Soha nem látott felvételek Larry Hagmanről

Larry Hagman
Larry Hagman
Vágólapra másolva!
Nem ismerték Prágában, és túl magasak voltak a cseh nők, ennek köszönhető, hogy Larry Hagman, a Dallas című televíziós sorozat Jockey-ja ellátogatott Magyarországra, és leforgatott egy azóta kultikussá vált reklámfilmet 1993-ban. Hozzájutottunk a forgatáson készült néhány felvételhez, amelyek még soha, sehol nem voltak láthatóak.
Vágólapra másolva!

Larry Hagman olyan népszerű volt Magyarországon, hogy körülbelül minden második lakótelepi pitbull a Dallas című filmsorozatban általa alakított főgonosz, Jockey Ewing után kapta a nevét a kilencvenes években. Sőt, a 2012 novemberében elhunyt színész a halála után még szobrot is kapott.

Larry Hagman Forrás: Dömsödi és Friderikusz Produkció

A péntek esténként vetített sorozat milliókat ültetett a tévékészülékek elé, bár ebben az is benne volt, hogy akkoriban még csak két magyar nyelvű csatornát lehetett nézni. A korszak másik népszerű televíziós programja a Friderikusz-show volt, ennek készítői hónapokon, éveken át próbálták Larry Hagmant Magyarországra hívni, ő azonban soha nem jött el.

Végül két szerencsés véletlennek köszönhetően mégis ellátogatott hozzánk. Nagyon tájékozott ember volt, az átlag amerikaiakkal, pláne a sztárokkal ellentétben érdekelte Európa történelme, és ismerte is, még Árpád-házi királyokat is fel tudott sorolni – emlékezett Dömsödi Gábor, a műsort készítő Dömsödi és Friderikusz Produkció Kft. hajdani ügyvezetője, aki ma Pásztó polgármestere.

Ez az érdeklődés vitte a színészt 1993 elején magánemberként a frissen kettévált Csehszlovákiába, pontosabban Csehország fővárosába, Prágába, ott azonban nem vetítették a Dallast, így Hagmant nem ismerte senki, ezért nem érezte jól magát. Ehhez saját elmondása szerint az is hozzájárult, hogy a cseh nők túl magasak voltak hozzá.

A kupak rajta van a flakonon Forrás: Dömsödi és Friderikusz Produkció

Dömsödiék hirtelen kaptak egy értesítést, hogy Larry Hagman Magyarországra jön, de azt nem lehetett tudni, hogy mivel és hogy pontosan hová, ezért a repülőtérre, minden vasútállomásra, buszpályaudvarra, hotelportára embereket küldtek ki. A sztár végül vonattal érkezett, és az egyik elegáns budapesti szállodában találtak rá.

A tévések éppen akkor fejezték be az aktuális Friderikusz Show forgatását, ezért gyorsan újból felépítették a díszletet, és elkészítették azt az epizódot, amivel minden idők magyar nézettségi rekordját tartják, több mint 6 millió nézővel. Azóta rengeteg magyar nyelvű csatorna fogható, így egyelőre elképzelhetetlen, hogy ez a rekord valaha megdől. Részlet a show-ból:

Forgatás közben Larry Hagman összebarátkozott Dömsödiékkel, így rá tudták venni, hogy vállalja el a reklámfilmet is. A színész azt mondta, akár ingyen is megcsinálja, végül azonban hárommillió forint lett a gázsija, ami egy ekkora filmcsillag esetében akkor kevés pénznek számított. Eredetileg 9 millió forint lett volna az összeg, ennyi azonban nem állt a magyar fél rendelkezésre.

Larry Hagman aláírása a szerződésen Forrás: Dömsödi és Friderikusz Produkció

A reklámfilmre reggel kilenc órakor mondott igent a Mol, Dömsödi azonban ebben az időpontban éppen műsort vezetett. Villámgyorsan kellett szakembereket verbuválni, végül a reggeli műsort készítő csapat vitte a reklámot is. Sikerült mindent leszervezni adás közben, amit úgy kell elképzelni, hogy a gyártásvezető két bejátszás között elkezdte gyártani a reklámfilmet. 12 órakor lett vége az adásnak, a reklámot 13 órakor kezdték felvenni.

Dömsödi Gábor és a felvételeket tartalmazó kazetta Fotó: Polyak Attila - Origo

Előzetesen annyi idejük volt, hogy kimentek a forgatásra kinézett benzinkútra, és leellenőrizték, az elektromos hálózat bírja-e a stáb lámpáit. Bírta. A forgatókönyv is menet közben állt össze, a limuzin két órával a forgatás előtt még csak ötletként vetődött fel. Jockey kalapja kellék volt. A forgatás körülbelül egy óra alatt megvolt. Az alábbi – Dömsödi Gábortól kapott – felvételek a forgatáson készültek, eddig még soha, sehol nem voltak láthatóak:

Az egész rögtönzés volt, ez ma már, a fókuszcsoport-vizsgálatok, több hónapos előkészületek világában elképzelhetetlen lenne – mondta az Origónak Dömsödi Gábor.

A reklámfilmben, mint a Dallasban is, Kránitz Lajos volt Larry Hagman magyar hangja:

A történet vége tartalmaz egy igazi magyar csavart: a reklám a kor viszonyaihoz képest alig néhányszor, összesen kevesebb mint hússzor ment adásba, mert időközben megváltoztatták az olajos flakon csomagolását.

Larry Hagman életéről, haláláról valamint a Dallasról itt olvashat bővebben.