BKV-ruhabotrány: ingyen cserélik a 3200 silány inget

több százezres dolgozói jutalom az állami cégeknél, kifizetések, prémium, BKV
Vágólapra másolva!
Újabb fordulat a BKV-s ruhabotrányban: kiderült, hogy a fővárosi közlekedési cégnek tényleg rosszabb minőségű és más anyag-összetételű formaruhákat szállított az állami tulajdonú gyártó, mint amit az 1,58 milliárd forintos megrendelésről szóló szerződésben vállalt. Ám nem ők, hanem az alapanyagot gyártó külföldi cég hibázott. A 3200 darab hibás inget újra legyártják - ingyen.
Vágólapra másolva!

Fordulattal zárul a BKV-ruhabotrány: miután azt a közlekedési cég belső vizsgálata is megállapította, a gyártó elismerte a hibát, és ingyen kicseréli a nem megfelelő minőségű ruhadarabokat.

Silány darabok 1,5 milliárdért

Bebizonyosodott, hogy a tavaly leszállítani kezdett új BKV-s formaruhák egy része nem felel meg az előírt minőségi kritériumoknak, ezért most a fővárosi közlekedési cég több ezer dolgozójának ingyen kicserélik a már átadott, de a vállaltnál silányabb minőségű ingeket - tudta meg az Origo.

Tavaly decemberben derült ki, hogy

valami nem stimmel a 1,58 milliárd forintért megrendelt, egyedi gyártású női és férfi felsőruházati termékekkel,

amelyeket az állami tulajdonú - többségében megváltozott munkaképességű dolgozókat foglalkoztató - Kézmű Nonprofit Kft. szállít a BKV-nak.

Inget, nadrágot és dzsekit vizsgáltattak be az érdekvédők Forrás: Facebook

Az új ruhákra érkezett dolgozói panaszokat megelégelve ugyanis októberben a BKV egyik érdekképviselete, a Közlekedési Alkalmazottak Polgári Szakszervezete független szakértői vizsgálatot kért. A vizsgálattal megbízott TÜV minőségellenőrző cég jelentése lesújtó volt.

A laboratórium

jelentős eltéréseket talált az ingek, nadrágok és kabátok bevarrt címkéjén feltüntetett anyagösszetétel és a ruhadarabok valódi összetétele között.

Az érdekképviselet Facebook-oldalára feltöltött vizsgálati eredmény szerint nemcsak a ruhák anyaga nem felelt meg a címkéjükön feltüntetettnek, de alig szellőznek, ráadásul - műszálas anyaguk miatt - hajlamosak az elektromos kisülésre is.

Leállították a ruhák átvételét

Mint arról az Origo beszámolt, a szakértői jelentés ismeretében december 14-től a BKV leállította a formaruhák átvételét a beszállítótól - erről a közlekedési cég munkáltatói és munkavállalói oldalát is tömörítő állandó munkaruha-bizottság döntött.

Belső vizsgálatot indított a BKV a ruhabotrány miatt Forrás: MTI/Bruzák Noémi

A BKV akkor az Origóval azt közölte, hogy a formaruhákra vonatkozó ÉMI-TÜV szakértői vélemény alapján belső vizsgálatot is indított. Ha a formaruhák nem felelnek meg a szerződésben előírtaknak, a társaság

élni fog minden olyan szankcióval, melyre a megkötött szerződés lehetőséget ad".

Semmi baj, a címke rossz

Az átvétel leállításának hírére a BKV formaruháit gyártó cég visszautasította "a társaságot rossz színben feltüntető állításokat", és jelezte: a felmerült aggályok alaptalanok, mert

termékeik megfelelnek mind a tenderkiírásnak, mind pedig a minőségre vonatkozó előírásoknak.

Való igaz, hogy a gyártás első szériájában

- közölte akkor az Origóval a Kézmű Nonprofit Kft., amely kitartott amellett, hogy a ruhák anyagösszetétele amúgy megfelel a tenderkiírásának. Közölték azt is, hogy a formaruha-kiszolgálással a BKV-dolgozók több mint 90 százaléka elégedett, így "alapvetően hangulatkeltésről van szó".

A nadrágra is volt magyarázat

A Kézmű Kft. emlékeztetett arra, hogy termékeik "komoly referenciával rendelkező, neves gyártók alapanyagaiból készülnek". Állításuk szerint a nadrág szövetéhez például

az elérhető legmagasabb minőségű Lycra T400-s DuPont szabadalom alapján készült elasztán alapanyagot használják,

ami "formatartást és magas komfortérzetet" eredményez.

Mivel ez kétkomponensű polimer, a szakértő által alkalmazott hagyományos laboratóriumi vizsgálattal nem határozható meg az elasztántartalom - reagáltak a szakszervezet által rendelt vizsgálat megállapítására, miszerint

A Kézmű Kft. reagált az ÉMI-TÜV vizsgálat azon megállapítására is, miszerint a nadrág anyaga "nem engedi a bőrt szellőzni". A gyártó szerint

akik mediterrán éghajlaton is gond nélkül használják a ruhákat".

