Ezt vallotta kihallgatásán a Viking kapitánya

Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya, Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épülete, 2019. július 31.
Hableány, katasztrófa, baleset, Budapest
Budapest, 2019. július 31. A május 29-ei dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntő bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján 2019. július 31-én. Segítségnyújtás elmulasztása miatt is gyanúsítottként hallgatták ki, és július 29-én őrizetbe is vették a hajóskapitányt. MTI/Mónus Márton
Vágólapra másolva!
A Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya csak azzal foglalkozott az egész országot megrázó baleset pillanataiban, hogy a hajó átférjen a Margit híd alatt, de fogalma sem volt róla, hogy milyen hajók vannak körülötte. Így gyűrte maga alá a 40 tonnás kis sétahajót. Ez derül ki a jelenleg letartóztatásban lévő Jurij C. vallomásából, amelynek a Ripost megszerezte a részleteit.
Vágólapra másolva!

Az ukrán hajóskapitány, Jurij C. ügyvédje, Tóth M. Gábor azt mondta a Ripostnak, hogy a férfi nem érzi magát felelősnek a tragédiáért. Jurij C. az ügyvéd állítása szerint minden felmerülő kérdésre válaszolt a nyomozóknak és vallomását még akkor is fenntartotta, amikor gyanúsított lett. Azt azonban nem részletezte, hogy pontosan mit hozott fel a védelmére, nem fejtette ki bővebben. A lap felkeresett egy hajózási szakértőt, akinek véleménye alapján megtudható, hogy mit mondhatott a kapitány.

A nautikai jelentésből kiderül például, hogy bár a műszerek jól működtek és jeleztek is, az ukrán kapitánynak fogalma sem volt róla, hogy hol van a Hableány.

- írják a jelentésben.

A kapitány ezt így írja le a vallomásában:

„ A balesetben érintett hajót egy darabig láttam. Jobb oldalról előzött minket. A kis hajó 5-6 méterre volt tőlünk. Ez nagyon közeli távolság. A kishajót a fentiek után nem figyeltem, ekkor láttam utoljára a hajót. Ezt követően nem figyeltem, mert a hidat figyeltem, hogy rendben átmenjünk alatta."

Budapest, 2019. július 31. A május 29-ei dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntő bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján 2019. július 31-én. Segítségnyújtás elmulasztása miatt is gyanúsítottként hallgatták ki, és július 29-én őrizetbe is vették a hajóskapitányt Forrás: MTI/Mónus Márton

Nem ez volt az első balesete a Viking cégnek a Margit hídnál

A Margit híd a nehezen hajózható hidak közé tartozik, két hajó csak szűkösen fér át egyszerre a pillér alatt.

Sőt, a Viking cégnek korábban volt már egy balesete 2016-ban, amikor is a Viking Freya nem tudta időben leereszteni a kormányállását, és egy vasúti hídnak ütközött, és a szolgálatban lévő magyar kapitány és matróz, K. István és H. Ferenc szörnyethalt

A Hableány kiemelése, 2019.06.11. Fotó: Polyák Attila - Origo

A Ripost által megszerzett nautikai jelentésből pedig más is kiderült.

„A Viking Sigyn tevékenysége ellentétes a Hajózási Szabályzattal és a jó szakmai gyakorlattal is, mert mindent figyelmen kívül hagyva ráutazott a Hableány motorosra úgy, mintha a térségben rajta kívül nem is tartózkodott volna hajó"

– írják a dokumentumban, ahogy az is, hogy az ukrán kapitány hazudott a rendőröknek.

A szakértői jelentés szerint a Hableány még korábban, a Parlamentnél előzte meg a Viking Sigynt, bal oldalról. A Margit híd közelében a Hableány már lassabb volt, a Viking pedig gyorsított, így akkor már a Viking előzte a kisebb hajót.

De az ukrán kapitány erről az előzésről nem értesítette a Hableány kapitányát, sőt, a jelentés szerint az adott helyzetben nem volt biztonságosan kivitelezhető, tehát bele se kellett volna kezdeni, csakis a Margit híd elhagyása után.

A szakértői jelentés szerint „kérdés, hogy miért nem észlelte a Viking kapitánya a két hajó közti távolság vészes csökkenését az utolérés több mint 3 perce alatt, majd a Hableány elsüllyedéséig eltelt további 2 és fél perc alatt az egymás mellett haladást és az érintkezést".

Mindezek után a mentésben sem vett részt a szállodahajó kapitánya. A Viking Sigyn két magyar matróza kezdte meg a mentést, de nem a kapitány utasítására. És bár erről is tudott Jurij C., valamiért mégsem jelezte a többi hajónak, vagy a NAVINFO-nak a végzetes balesetet.

„A térségben tartózkodó hajók nem tudtak az eseményről semmit. A mentés a fentiek miatt indult nehezen. A Viking Sigyn személyzete öntevékenyen és nagyon helyesen megkezdte a mentést, míg a hajó vezetője „nem értette, hogy mi történt" – írta a szakértő.

A szállodahajó testvérhajója, a Viking Idun kapitánya is hatalmas hibát követett el, hiszen ahogy elhangzott az "ember a vízben" riasztás, félre kellett volna húzódnia a nagy hajónak és riadót elrendelnie, de ezt nem tette meg.