Rászáll az állam a gyanús fogyasztói csoportokra

fogyasztói csoportok, vásárlói csoport rendszerek, BAR-listásoknak és nyugdíjasoknak is, újsághirdetés
Vágólapra másolva!
Gond nélkül pénzhez juthat, alacsony törlesztőrészletekkel - ezzel kecsegtetik a fogyasztói csoportok azokat a pénz szűkében lévő embereket, akiknek hitelfelvételre esélyük sincs. Sokan pár százezer forintos veszteséggel tudnak csak kiszállni a csoportokból, miközben az ígért összeget sem kapják meg. Már tíz ilyen cég vadászik a kuncsaftokra, az interneten pedig felbukkant egy, a károsultakat állítólag segítő egyesület, amelynek egyik korábbi tagja fogyasztói csoportot vezet.
Vágólapra másolva!

Én nem tudok hitelt felvenni, szép szóval kiebrudalnak mindenhonnan - ezzel indokolta az [origo]-nak Dénes, aki idén májusban az egyik bulvárlapban talált hirdetés alapján egy fogyasztói csoportokat szervező céghez fordult, hogy egymillió forinthoz jusson. A vezetékneve elhallgatását kérő, 24 éves férfi a céggel pedig abban a hitben szerződött, hogy kölcsönt vesz fel, ehelyett azonban állítása szerint százezer forintot veszített.

A fogyasztói csoportokat szervező cégek lényege, hogy pénzszűkében levő emberek egy csoportja egy közös kasszába havonta befizet valamennyi pénzt. Időnként sorsolást tartanak, és a nyertes megkapja az általa igényelt pénzt - pontosabban azt a vagyontárgyat, amit szeretne abból megvásárolni -, a többieknek pedig várniuk kell. Az is előfordulhat, hogy valakinek csak a "futamidő" legvégén teljesítik az igényét. Ezt egyes csoportoknál siettetni lehet azzal, ha valaki "előtörlesztést" vállal, vagyis hajlandó több hónapnyi részletet előre befizetni. A regisztrációs díjakat és egyéb költségeket pedig a szervező cég kapja, a tagok soha nem látják viszont. A fogyasztói csoportokat szervező cégek tehát nem hitelt nyújtanak, azonban hirdetéseik olyan kifejezésekkel operálnak, mintha erről lenne szó: törlesztőrészletekről, futamidőkről írnak, BAR-listásoknak és nyugdíjasoknak is pénzt ígérnek.

"Nincs ebben semmi átverés"

Az [origo]-nak nyilatkozó férfi szerint az üzletkötők nagyon kedvesek voltak, de furcsa volt neki, hogy a kérelme elbírálásához csupán egyetlen bankszámlakivonatot kellett bemutatnia, a szerződésen a tanúk aláírása pedig mintha szándékosan olvashatatlan lett volna. "Mintha a négyéves lányom rajzolta volna" - mondta a férfi. Dénes szerint annyit mondtak neki, hogy elbírálják az igényét, azután közjegyző jelenlétében meg fogja kapni a pénzt, ehelyett azonban csak egy csekket kapott. Csak utólag nézett utána részletesen, hogy mit jelent a fogyasztói csoport, és mi szerepel az "apró betűs részben, ami a tájékoztatásból kimaradt" - mondta. Amikor ezek után megpróbálta felmondani a szerződést, kiderült, hogy erre az ügyintéző állításával szemben nem harminc, csak két napja lett volna. Jelenleg úgy tűnik, hogy a befizetett százezer forintból legfeljebb húszezret láthat majd viszont, azt is csak öt év múlva.

A 24 éves férfiéhoz nagyon hasonló történetet írt le egy kisnyugdíjas nő is, aki panaszával a Tudatos Vásárlók Egyesületéhez (TVE) fordult. Az idős nő panaszlevelében azt írta, mivel a nyugdíjukra sehol nem kapnak kölcsönt, a férjével úgy döntöttek, hogy egy fogyasztói csoportokat szervező céghez fordulnak. "Arról, hogy itt pénzt nem kapunk, sem a telefonbeszélgetéseknél, sem személyesen nem tettek említést. Rákérdeztem, mikor vehető fel a pénz (...), mondta az ügyintéző, egy hónapon belül megkapom a pénzt, de mivel a szerződés a hónap végére esett, lehet, hogy majd átmegy a következő hónapra. Kifizettem 130 ezer forintot, amit kölcsönkértem abban a tudatban, hogy úgyis kapom a kölcsönt, és abból vissza tudom adni" - olvasható a panaszos levélben.

Fotó: Mudra László [origo]
Hitelekhez hasonló nyelvezet

"Még rá is kérdeztem nagy restelkedve, hogy ugye nincs ebben semmi átverés. Hogy gondolok ilyet, mondta ő" - írta a nyugdíjas nő, aki csak a pénz befizetése után nézett utána pontosan, hogy mit jelent a fogyasztói csoport. Ezután levelet írt a cégnek, válaszul azonban csak csekket kapott. "Nem is tudom, hogy szabad megengedni, hogy ezek működhessenek. Hogy lehet, hogy elnézik, hogy a csóró kis- és szegény emberekről még ők is bőrt húzzanak le?" - írta az asszony.

"Sírva szoktak elmenni"

Fogyasztói csoportokat szervező cégek ellen az elmúlt években számos eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), és több milliós büntetéseket is kiszabott rájuk fogyasztók megtévesztése, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. Több rendőrségi nyomozás is indult ilyen cégek ellen. Bár a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), a GVH, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és több fogyasztóvédő szervezet is rendszeresen kampányol a fogyasztói csoportok ellen, ennél többet nem tudnak tenni, miután a jelenlegi jogszabályok nem tiltják ezt a tevékenységet.

