A T-Com és a UPC nevében trükközik egy csaló

Vágólapra másolva!
Becsöngetett egy budapesti lakásba, számlákat lobogtatott és a Magyar Telekom, illetve a UPC munkatársának adta ki magát egy férfi. Az ismeretlen pénzt kért, majd a kicsalt ezressel együtt számlaadás nélkül eltűnt. Az esetről az [origo] olvasója számolt be. Bár a díjbeszedő-trükk nem új, a nagy telekommunikációs cégek nevében még nem jelentkeztek csalók. A UPC csak egy hasonló, meghiúsult kísérletről tud. A UPC és a T-Com munkatársainak megbízólevele, igazolványa van, és készpénzt soha nem kérnek helyszínen - közölték a cégek.
Vágólapra másolva!

A Magyar Telekomtól illetve a UPC-től jött - ezt állította egy férfi, aki budapesti olvasónk lakásában jelentkezett. "A számlát hozta, hogy fizessem be, arra hivatkozva, hogy sokszor fizettem késve. Nála voltak a számláim, ezért is nem gyanakodtam rögtön" - számolt be az esetről az [origo] olvasója, aki végül nem karat fizetni - az ismeretlen erre a kiszállási díjat szerette volna behajtani. "Mondtam neki, hogy kérje attól aki ideküldte, én nem fizetem ki." A férfi erre megígérte, hogy ad számlát a kifizetésről, és hozzátette, hogy nem nagy összegről, csak ezer forintos kiszállási díjról lenne szó.

Olvasónk végül beadta a derekát. "Miután átadtam neki az összeget, a férfi a nála lévő táskában keresgélni kezdte a számlakönyvet. Azt mondta, arrébb megy, hogy ne lássam a többi számlát, ami még a táskájában van. Egy csomó számla volt még ott, minimum huszonöt darab. Ekkor azt mondta, hogy elhagyott valamit, és elindult keresni. Mondanom sem kell hogy nem jött vissza a számlával" - írja olvasónk, aki szerint a csaló valószínűleg kinézi a ritkán ürített postaládákat, kiszedi belőlük a számlákat és később felkeresi a lakókat. Az eset a belvárosban történt. Az [origo] olvasója - aki neve mellőzését kérte - feljelentést tett a rendőrségen, ahol azonban nem tudnak mit tenni addig, amíg a csaló nem próbálkozik újra.

Nem volt még hasonló

Bár nem ritka, hogy díjbeszedőként bemutatkozó, vagy gázóraleolvasónak álcázott csalók kérnek pénzt, arra eddig nem volt példa, hogy telekommunikációs cégek nevében teszik ezt. Legalábbis az érintettek nem értesültek ilyesmiről - nem tud ilyenről az ORFK és a hírközlési fogyasztói jogok képviselője, de a T-Com-hoz és a UPC-hez sem jutott el ilyen információ. A UPC-nél csak egy hasonló eset volt, de akkor a csaló nem járt sikerrel. "Előfizetőnk telefonon rákérdezett, hogy valóban mi kérünk-e tőle pénzt és a tanácsunk alapján nem fizetett ki semmit" - közölte a UPC sajtókapcsolati igazgatója, Szűcs László.

A UPC - néhány ritka esettől eltekintve - nem kér és nem is fogad el készpénzt a helyszíneken, így bekötési, szerelési vagy kiszállítási díjat sem kér az ügyfeleitől. A költségekről utólag küldenek számlát, és a munkatársaknak mindig van fényképes igazolványa. A Telekomnál ugyanez a helyzet, munkatársai "soha nem kérik arra az ügyfelet, hogy a helyszínen, készpénzben egyenlítse ki aktuális számláját vagy elmaradását", és az üzletkötők fényképes igazolvánnyal és megbízólevéllel rendelkeznek - közölte a Magyar Telekom.

Csak csekkel

Az ilyen típusú csalást a rendőrség "hivatalos jelleg színlelésének" nevezi. A becsöngetésnek kétféle célja lehet: vagy pénzt akar szerezni a hiszékenyektől, vagy amíg a lakó a számláit keresi, amit tud, ellopjon tőle. A hatóság viszonylag kevés esetről tud - évente kevesebb mint ezerről. Ugyanakkor a legtöbben valószínűleg nem is tesznek feljelentést, ha nem éri őket nagyobb kár, mert szégyellik, hogy átverték őket - mondta az [origo]-nak Szomor Sándor, az ORFK bűnügyi főigazgatóságának alezredese.

Szomor szerint ma már alig fordul elő, hogy bármilyen közszolgáltatást végző cég a helyszínen kérjen készpénzes fizetést, ilyen módon tartozást behajtani egyáltalán nem szoktak. Több ok van tehát a gyanakvásra, és nagy is a lebukás veszélye, hiszen a többség megszokta, hogy átutalással, vagy a postán, csekken rendezi hátralékait.