Tavaszra elkészül a felújított 3-as metró prototípusa

metrófelújítás, 3-as metró, felújítás
Vágólapra másolva!
Jövő áprilisig kell leszállítania az orosz Metrovagonmasnak a felújított szerelvények prototípusát, három év múlva megújul a 3-as metró összes szerelvénye. A BKK a műszaki leírásban részletesen megfogalmazta, hogy mit vár a cégtől, és akár másfél milliárd forintnyi kötbért is kérhet az oroszoktól, ha nem teljesítik a határidőket.
Vágólapra másolva!

Legkésőbb jövő áprilisban kell leszállítania a Metrovagonmasnak a 3-as metróvonal felújított szerelvényeinek prototípusát – derül ki a nyilvánosságra hozott rekonstrukciós szerződés ütemtervéből. Ha az orosz cég nem teljesíti a határidőt, akkor másfél milliárd forintot kell fizetnie kötbérként a BKV-nak.

A vonalon most futó szerelvények többségének átlagéletkora több mint 30 év Forrás: Origo

A prototípus leszállítása után több mint hét hónapja lesz a Metrovagonmasnak, hogy megszerezze a típusengedélyt. Ha ez megvan, akkor egy héten belül elkezdik a többi szerelvény felújítását is, a BKV kettesével adja majd át ezeket az orosz cégnek.

A 37 szerelvény közel három év alatt fog megújulni.

Ezer utas

A szerződés mellékleteként csatolt több mint 110 oldalas műszaki leírásból az is kiderül, hogy a szerelvényeken a felújítás után minimum 960 ember utazhat, a férőhelyek 20 százalékának ülőhelynek kell lennie.

Ez valamivel kevesebb, mint a mostani férőhelyek száma,

a BKV honlapja szerint ugyanis a vonalon jelenleg futó metrótípusokon 1068-an, illetve 1140-en férnek el.

A kerekesszékesek is kapnak helyet

Persze a melléklet minimális kapacitást ír elő, tehát elvileg több férőhely is lehet a szerelvényekben. Ha viszont abból indulunk ki, hogy alapvetően marad a kocsik elrendezése, vagyis ugyanott lesznek az ülések, mint most, akkor alighanem némileg csökkenő férőhelyszámmal lehet kalkulálni.

Ennek oka, hogy az átalakítással helyet fognak biztosítani a kerekesszékeseknek is.

A kerekesszékesek, illetve a babakocsisok számára a 6 kocsis szerelvény minden közbenső kocsijában kialakítanak majd egy-egy (tehát összesen négy) helyet rögzítési lehetőséggel és lehajtható ülésekkel.

A BKV azt is előírta, hogy ahol csak lehet,

vandálbiztos megoldásokat kell alkalmazni,

és úgy kell a kocsik belsejét kialakítani, hogy

könnyen lehessen géppel takarítani.

Meleg tapintású kapaszkodók és biztonsági üvegek

Az ajtókat is kicserélik majd, ezek a felújítás után szelektíven (külön-külön) nyithatók lesznek. Az ablakokba szilánkmentesen törő biztonsági üvegek kerülnek, ezeknek a felső része lesz nyitható.

A billenőablakokat azonban tiltja a műszaki leírás, csak tolóablakok lehetnek a felújított szerelvényeken.

A kocsik közötti ajtókat úgy kell kialakítani, hogy ezeket veszély esetén a vezető, illetve az utasok is ki tudják nyitni.

A 3-as metró első, Deák tér és Nagyvárad tér közötti szakaszát 1976. december 31-én adták át Forrás: MTI/Bara István

Az ülések előtt-fölött vízszintes kapaszkodórudak lesznek, ahogy a mostani szerelvényeken is. A BKV azt is előírta, hogy ezeknek

meleg tapintásúnak és könnyen tisztíthatónak kell lenniük, és színben meg kell különböztetni őket a többi alkatrésztől.

Klímaberendezés csak a vezetőfülkében lesz, az utastérben a plafonra szerelt ventilátorokkal oldják meg a szellőztetést. A szerelvényeken kamerák is lesznek, a vezetők ezeken keresztül láthatják majd az utasteret, a felvételek pedig visszakereshetők lesznek.

A rekonstrukció során új utastájékoztatási rendszert építenek be, és csökken majd a zajszint az utastérben. A felújítás 25 évvel hosszabbítja meg a szerelvények élettartamát.

Még nem tudjuk, hogy fog kinézni

Hogy pontosan hogyan fognak kinézni a felújított járművek, az a BKV korábbi válasza szerint majd csak a tervezést követően fog kiderülni. A Metrovagonmas oldalán látható egy 81-717.6 típusszámú szerelvény, ez azonban, úgy tudjuk, nem egy felújított, hanem egy újonnan gyártott jármű.

A Metrovagonmas oldalán látható 81-717.6 típusszámú szerelvény Forrás: metrowagonmash.ru

A 3-as vonalon futó szerelvények közül a legtöbb, 185 darab valóban 81-717/714-es típus, a képen látható, modernnek tűnő jármű nyilván ennek a mai utóda.

Az előbbi típus mellett még 27 darab Ev3 típusú kocsit is felújítanak, ezek átlagéletkora már több mint 37 év.