"Sokan személyesen jönnek be, és sírva szoktak elmenni" - mondta az [origo]-nak Ottlokán Johanna, a TVE munkatársa, aki szerint számos panaszt kapnak, a legtöbb történet az idős asszonyéhoz hasonló. "Sok biztatót nem tudunk nekik mondani" - mondta. Fogyasztóvédelemmel, jogi problémákkal foglalkozó internetes fórumokon sokan panaszkodnak arra, hogy beléptek egy fogyasztói csoportba a pénz reményében, de az összeget nem kapták meg. A TVE oldalán több fórumon is károsultak figyelmeztetik egymást (például itt), de akad olyan is, aki saját honlapot indított.

"Olyat még nem láttunk, hogy valakit tényleg kisorsoltak volna"

A 2008-ban kitört gazdasági válság miatt tízezrek kerültek nehéz helyzetbe, így az elmúlt években számos új cég alakult, az ügyfélkörük pedig, a PSZÁF becslése szerint megtöbbszöröződött. A jelenleg működő tíz fogyasztói csoportszervezőből kilenc a válság kitörése után alakult meg az Opten céginformációs rendszer adatai szerint. A PSZÁF kedden bejelentette, hogy kezdeményezte a kormánynál a fogyasztói csoportszervező tevékenység betiltását a Büntető Törvénykönyvben.

A felügyelet szerint riasztó jelenség a cégek tevékenységének "újjáéledése", amelyet erősítenek a beszűkülő hitellehetőségek. A PSZÁF idén októberig ötszáz, a csoportszervezők félrevezető tájékoztatását kifogásoló beadványt kapott. Becslésük szerint a fogyasztói csoportoknak ma már több ezer tagja van, akik több milliárd forint befizetésére kötöttek szerződést.

Binder István, a PSZÁF szóvivője szerint a panaszok döntő többsége a nem megfelelő tájékoztatásról szól. "Tessék gyorsan aláírni" - szerinte így veszik rá a banki vagy közüzemi tartozásaik miatt pénzszűkében levő, nem hitelképes embereket az aláírásra és arra, hogy 100-300 ezer forint közötti belépési díjat kifizessenek. Általában néhány hetet adnak a cégek arra, hogy az ügyfelek meggondolják magukat, és kilépjenek a rendszerből, de ilyenkor az ügyintéző, vagy a cég gyakran nem elérhető.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A PSZÁF már bulvárlapokban is kampányolt a fogyasztói csoportok ellen

A panaszok egy része arról szól, hogy a szerződést kötő embereknek szinte lehetetlen pénzhez jutniuk, főként a leginkább kiszolgáltatott nyugdíjasoknak, BAR-listásoknak. Ők a legtöbbször nem tudnak előtörleszteni, márpedig azokat, akik előre többet befizetnek, előnyben részesítik a sorsolással szemben. Binder hozzátette, "Olyat még nem láttunk, hogy valakit tényleg kisorsoltak volna." A panaszok harmadik része arról szól, hogy az átverésre panaszkodó ügyfelek számára kiderül: ha ki is szállnak a rendszerből, addigi befizetéseiket csak a futamidő végén, évek múlva kapják vissza.

Idén, nyáron a TVE több fórumán is megjelent egy szervezet, amely Fogyasztói Csoportok Károsultjainak Egyesületének nevezi magát. "Ügyvédi háttér, teljes jogi képviselet, minden károsultnak hozzáértő, tapasztalt jogászok támogatásával! Hívjanak minket bizalommal!" - írta például az egyik fórumon 3kiralyok néven valaki, megadva négy telefonszámot, és egy budapesti, Victor Hugo utcai címet. Egy másik hozzászólásban az egyesület meg is nevezi vezetőit: Cserpák Mihály, Jónás Zsolt és Kovács Róbert. "Természetesen ingyen nem tudunk dolgozni, hiszen mi is pénzből élünk, de egy csekély egy százalékért és némi havi tagi díjért állunk rendelkezésükre" - írták. Az egyik hozzászóló azt állította, felhívta a szervezetet, ahol megtudta, hogy 112 ezer forint befizetését kérik, azután pedig havi 1500 forint befizetését, amíg tart a per.

A három megnevezett egyesületi vezető, az Opten céginformációs rendszer adatai szerint korábban az egyik fogyasztói csoport szervező cég, az Invest Holding System Kft. tagja volt, egyikük egy ideig ügyvezetőként dolgozott. Az adatok szerint mindannyian 2010 elején hagyták el a céget, majd közülük ketten - Jónás Zsolt és Cserpák Mihály - tagként beszálltak egy másik fogyasztói csoportot szervező cégbe, a Standard Company Kft.-be, amelynek ma is a tagjai között szerepelnek.

Az egyesület megadott telefonszámait az [origo] többször próbálta hívni csütörtökön, de senki nem válaszolt. A Standard Company Kft. telefonszámán azonban sikerült elérnünk Cserpák Mihályt, aki megerősítette, hogy ő az, aki az egyesület vezetőjeként szerepel a fórumon. Azt mondta, már nem tagja az egyesületnek, amelyet azután alapított meg, hogy kiszállt az első cégből, most pedig ismét csoportszervezőként dolgozik. A kérdésünkre, hogy hogyan egyeztethető össze egy károsultakat állítólag segítő egyesület vezetése egy fogyasztói csoportokat szervező cég irányításával, azt felelte: erről telefonon nem akar nyilatkozni, de a jövő héten személyesen megmagyarázza. Jónás Zsoltot és Kovács Róbertet nem sikerült elérnünk.