Időalapú jegyet és otthonról feltölthető bérletet tervez a BKK

Vágólapra másolva!
Az eddigi papírjegyeket és -bérleteket elektronikus kártyák váltják fel 2014-től a Budapesti Közlekedési Központ tervezete szerint. A Fővárosi Közgyűlés előtt lévő előterjesztés szerint jön az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét. A BKK hét új P+R parkoló kiépítését is javasolja.
Vágólapra másolva!

A metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltják majd fel 2015-ben az ellenőröket. A Fővárosi Közgyűlés a jövő szerdán tárgyalja majd azt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kidolgozott koncepciót, mely szerint az eddigi papíralapú jegyeket és bérleteket új, kártyaalapú elektronikus rendszer válthatja fel 2014-től, több lépcsőben.

A dokumentum szerint az elektronikus jegyrendszer fokozatos bevezetése egyrészt visszaszorítja a bliccelést és a bérlethamisítást, másrészt az utazás idejéhez és nem az átszállások számához igazított díjszabás miatt valódi alternatívát jelent az autóhasználattal szemben.

A bérlet a jövőben hasonlóan működne, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárolna a kártyához tartozó számlán. A különböző kedvezmények - diák, nyugdíjas - igénybevételét és annak ellenőrzését a Nemzeti Egységes Kártyarendszer biztosítaná. A havi bérlettel utazók pedig az interneten hosszabbíthatnák meg bérletük érvényességét. A jövőben is lenne lehetőség a helyszínen jegyeket és bérleteket venni, automatákon keresztül, a nap 24 órájában.

Azoknak, akik ritkán, egy-egy alkalommal ülnek BKV-járatokra, illetve a Budapestre látogató külföldieknek és a "belföldi turistáknak" kétféle megoldást kínálnának. Egyrészt az időalapú jegyet, mellyel az utas annyit fizet az utazásért, amennyit utazással tölt. Így egy három-négy átszállással járó út miatt nem kellene több jegyet is lyukasztani. Az időalapú jegy korlátlan átszállást biztosítana a meghatározott időhatárokon belül.

Másrészt bevezetnék az érintés nélküli bankkártyás fizetést. Ez annak lehet jó, aki nem rendszeres használó és nem tudja előre, milyen jegyet vásároljon. Az előterjesztés szerint a ma még Magyarországon kevéssé elterjedt, de néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák segítségével utólagos fizetéssel lehet majd utazni.

A dokumentum megjegyzi, hogy a mai budapesti jegyrendszer Európában egyedülállóan elavult, kézi jegylyukasztókat a Budapesthez hasonló nagyvárosokban már csak a múzeumokban találni.

Az előterjesztés szerint a BKK biztosítja a rendszer megvalósításához szükséges mintegy 15 milliárd forintot uniós forrásból vagy európai beruházási hitelből. Ezután előkészítik a többlépcsős közbeszerzési eljárás műszaki dokumentációját és az új tarifarendszert. A tervek szerint 2013-ban indulna a megvalósítás, amelynek eredményeként az első ütemben 2014-től cserélnék kártyára a bérleteket.

A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján tavaly év végéig kellett elkészítenie a Budapesti Közlekedési Központnak a tömegközlekedésben ma használt papírjegyeket és -bérleteket leváltó elektronikus rendszert.

Hét új P+R (park+ride) parkolót alakítana ki a BKK a fővárosban, ha a képviselők elfogadják az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés január 25-i ülésén.

Ezeket HÉV- és metróvonalak mellett építenék 2013-tól. Új parkolási lehetőséget biztosítanának a 2-es metró Pillangó utcai és Örs vezér téri állomásánál, az 5-ös (szentendrei) HÉV békásmegyeri és kaszásdűlői megállójánál, a 6-os (ráckevei) HÉV közvágóhídi végállomásánál, a 7-es (csepeli) HÉV csepeli végállomásánál, illetve a 8-as és 9-es (cinkotai, gödöllői) HÉV cinkotai megállójánál.