Tarlós: Nem veszélyes a 3-as metró

Embert gázolt a metró Budapesten
Vágólapra másolva!
Bár rossz állapotban van a 3-as metró, elhasználódott az eszközpark, a vonal ettől még nem balesetveszélyes - mondta a főpolgármester a Budapestinfón. Tarlós István jelezte: ha balesetveszély állna elő, akkor a BKV vezetése, vagy ő biztosan leállítaná a forgalmat.
Vágólapra másolva!

Nem balesetveszélyes a 3-as metró, ha az lenne, azonnal leállítanák - mondta Tarlós István. a főpolgármester a Budapestinfón közölte: jelentést kért a metró állapotáról, és a BKV azt közölte, az eszközpark nagymértékben elhasználódott, de a vonal nem veszélyes.

Nincs formában a metró

A biztonságos közlekedés ugyan jelenleg fenntartható, de a BKV vezetése is elismeri, hogy az elhasználódás miatt "ma már a leggondosabb karbantartással sem megelőzhető meghibásodások jelennek meg" a vonalon.

Ha kell, leállíttatja a 3-as metrót - ígéri Tarlós István főpolgármester Forrás: MTI/Soós Lajos

Tarlós István kijelentette: a BKV és a városvezetés tisztában van az üzemeltetői felelősségével,

balesetveszély esetén a BKV vezetése azonnal leállítaná a metrót.

Ha pedig ezt nem tennék meg, akkor ő adna utasítást erre.

Sehol sem süllyed a metró alagútja - mondta a főpolgármester utalva arra, hogy a kérdésben "szakmailag rendkívül primitív" hírek jelentek meg, a lakosságot pedig nem szabad rémisztgetni. Megjegyezte, hogy a metró felszíni szakaszán, a Kőér utcánál a pálya a sok eső miatt felázott.

Sínen a szerelvények felújítása

A főpolgármester közölte, hogy a metrószerelvények felújítása megkezdődött. Mint arról az Origo beszámolt, a BKV július 8-án eredményt hirdetett a metrókocsi-tenderen. Úgy döntöttek, hogy

az orosz Metrowagonmash újíthatja fel a 3-as metró járműparkját 220 millió euróért, vagyis 69 milliárd forintért.

Ez több, mint amennyi hitel felvételét engedélyezte a fővárosnak az állam, így Budapestnek még 9-10 milliárdot kell előteremtenie. A felújítás után a 37 metrószerelvény további 25 évig használható.

Az orosz Metrowagonmash egyik felújított szerelvénye - nem biztos, hogy a mienk ilyen lesz Forrás: metrowagonmash.ru

Mint arról az Origo is beszámolt, jövő áprilisig kell leszállítania az orosz Metrovagonmasnak a felújított szerelvények prototípusát, három év múlva megújul a 3-as metró összes szerelvénye. A BKV akár másfél milliárd forintnyi kötbért is kérhet az oroszoktól, ha nem teljesítik a határidőket.

15 milliárdba kerül a buszpótlás

A kormány időközben megerősítette, hogy 125 milliárd forintot ad a metró infrastruktúrájának felújítására - hangzott el a Budapestinfón. Tarlós István elmondta, hogy

a felújítás idején mintegy 150 busszal kellene pótolni a kieső metrószakaszokat, ami 15 milliárd forintba kerülne.

A főpolgármester jelezte: ezt a pénzt a főváros mindenképpen biztosítja, akár saját tartalékai árán is.

A metró infrastruktúrájának felújítására 125 milliárd forintot biztosít a kormány Fotó: Origo

A felszínen is szükség lesz átépítésekre, lezárásokra, csomópontok átalakítására, így Tarlós utasítást adott, hogy ezekre a kivitelezői és a tervezői megbízásokat azonnal adják ki. Kitért rá, hogy - okulva a 4-es metró felújításából - szükség lesz generálkivitelezők megbízására is. Jelenleg nincs ok rá, hogy a 2018 végi átadási határidőn módosítsunk - tette hozzá a főpolgármester.

Különbség, extrákkal

Ahogy arról az Origo is írt, már-már neki is kezdett az orosz Metrowagonmash járműgyártó cég a 3-as metrón közlekedő metrókocsik felújításának, de

még mindig téma, vajon miért ezt a megoldást választották új járművek vásárlása helyett.

Fontos tényező az ár: a régieket korszerűsíteni olcsóbb. Ez persze kompromisszumokkal is jár: a szerződés szerint a felújítás utáni garantált élettartam 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.

Egy, a 3-as metró vonalán kiégett metrókocsi 2011-ben Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A korszerűsítés 69 milliárdos költségével szemben a főváros és a BKV saját korábbi becslése szerint

mintegy 90 milliárd forintba került volna az, ha teljesen új járműveket vásárolnak.

A 2-es és a 4-es metróvonalra 170 új kocsit gyártó francia Alstom cégnek összesen 65 milliárd forintot fizetett a főváros. Ha ezt az összeget felszorozzuk a 3-as vonal 222 kocsijára, az is csak 85 milliárdos összeg.

A kormány döntött a felújításról

A fővárosnak amúgy nem is 69 milliárdba, hanem 84 milliárd forint körüli összegbe kerül az egész felújítás.

Saját forrás híján ugyanis Budapest euróalapú devizahitelt volt kénytelen felvenni a felújításra.

A hitelkonstrukció kamata is jelentős tétel: a 15 éves futamidő alatt ez plusz 15 milliárd forint, ráadásul az esetleges árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.

Lázár János miniszterrel keveredett vitába korábban Tarlós a metrókocsik felújítása miatt Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Mikor vita bontakozott ki a kormány és a főváros között, hogy az új kocsik beszerzése helyett miért döntöttek a használtak felújítása mellett, kiderült, hogy

a kormányzati nyilatkozatokkal szemben a felújítás nem a főváros, hanem a kormány döntése volt.

A főpolgármester hiába érvelt a Lázár Jánosnak küldött korábbi levelében az új jármávek mellett, a hitelgaranciát nyújtó kormány ezt nem engedte.