvezmények várják az üzletekben a vásárlókat.

Abban nincs vita, hogy drágák az élelmiszerek, de minden üzletlánc másképp csökkenti az árakat. Forrás: Shutterstock

Ahogy a vg.hu is megállapította a közelmúltban, a piac több szereplőjével szemben akad, aki tartja magát ahhoz, hogy nem alkalmaz direkt árcsökkentést, hanem exkluzív vásárlási kedvezményekre építi stratégiáját, azt állítva, hogy ezzel a fogyasztók optimalizálni tudják háztartási kiadásaikat. A hazánkban is népszerű hipermarket ily módon nem egyetlen termék árát csökkenti, hanem a bevásárlókosár teljes tartalmára ügyel, az árgarancia stratégiáját pedig oly módon alkalmazza, hogy üzleteikben és online is árgarancia felirattal jelöli azokat a termékeket, amelyeknek az árát tartósan alacsonyan tartják (ezt minden héten ellenőrzik) és vállalják, hogy ha valahol valaki olcsóbban vásárolta meg a náluk is fellelhető termékeket, akkor a különbözetet megtérítik.

Azt láthatjuk, hogy míg a legtöbb áruházlánc a termékek akciós árképzésével kíván segíteni a magyarságon, ezzel szemben a vezető hazai nagykereskedő a „többet olcsóbban" és a „tartósan alacsony ár" stratégiáira épít, mely win-win megoldást jelenthet a piac minden szereplőjének.

A cikk a METRO Kereskedelmi Kft. támogatásával készült.