Csak a legdurvább parkolási díjakat csökkentené a főváros

Vágólapra másolva!
Csökkenhet a budai várban és a Citadellánál érvényes, kiugróan magas a parkolási díj, ha a fővárosi közgyűlés csütörtökön elfogadja az erről szóló előterjesztést. A díjakat a parlamentben kedden megszavazott törvénymódosítás miatt kell mérsékelni. Az ötletgazda Rogán Antal belvárosi polgármester abban bízott, hogy mindenhol olcsóbb lehet a parkolás, a fővárosi előterjesztést benyújtó főpolgármester-helyettes azonban a többi zóna díjaihoz nem nyúlna hozzá.
Vágólapra másolva!

A budai várban és a Citadella alatti kiemelt övezetekben fog csökkeni Budapesten a parkolási díj, ha a közgyűlés csütörtökön elfogadja a főpolgármester-helyettes előterjesztését. A fővárosi parkolási díjakat azért kell megváltoztatni, mert az országgyűlés kedden fogadta el Rogán Antal és Kósa Lajos javaslatát a pakolási szabályok módosításáról, amely szerint maximum egy liter 95-ös benzin tavalyi árának kétszeresébe, 545 forintba kerülhet egy óra parkolás. A várban és a Citadellánál jelenleg óránként 640 forintot kell fizetni a parkolásért, ezért itt mindenképpen csökkenteni kell az árakat. Az Ikvai-Szabó Imre által benyújtott javaslat szerint ezt a kiemelt övezetet megszüntetik, és a Margitszigeten érvényes parkolási díjakat vezetik be ezen a két helyen is, azaz 480 forint lesz az óradíj.

A parlamentben elfogadott törvény csak a legmagasabb kiszabható parkolási díjat határozza meg, a parkolási zónák és az árak kialakításában ezen túl szabad kezet ad az üzemeltető önkormányzatoknak. A fővárosi önkormányzat új parkolási rendelete Ikvai-Szabó javaslata szerint a legdrágább övezet megszüntetésén túl változatlanul hagyná mind a kialakított zónákat, mind az eddigi parkolási díjakat.

A fővárosban így öt parkolási zóna maradna, amelyekben a jelenlegi szabályozáshoz hasonlóan egy BKV-jegy ára - ez most 320 forint - alapján számítják ki a díjakat. A város külső részein a legolcsóbb övezetben (4. zóna) a BKV-jegy felét, a 3. zónában 75 százalékát kérik el óránként a parkolásért. A budai kerületekben található 2. zónában egy BKV-jegy áráért parkolhatnak az autósok, a belváros nagy részén pedig a BKV-jegy 1,25-szeresét, 400 forintot kell fizetni. A legdrágább övezetekben a jegy másfélszeresébe, 480 forintba kerül a parkolás.

Ha a főváros a fideszes javaslathoz hasonlóan a 95-ös benzin tavalyi 272 forintos átlagárához a kötötte volna a parkolási díjakat, de változatlanul hagyja a zónákat és az azokhoz tartozó szorzókat, akkor Rogán Antal belvárosi polgármester ígéretének megfelelően olcsóbb lehetne a parkolás Budapesten. A főváros azért ragaszkodik a BKV-jegyhez igazított parkolási díjakhoz, mert ezt több szakmai, civil és politikai egyeztetés során is megfelelőnek találták a szakemberek - indokolta a döntést az [origo]-nak Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. Szerinte ennek a szabályozásnak az a lényege, hogy "a tömegközlekedés ára ne emelkedhessen nagyobb mértékben, mint a parkolásé, mert akkor veszítene versenyképességéből az autózással szemben".

A kedden elfogadott törvény a pótdíjak összegét is megváltoztatja. A mostani budapesti szabály szerint 5 napon belül a parkolási óradíj tízszeresét, 90 napon belül a harmincszorosát, 90 napon túl pedig már az ötvenszeresét kell befizetni büntetésként. Az új szabályozás szerint 15 napon belül az aznapi parkolási időszak +2 óra parkolását árát kellene befizetni (ez a legtöbb zónában összesen tíz óra), 15 napon túl pedig 40 óra parkolás árát kell büntetésként befizetni. Azaz a pótdíjat gyorsan rendezők rosszabbul járnak, mint eddig.

Még hónapokig a Centrum szedheti a díjakat

A kedden elfogadott törvénymódosítással a parkolás biztosítása az önkormányzatok feladata lett, és a parkolási közszolgáltatást csak a helyi önkormányzat vagy a parkolás biztosítására alapított kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság vagy társulás láthatja el. Így az önkormányzatok ezentúl csak bizonyos feltételekkel, koncessziós szerződéssel vonhatnak be a parkolás üzemeltetésébe nem önkormányzati cégeket. A fideszes beterjesztők indoklása szerint erre azért van szükség, hogy a parkolási társaságokban "a jövőben szabályozatlanul ne jelenhessen meg a magánérdeken alapuló, elsődlegesen azt szolgáló piaci szemlélet".

Az elfogadott törvény szerint a jelenleg is érvényes szerződéseket nem kell felbontaniuk az önkormányzatoknak, azok az eredeti határidőig érvényben maradhatnak. A fővárosi rendelet elfogadása után a kerületeknek is meg kell alkotniuk saját új parkolási rendeleteiket, melyek igazodnak mind az új törvényhez, mind a fővárosi rendelethez. A főváros több kerületében a Centrum Parkoló Kft. üzemelteti a parkolást. A cég tízéves szerződése több kerületben tavaly év végén járt le, Józsefváros, Terézváros és Erzsébetváros határozatlan időre hosszabbította ezt meg, általában hatvannapos felmondási határidővel. Az önkormányzatoknak előbb arról kell határozniuk, hogy milyen formában fogják üzemeltetni a parkolást, és csak ezek után fogják felmondani a Centrummal kötött szerződést, azaz még hónapokig a Centrum fogja beszedni a parkolási díjakat.

A parlamentnek azért kellett sürgősen törvényt alkotnia a parkolásról, mert az Alkotmánybíróság 2009 novemberében a jelenlegi parkolási szabályozás több pontját alkotmányellenesnek minősítette, és június 30-ig adott időt az országgyűlésnek arra, hogy a megfelelő törvénymódosításokkal rendezzék a helyzetet. Ha ezt nem tette volna meg a parlament, akkor június végétől ingyenessé vált volna a parkolás Budapesten.

Az Alkotmánybíróság többek között azt bírálta, hogy sem a hatályos törvények, sem pedig a fővárosi rendelet nincs tekintettel a fogyasztók kiszolgáltatottságára, illetve a szolgáltatást nyújtó társaságok monopolhelyzetére. A Magyar Autóklub például korábban azt kifogásolta, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény korlátozás nélkül felhatalmazta a közút kezelőjét (például az önkormányzatot), hogy "egyoldalúan és korlátozás nélkül állapítsa meg a díj és pótdíj mértékét". Az Ab szerint rendezetlen a volt a szabályozásban az is, hogy a fővárosi közgyűlés és a kerületi önkormányzatok kivel és milyen feltételek szerint szervezhetik meg a parkolóhelyek üzemeltetését, illetve hogy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó társaságokat milyen kötelezettségek terhelik. Ikvai-Szabó szerint az új törvények és a beterjesztett fővárosi rendeletnek köszönhetően egyszerűbb és átláthatóbb lesz a parkolás a fővárosban.