Egy nyitott kérdés: az ing

Az ingekre vonatkozó aggályokat azonban decemberben nem tudta eloszlatni a szállító. Később, amikor januárban érdeklődtünk a cégnél, Becker György vezérigazgató - megerősítve, hogy a BKV nem vesz át egyelőre konfekciót - jelezte, hogy a BKV- s vizsgálat szakértő bevonásával zajlik, így

Időközben az Origo arról értesült, hogy a leszállított ingek esetében a decemberben sokat idézett TÜV-anyag alapján mért összetételadatok nemcsak a címkén feltüntetetteknek nem feleltek meg, hanem a szerződésben vállaltaknak sem.

A BKV és a Közmű Nonprofit Kft. közötti, 1,58 milliárd forintos szerződés Forrás: Origo

Az ingnél ugyanis a pamutarány 58,6 százalék volt a szerződésben vállalt 75-85 százalékkal szemben, míg a poliészter 41,4 volt a vállalt 25-35 százalékkal szemben.

Kiderült, tényleg gond van

Időközben lezárult a BKV belső vizsgálata, és ez megerősítette, hogy az ingek egy része valóban nem volt megfelelő minőségű. A BKV az Origo kérdésére közölte, hogy az ingeket és a blúzokat egy akkreditált, összetétel-vizsgálatokat végző laboratóriumban bevizsgáltatták.

Ebből kiderült, "a formaruhák nagyrészt megfelelnek a műszaki leírásban foglaltaknak, ám a gyártás, illetve kiszolgálás kezdetén

A BKV szerint végül a Kézmű Kft. vállalta, hogy minden érintett munkavállaló részére annyi darab új inget, illetve blúzt biztosít, amennyit az eltérő alapanyag-összetételű termékekből kiadott nekik.

3200 inget cserélnek ki

Ezt megerősítve a Kézmű Kft. vezérigazgatója, Becker György az Origo kérdésére közölte: "megállapodtunk a BKV-val, miután kiderült, hogy a ruhadarabok egy részénél - a teljes mennyiség kevesebb mint 10 százalékánál - valóban hibás összetételű alapanyagot használtak a gyártásnál.

Vállalták, hogy ingyen, a szerződésben foglalt jótállási kötelezettségnek megfelelően újra legyártják a BKV-nak a hibás szállítmányt, mintegy 3200 inget. Az is kiderült, hogy

az adatlapon feltüntetett adatoktól eltérő összetételűt" - magyarázta Becker.

Ez a cégvezető szerint a beszállítót és a Kézmű Kft.-t is meglepte, de

az alapanyaggyártó elismerte a hibát, így az újragyártás költségét is ő állja.

A hibás teljesítés csak az első, 2015 tavaszán szállított szériára vonatkozik, azóta minőségi kifogás nem érkezett - tette hozzá.

Tanulva az esetből, a Kézmű azóta minden szállítmány alapanyagot ellenőriz és bevizsgál, valamint megszigorították a minőségbiztosítási rendszerüket is - közölte a cégvezető. A Kézmű nyerte egyébként - konzorciumban - a MÁV Zrt. egyenruhatenderét is, de ott nem érkezett kifogás.

1980, 2009, 2012, 2015

Az utóbbi évtizedben a mostani a harmadik ruhacsere a közösségi közlekedésben dolgozóknál, előtte viszont utoljára a nyolcvanas évek elején történt arculatváltás a formaruháknál. A 2009-es újításkor a 7700 dolgozó részére a Makány Márta által tervezett ruhákat az EMEF (Első Magyar Egyen- és Formaruha Divatáru Gyártó Kereskedelmi Holding) Zrt. gyártotta le.

A Makány Márta divattervező (jobbra) által tervezett új munkaruhák a 2009-es újításkor Fotó: Origo

A ma már felszámolás alatt álló, a jelenlegi Mazsihisz-elnök, Heisler András résztulajdonában álló EMEF Zrt. a dolgozói panaszok nyomán akkor elismerte, hogy hibázott a gyártásnál, és

vállalta, hogy a nem megfelelő minőségű ruhákat újra legyártják.

Akkor is kiderült, hogy

a cipzárak rozsdásodtak, a textil pedig mosás után összement.

Három évvel később, 2012-ben már csak a BKV-tól az újonnan létrehozott Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-hez kerülő, illetve ott dolgozó alkalmazottak kaptak új ruhát: a jegyellenőrök, pénztárosok, forgalomirányításban dolgozók. A BKK-sok új ruháját a "Gombold újra! Divat a magyar" pályázat fiatal iparművész különdíjasa tervezte.