Az ellenőrzés kizárólag a 2016. júliusi jogszabályi változás előtti időszakot érintette. A közszolgáltatás a társadalom széles rétege számára élet- és vagyonvédelmi szempontból kiemelkedő jelentőségű, ezért az ellenőrzéséhez is kiemelt közérdek fűződik - olvasható a közleményben.
Előzetesen hangsúlyozzák, hogy a terület jogszabályi környezete az elmúlt években többször és jelentősen megváltozott; így
2016 júliusától 17 megye kéményseprő-ipari közszolgáltatása az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság feladatkörébe került.
Ezt az időszakot azonban az ellenőrzés már nem érintette.
A tájékoztatás szerint az ellenőrzés megállapította, hogy a
feladatellátásért felelős önkormányzatok a vonatkozó rendeleteket megfelelően alkották meg, a közszolgáltatási díjak felülvizsgálata szabályszerűen történt.
A közszolgáltatási szerződéseket szabályszerűen kötötték meg.
A katasztrófavédelmi igazgatóságok összességében ugyancsak megfelelően vezették a közszolgáltatók nyilvántartását. A hatósági ellenőrzéseket többségében az előírt gyakorisággal elvégezték és szabálysértés esetén a jogszabálynak megfelelően jártak el.
Viszont az ÁSZ feltárta, hogy a megbízott közszolgáltató cégek az ellenőrzési és tisztítási feladatokat, a megrendelt felülvizsgálatokat hiányosan és nem szabályszerűen végezték.
A társaságok több esetben hiányosan, vagy egyáltalán nem értesítették a lakosságot a kémények kötelező ellenőrzéséről.
Továbbá a kötelező ellenőrzés meghiúsulásakor a jogszabály előírásai ellenére, több esetben nem értesítették a tűzvédelmi hatóságot.
Ugyanakkor megfelelően vezették az előírt nyilvántartásokat, illetve teljesítették adatszolgáltatásokat, és a közszolgáltatással kapcsolatban kiszámlázott összegek is megfeleltek a hatályos díjszabásnak - sorolják.
Az ÁSZ az érintett lakosság tapasztalatait vizsgálva, kérdőíves felmérést készített az ellenőrzött időszakról. A legalább egy kéménnyel rendelkező, állandó használatú ingatlanok tekintetében reprezentatív, összesen 592 válaszadó részvételével készített felmérés kimutatta, hogy 2015-ben hét százalékban elmaradt, további négy százalékban vélhetően elmaradt a kötelező kéményellenőrzés, így a közszolgáltatás legfőbb célja -
az emberi élet- és vagyon biztonságának szavatolása - nem valósult meg teljes körűen.
Ennek ellenére a lakosság összességében elégedett volt a szolgáltatás színvonalával - tartalmazza a jelentésről kiadott közlemény.