"Értelmezhetetlen döntések történtek" - 100 milliót fizetett a BKV a rossz HÉV-kijelzőkért

Vágólapra másolva!
Hibás és indokolatlan lépések sorát követték el a BKV illetékesei a szentendrei HÉV utastájékoztató rendszerének 100 millió forintos szerződésében - állapította meg a cég belső vizsgálati jelentése. A rendszerért, amely máig nem működik rendesen, már minden pénzt kifizettek a kivitelezőnek: az ügyben szerdán tett feljelentést a BKV vezérigazgatója.
Vágólapra másolva!

Százmillió forintot fizetett ki a BKV a szentendrei HÉV vonalán kiépített utastájékoztató rendszerre, amely azonban az alapvető elvárásoknak sem tesz eleget - olvasható a BKV belső ellenőrzése által készített jelentésben, amely pénteken került az MTI birtokába. A szerződés miatt szerdán tett feljelentést a rendőrségen Kocsis István, a BKV vezérigazgatója (erről itt olvashat bővebben).

A vizsgálati jelentés szerint a HÉV-kijelzőkről szóló szerződés 2007 júliusi megkötésekor, majd a projekt teljes folyamata alatt is "több esetben olyan indokolatlannak tűnő intézkedések születtek, amelyek nem a BKV érdekeit tartották szem előtt". Az ellenőrzés megállapította, hogy több esetben is "értelmezhetetlen, és vélhetően hibás döntés és intézkedés történt". Az elkövetett hibák szinte mindenre kiterjedtek: érintették a versenyeztetést, a szerződéskötést, a szerződés módosítását, a műszaki átadást-átvételt, a hiánypótlásokat, valamint a teljesítésigazolások aláírását és a számlák kifizetését is.

A C.C. Soft Kft.-vel kötött szerződés ügyintézője és lebonyolítója Balogh Zsolt korábbi megbízott vezérigazgató volt, aki ekkor beruházás-lebonyolítási irodavezetőként dolgozott. A belső ellenőrzés szerint hibát követett el már akkor, amikor a C.C. Softot hirdette ki győztesnek, mivel a cég nem rendelkezett megfelelő referenciákkal, és 85 millió forintos vállalási díja nem sokkal volt alacsonyabb a BKV előtt már ismert másik cégénél. (A CC Soft Kft. a szereplője egy az [origo] által feltárt ellentmondásos pártfinanszírozási történetnek is, amelyről itt talál részleteket.) A szerződést ráadásul később módosították is, és az már nem 85, hanem 99 millió forint plusz áfás díjat tartalmazott.

A vizsgálat szerint a nyertes cég még a munka megkezdése előtt szerződésmódosítást kért. A módosítás alapján elvileg jobb képminőségű kijelzőt építettek volna be a rendszerbe, az átadási idő viszont megnőtt, és a terv ekkor már nem tartalmazta a szoftverkapcsolat kiépítését. Ezt a szerződésmódosítást Antal Attila, korábbi vezérigazgató engedélyezte.

Bár a műszaki átadás-átvétel megtörtént, és erről jegyzőkönyvek is készültek, a rendszer jelenleg is próbaüzemben működik, mert nem tudta teljesíteni a 30 napos hibátlan működést. Az ellenőrök a vizsgálat során bejárták a HÉV érintett szakaszát, és azt tapasztalták, hogy a kijelzők egyharmada nem működött, az alapvető elvárásoknak sem tesznek eleget. Mint írták, ennek az lehet az oka, hogy normál igénybevételre tervezett LCD tévéket használtak a kültéri berendezésekben, és a képernyők üzemi hőfokát egy utólag beszerelt kézi meleglevegő-fújó készülékkel biztosították.

A BKV a hibás rendszerért már a minden pénzt kifizetett a kivitelező cégnek - áll a jelentésben. A belső ellenőrzés szerint ugyanakkor a BKV valószínűleg jogszerűen tudná kötbérfizetésre kényszeríteni a kivitelezőt, de ez a vizsgálat lezárultáig nem történt meg, és a BKV semmilyen érdekérvényesítő eszközzel nem élt.

Ezek alapján a belső ellenőrzés azt javasolta a BKV-nak, hogy tegyen feljelentést, illetve egyéb jogi intézkedéseket, hogy a kifizetett összegeket vissza tudják perelni. A feljelentést Kocsis István vezérigazgat szerdán tette meg a rendőrségen. Pénteken újabb 10 cég ellen tettek hasonló feljelentést, ezekről itt olvashat részletesen.