A sümegi Rolls-Royce olaj a Jobbik tüzére

Sümeg cöf
Vágólapra másolva!
Örülnek a CÖF-nél, hogy nem Ferrarin, hanem Rolls-Royce-on vonult be néhány szimpatizáns a hétfői, Sümegen tartott nagygyűlésre, amelyen körülbelül kétszázan vettek részt. De elméletük szerint az is lehet, hogy provokátorok akarták lejáratni a brit luxusautóval a szervezetet. Az ügyben nyilatkozatháború tört ki, melyben még Apró Piroska neve is előkerült.
Vágólapra másolva!

Kétségtelen tény, hogy kevés autó képviseli annyira a konzervatív polgári értékrendet, mint egy Rolls-Royce – legalábbis nem reprezentatív felmérésünk szerint. Hétfőn egy ilyen autó is megjelent a CÖF (Civil Összefogás Fórum) Sümegen tartott civil zarándoklatán és nagygyűlésén, ahol azért kampányoltak, hogy az április 12-ei tapolcai időközi választást megnyerje a Fidesz-KDNP. A luxusautós bevonulásról megkérdeztük a CÖF-öt, de sem ifj. Lomnici Zoltán szóvivő, sem a szervezet vezetője, Csizmadia László nem kívánt nyilatkozni az ügyben.

Nyilván volt drágább kocsi is

Információink szerint a szervezetnél elhangzott, „örülhetünk annak, hogy legalább nem Ferrarikkal és Aston Martinokkal érkeztek a szimpatinzánsok, holott néhányan nyilván megtehették volna”. Egy aktivista szerint a megmozduláson nyilván volt drágább kocsi is, mint az OT-s rendszámú, tehát veterán minősítésű Rolls-Royce Silver Shadow.

Stílusos antré Fotó: Tóth Tibor - Magyar Nemzet

Ezeket az autókat 1965-1980-ig gyártották, máig ez a legnagyobb darabszámban készített Rolls, ebből is van a legtöbb eladó veterán. A nagy szám persze a korabeli Mercedesekhez, vagy akár Jaguarokhoz képest is relatív. Nem megvenni drága igazán, hanem fenntartani, javíttatni.

Jobbkormányos provokátorok? Fotó: Tóth Tibor - Magyar Nemzet

Itthon a legolcsóbb 4 millió forintba kerül belőle, ennyiért több eladó is van (sok jobbkormányos), a legdrágább példány ára 6,5 millió Ft.

Provokáció történhetett

Ehhez képest az a német luxusterepjáró, amivel például Csizmadia CÖF-elnök érkezett a sümegi Kegytemplomhoz, legalább kétszer ennyibe kerül, induló áron. Azt nem tudjuk, hogy a kocsi az ő tulajdonában van-e.

Előtérben Csizmadia László, jobbra hátul az autó, amivel érkezett Fotó: Polyák Attila - Origo

A CÖF-nél hangsúlyozták, ők egy nyitott szervezet, bárki csatlakozhat hozzájuk, azt viszont nem mondhatják meg a szimpatizánsoknak, hogy milyen autóval érkezhetnek egy-egy megmozdulásra. Személyes tapasztalatunk szerint a CÖF-ösök kedvelik a német márkájú autókat. Egy társaság például Opel Astra TwinTop kabrióval érkezett, ennek a kocsinak az értéke – már nem gyártják – 2-3 millió forint, új korában pedig 7-9 millió forint lehetett.

Egy ilyen autó is begördült a nagygyűlésre

Mint megtudtuk, a CÖF-nél úgy gondolják, hétfőn Sümegen akár provokáció is történhetett: el tudják képzelni, hogy valakik kibéreltek egy Rolls-Royce-t, fellobogózták a CÖF zászlójával, majd azzal mentek el a nagygyűlésre, hogy így rontsák a szervezet hitelét.

Beszédes, cinikus, pökhendi

Információink szerint azért a hallgatás az ügyről a CÖF-nél, mert attól tartanak, hogy minden szó olaj lehet a Jobbik tüzére. Mirkóczki Ádám, a Jobbik szóvivője keddi sajtótájékoztatóján beszédesnek, cinikusnak és pökhendinek nevezte a CÖF hétfői, Sümegre szervezett luxusautós „civil zarándoklatát”. A jobbikos politikus szerint a magyar választópolgárok „teljes hülyének nézése”, amikor a „keményen dolgozó kisemberekért luxusautókkal érkeznek és bizonygatják, hogy ők az igazi érdekvédők”.

A DK közleményt adott ki a rolls-os bevonulásról. Szerintük „jól fizető foglalkozás Orbán körül lebzselni, ha luxusautókon érkezett emberek beszélhetnek a keményen dolgozókról, persze mindvégig a keményen hazudozó gazemberek védelmében.” Úgy vélik, Csizmadia László, aki egyben az állami civil támogatásokról rendelkező Nemzeti Együttműködési Alap vezetője is, nem rendelkezik túl sok társadalmi szolidaritással, ha az adófizetők pénzéből fenntartott és általa vezetett álcivil szervezet Rolls-Royce-szal és kabrióval érkezik egy kampányrendezvényre.

Négyszáz ember két autóban

A CÖF-elnök ugyanakkor persze nem hibáztatható emiatt – írják -, hiszen csak főnökei urizálását utánozva beszélt az általa soha meg nem tapasztalt kemény munkáról a négymillió szegény országában.

Előzőekre válaszul a CÖF is kiadott egy közleményt, amelyben azt írják, a Jobbik és a DK „bölcseletük szerint a Sümegre érkező és a hozzájuk helyben csatlakozó polgárok, közel 400 ember, egy oldtimerben és egy kabrióban érkezett. Nem említik, hogy még befutott 70 autó. Mi viszont tudjuk, hogy a téren jelen lévő összes autót Gyurcsány Ferenc, cégének egy éves osztalékából egyszerre, még ott helyben megvásárolhatta volna. Mint fogalmaznak, „mellékkörülménynek minősül, hogy Gyurcsány aranytojást tojó cégének privatizálásához anyósa, Apró Piroska közreműködésével kapta a banki hitelt.”

Mit jelent a veteránminősítés?

Az általános tévhittel ellentétben attól még, hogy öreg, nem kaphat minden autó OT-rendszámot, annak ugyanis egy szigorú minősítés az előfeltétele. Ezt a muzeális átvizsgálást a MAVAMSZ (Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség) végzi az ország meghatározott vizsgaállomásain, előre meghatározott időpontokban, de ugyanennél a szervezetnél nemzetközi FIVA-minősítésre is lehet jelentkezni. Bármelyiket is választja a tulajdonos, alapfeltétel, hogy a jármű 30 évnél idősebb, eredeti és jó állapotú legyen, az esetleges átalakítás (például más felni, erősebb motor) is csak a korabeli elemekkel történhet.

Sokan mesélhetnének a minősítés buktatóiról, a nem szakszerűen restaurált vagy kicsit is lepukkant autókat könyörtelenül lepontozza a bizottság. Aki megszerzi a minősítést, kiválthatja a névre szóló (tehát eladásnál másra nem átruházható) oldtimer-rendszámot, ami növeli az autó értékét és elismertségét, sőt, más előnyökkel is jár. Csak ötévente esedékes a műszaki vizsga, nem kell teljesítményadót fizetni a jármű után, sőt, külföldről behozott veteránokra sikeres minősítésnél regisztrációs adót sem vetnek ki, és több más zűrös esetben (hiányzó eredeti okmányok, Európai Unión kívüli import stb.) is elősegíti a legalizálást.